روحیه نیکوکاری؛ دلیل ماندگاری نام پزشکان ایرانی/ مزدا عاشق کودکان ایران بود
کد خبر: 3756220
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵

روحیه نیکوکاری؛ دلیل ماندگاری نام پزشکان ایرانی/ مزدا عاشق کودکان ایران بود

گروه سلامت ــ نابغه‌های پزشکی زیادی داریم، اما نام تعداد کمی از آنها در ذهن ما ماندگار شده است، زیرا آنان غیر از توانمندی‌، دارای روحیه بشردوستی بودند که موجب می‌شود یک انسان بسیار بزرگ و الگو جلوه کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم یاد مزدا به یاد مهربانی‌های پروفسور کیوان مزدا، جراح ایرانی ستون فقرات ظهر امروز 23 مهرماه در بیمارستان وقفی نور افشار از سوی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
علیرضا عبداللهی، مدیر بیمارستان نور افشار و از همکاران پروفسور مزدا با اشاره به خدمات مزدا عنوان کرد: این استاد متولد 1328 در آبادان بوده و در سن 10 سالگی به فرانسه رفت و توانست مدارج علمی را طی کند و روش خاصی برای اصلاح ستون فقرات به نام خود ثبت کند.
وی افزود: پروفسور مزدا برای نخستین بار در سال 82 پس از زلزله بم به ایران آمد و از سال 86 همکاری مستمری با ایران را آغاز کرد و در سال 4 بار به ایران آمده و موسس زنجیره خیریه امید باشد و از سال 92 عمل های جراحی را در این بیمارستان آغاز کند و هربار حدود 26 تا 27 نفر را جراحی کند.
عبداللهی بیان کرد: در این مدت حدود ۱۸۰ کودک را در بیمارستان نور افشار جراحی کرده و قرار بود زمستان امسال نیز تعدادی دیگر را جراحی کند. مرگ این عزیز ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر بود.
فریبا ابولقاسمی، از اعضای زنجیره امید نیز با اشاره تاریخچه این زنجیره عنوان کرد: موسس این زنجیره برای درمان ستون فقرات دخترش به دکتر مزدا مراجعه کرد و از آنجا با زنجیره امید فرانسه آشنا شد و قرار شد با همکاری پرفسور مزدا این زنجیره در ایران تشکیل شود که این اتفاق از سال 86 این کار میسر شد.
وی بیان کرد: هر فردی برای پذیرش باید سه شرط زیر 18سال، داشتن بیماری و محرومیت را داشته باشد. خوشحالیم کنار کسی بودیم که کودکانی را درمان کرد که در ایران قابل درمان نبودند و امیدواریم پزشکان دیگر رهرو ایشان و پایبند به قسم خود باشند.
علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر در این مراسم با بیان اینکه امیدواریم پروفسور مزدا را تبدیل به یک الگو برای جامعه پزشکی بکنیم، گفت: از طرفی به عنوان رئیس جمعیت و از طرف دیگر به عنوان رئیس نظام پزشکی و از سوی دیگر به عنوان یک شهروند باید لین ضایعه را تسلیت بگویم.
وی افزود: نکته‌ای از مزدا که در ذهن من وجود دارد، اینکه ما در ایران نابغه‌های پزشکی زیادی داریم اما تعداد کمی در ذهن ما وجود دارد که نامشان به یاد مانده است و آن غیر از توانمندی‌های آنان بوده و آن روحیه بشردوستی آنان است که موجب می‌شود یک انسان را بسیار بزرگ و الگو جلوه می‌دهد.
پیوندی ادامه داد: مزدا روحیه خاصی داشت و خدمت خالصانه‌ای کرد که خداوند به او اجر می‌دهد. کار نیک را باید برجسته کرد و گسترش داد.
وی افزود: پس از مرگ است که مشخص می‌شود یک انسان نیک بوده است. پروفسو ر مزدا با کارهای نیکی که انجام داده، موجب شده بسیاری از بیماران در کشور درمان شوند.
پیوندی با بیان اینکه نباید بیمار جز رنج بیماری، رنج دیگری داشته باشد، عنوان کرد: باید شرایطی را به وجود آوریم که واقعا چنین باشد؛ همان‌طور که پروفسور مزدا الگوی این کار بود.
رئیس جمعیت هلال احمر بیان کرد: وظیفه ذاتی این جمعیت کاهش آلام بشری است و خدماتی که انجام می‌شود، در این راستا است و امیدواریم که این کار گسترش پیدا کند.
وی تاکید کرد: کار نیکوکاری روح انسان را صیقل داده و موجب می‌شود آرامش در جامعه گسترش پیدا کند.
پیوندی تاکید: رواج دادن کار بد روحیه یأس و ناامیدی را گسترش می‌دهد، لذا از رسانه‌ها درخواست می‌کنم با گسترش روحیه نیکوکاری، امید و نشاط را در جامعه گسترش دهند.
وی یادآور شد: اساس جمعیت هلال احمر کار داوطلبانه است و امیدواریم با بسیج همه انسان‌های توانمند، فضای این کار را در کشور به وجود آوریم.
انتهای پیام

captcha