فقه اسلام، فمنیست‌ترین مکتب به لحاظ حمایت از زنان است
کد خبر: 3755327
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
رحیم‌پور ازغدی:

فقه اسلام، فمنیست‌ترین مکتب به لحاظ حمایت از زنان است

گروه جامعه ــ رحیم‌پور ازغدی حضرت زینب(س) را زن محصول مکتب اهل بیت(ع) دانست و با بیان اینکه که فقه اسلام، فمنیست‌ترین مکتب به لحاظ حمایت از زنان است، گفت: کسی که در خانه دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه نکند در جامعه نیز نمی‌تواند به این رشد برسد. خانواده ضامن حفظ جامعه است و اشتغال زنان در جامعه به شرط ضربه ندیدن نهاد متعالی خانواده جایز است.

یبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست تخصصی رسالت زن مسلمان همگام با زینب کبری(س) در مسیر اربعین، امروز، 21 مهرماه، با حضور حسن رحیم‌پورازغدی و بانوان ایرانی و خارجی مسلمان مجاهد و خادم اهل بیت(ع) از سوی سازمان بسیج جامعه زنان کشور در محل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

رحیم‌پورازغدی در ابتدای این نشست با بیان اینکه نگاه به زن مسلمان در حال تغییر و اصلاح است، گفت: ممنوعیت حجاب در اروپا یک شکست بزرگ برای مدعیان حوزه آزادی زنان است. امروز زنان بزرگ متفکر و مجاهدی به الگو تبدیل شده‌اند که اگر نبودند هیچ انقلاب و جهادی به موفقیت نمی‌رسید.

وی با بیان رد یک اتهام که اسلام درصدد حذف زن از عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است و تاکید دارد که زن باید در خانه محبوس بماند و تاریخ و فرهنگ به صورت مذکر دنبال شود گفت: اسلام نه تنها با این موضوع مخالفت دارد بلکه خانه را نیز محل حبس معرفی نکرده است.

رحیم پورازغدی با بیان اینکه خانه در مکتب اسلام مرکز آرامش است، عنوان کرد: برخی جوامع غربی و اروپایی توسعه یافتگی را در کنار خانواده تعریف نمی‌کنند و مشخص نیست که پول و ثروت را برای خرج کردن در چه مسیری جز عاطفه و احساس به خانواده می‌خواهند.

وی با اشاره به اینکه خانه در برخی از تمدن‌ها صرفا محل خواب است، گفت: در این جوامع ابزار لذت وجود دارد اما امکان لذت به وجود نمی‌آید؛ این در حالی است که در منظر اسلامی خانه نقطه شروع هر تجمع و اجتماعی است و زن و مرد در هر شرایطی که باشند باید به موضوع خانه و خانواده توجه جدی کنند.

وی جواب این شبهه که زن در اسلام نمی‌تواند فعالیت خارج از خانه داشته باشد را الگوی همچون زینب کبری(س) دانست و اظهار کرد: سیاسی‌ترین، اجتماعی‌ترین و مبارزترین زن، زینب کبری(س) است که حتی مردان نیز در شبیه شدن به آن از توانایی کافی برخوردار نیستند. هیچ مرد و زنی نمی‌توانست همچون زینب در برابر یزید خطبه‌خوانی کند؛ حال این زینب همان زنی است که فرزندانش را به نحوی تربیت کرده است که در کربلا مسابقه شهادت گذاشتند.

رحیم‌پورازغدی در بخش دیگری از سخنان خود به خطبه‌خوانی حضرت زینب(س) در برابر یزید و بیان شکوه مکتب امام حسین(ع) اشاره و عنوان کرد: حضرت زینب(س) در برابر قدرتمندترین فرد زمان خود ایستاد و اعلام کرد که از این حادثه فقط ننگ برای تو می‌ماند و روزهای اقتدار تو چند روزی بیش نیست. سخنرانی‌های حضرت زینب(س) چنان در مدینه وسعت پیدا کرده بود که حاکم مدینه به یزید نامه نوشت تا جلوی ایشان را بگیرند. بدین ترتیب ایشان تبعید شدند، اما به هر کجا که می‌رفتند در صدد تبلیغ تشیع و احیای مکتب اسلام بر‌می‌آمدند.

