لزوم توجه به تعلیم و تربیت دینی/ دوران کودکی بهترین دوران آموزش مسائل تربیتی است
کد خبر: 3756344
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
صابری‌نسب تأکید کرد:

لزوم توجه به تعلیم و تربیت دینی/ دوران کودکی بهترین دوران آموزش مسائل تربیتی است

گروه معارف - پیشکسوت قرآنی کشور گفت: توجه به تعلیم و تربیت دینی باید دسته‌بندی و با دقت بیشتری انجام شود، باید دقت کنیم دوران کودکی دوران عادت دادن به مسائل تربیتی است این مساله را تمام روانشناسان به‌ویژه روانشناسان اسلامی تأکید می‌کنند و برنامه‌ریزی در این زمینه لازم است.

لزوم توجه به تعلیم و تربیت دینی/ دوران کودکی بهترین دوران آموزش مسائل تربیتی است

حبیب‌الله صابری‌نسب، چهره قرآنی کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، پیرامون موضوع تعلیم و تربیت دینی اظهار کرد: بحث تعلیم و تربیت در اسلام به عنوان یک بحث محوری مطرح شده است زیرا یکی از اهداف بزرگ بعثت به شمار می‌رود.

تعلیم و تربیت یکی از اهداف مهم پیامبران
وی ادامه داد: خداوند در آیه 2 سوره مبارکه جمعه می‌فرماید:«هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ؛ اوست خدایی که میان عرب امّی (یعنی قومی که خواندن و نوشتن نمی‌دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت می‌کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک می‌سازد و شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی می‌آموزد» یعنی بحث تعلیم و تربیت یکی از اهداف مهم پیامبران بوده است.
پیشکسوت قرآنی کشور افزود: با توجه به این مساله در آیه 129سوره بقره «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ» که حضرت ابراهیم خلیل (ع) فرمودند، می‌توان دریافت دعا با ربنا آغاز می‌شود و تعلیم و تاخیر ندارد یعنی در 4 جای قرآن تزکیه مقدم است و در این ایه تعلیم مقدم است و مفسرین نیز در این‌باره بحث کردند.
صابری‌نسب گفت: احادیث و روایات متعددی از ائمه معصوم(ع) به ویژه امام صادق(ع) در ارتباط با آداب اخلاق اسلامی بیان شده است و همچنین در نهج‌البلاغه مباحثی پیرامون تعلیم و تربیت را می‌توان مشاهده نمود.

نقش مهم آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت
وی بیان کرد: آموزش و پرورش از نقش مهمی در تعلیم و تربیت برخوردار است. تعلیم جنبه ذهنی دارد و برای انسان است و تربیت تاثیر‌بردار نیست و جامع است. تربیت جنبه همه جانبه دارد و مرحله به مرحله است به طوری که در دوران کوکی، ورود به مهد کودک و مقاطع مختلف تحصیلی رفته رفته این تربیت شکل خود را پیدا می‌کند.

دوران کودکی بهترین دوران آموزش مسائل تربیتی است
چهره قرآنی کشور اظهار کرد: باید دقت کنیم دوران کودکی دوران عادت دادن به مسائل تربیتی است این مساله را تمام روانشناسان به ویژه روانشناسان اسلامی تاکید می‌کنند و برنامه‌ریزی در این زمینه لازم است. در زمان‌های قدیم این مساله رعایت می‌شد البته الان مسائل نوین‌تر شده است و باید با ابزار بهتری کار کنیم.
صابری‌نسب گفت: بطور مثال در زمان گذشته مادران با وضو به فرزند خود شیر می‌دادند، در گوش کودک اذان و اقامه می‌گفتند، نماز خواندن، تلاوت قرآن، شرکت در مراسم عزاداری، همراه بردن بچه‌ها به مسجد و آموختن خیلی از مسائل دینی به صورت تمرینی و ممارستی انجام می‌شد. باید توجه کرد تمامی این مسائل مقدمه تربیت دینی است که باید انجام دهیم و بعضی مواقع از انجام آن غافل می‌شویم یا فرصتی نداریم. این‌گونه است که بچه‌ها از قلمرو ما خارج می‌شوند و در این قسمت با چالش مواجه می‌شویم.
وی بیان کرد: توجه به تعلیم و تربیت دینی باید دسته‌بندی و با دقت بیشتری انجام شود. نقش مربیان در آموزش پیش از دبستان و شکل‌گیری تربیت دینی بچه‌ها بسیار مهم است.
انتهای پیام

captcha