رحیم‌پورازغدی حضرت زینب(س) را زن محصول مکتب اهل بیت(ع) دانست و تصریح کرد: همسردارتر و مادرتر از زینب کبری(س) نداریم، تمام حرکات ایشان براساس منطق بود و بین خانواده داری و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نوعی هماهنگی دقیق ایجاد کرده بودند.

وی با بیان اینکه اسلام گرایی که از ایران آغاز شد از مکتب حسینی و زینبی سرچشمه گرفته است، گفت: عاشورا و اربعین از ابتدا تاکنون دیکتاتورها را از بین برده است و هر دیکتاتوری که در تاریخ سرنگون می‌شود از زینب(س) شکست می‌خورد، چرا که اگر زینب(س) نبود روح مقاومت در مردان و زنان شیعه نیز تجلی پیدا نمی‌کرد.

رحیم‌پور‌ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه خانواده در انقلاب اسلامی ایران اشاره و و با بیان اینکه اسلام در مورد خانواده موضع مترقی دینی دارد، اظهار کرد: وضعیت زنان به شکل قابل ملاحظه‌ای نسبت به قبل انقلاب با سرعت و وسعت بی‌نظیری تغییر پیدا کرد و زن با حفظ کرامت و بدون استثمار جنسی در صحنه‌های اجتماعی حاضر شد به نحوی که برخی معتقدند سرعت این تغییر چنان بالا بوده، که به حوزه خانواده آسیب رسانده است.

وی با اشاره به دیدگاه‌های وهابیت و غربی‌ها که زن را صرفاً در موضوع جنسیت و شهوت و ابزاری برای خدمت‌رسانی به مردان می‌دانند، عنوان کرد: اسلام معتقد است که زن و مرد نباید با یکدیگر مسابقه دهند، بلکه تعاون را پیشه کنند تا حرکت آنان در خانواده عبادت محسوب شود.

وی خانواده را در مکتب اسلام بستر تربیت انسان، سکوی پرش و رشد و قرار روحی و جسمی انسان دانست و گفت: ملتی که مفهوم خانواده را درک نکند از بخش بزرگی از انسانیت محروم می‌ماند.

ی

وی با تأکید بر اینکه فعالیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زنان نباید به قیمت فروپاشی خانواده انجام شود، اظهار کرد: زنان باید آگاه باشند که فرزندان آنان نیز جزئی از جامعه هستند و اگر قرار باشد یک فعال اجتماعی محسوب شوند باید فعالیت خود را از خانواده آغاز کنند.

وی همراه کردن خانه‌داری با فعالیت اجتماعی را به دور از افراط ممکن دانست و گفت: پست دانستن فعالیت زنان در خانه و یا اجتماع تفکر غلطی است بلکه هر دو جهاد فی سبیل الله و عبادت محسوب می‌شود.

فقه اسلام، فمنیست‌ترین مکتب به لحاظ حمایت از زنان است

رحیم‌پور ازغدی با تاکید بر این نکته که فقه اسلام، فمنیست‌ترین مکتب به لحاظ حمایت از زنان است، گفت: کسی که در خانه دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه نکند در جامعه نیز نمی‌تواند به این رشد برسد. خانواده ضامن حفظ جامعه است و اشتغال زنان در جامعه به شرط ضربه ندیدن نهاد متعالی خانواده جایز است.

وی همچنین به وظیفه دولت، حکومت و قوه قضاییه برای حمایت از خانواده‌ها و رفع موانعی که خانواده‌ها را به خطر می‌اندازد اشاره و عنوان کرد: اسلام مانع خواستگاری زنان از مردان نیست اما باید این شعور و ظرفیت در طرفین وجود داشته باشد تا در صورتی که زنان از مردان خواستگاری می‌کنند در آینده مشکلی به وجود نمی آید؛ اعضای خانواده باید همچون مکتب حسینی درک درستی از یکدیگر داشته باشند و مکمل هم رفتار کنند.

انتهای پیام

captcha