توصیه‌های پلیس فتا به زائران اربعین/ ضرورت رمز‌گذاری گوشی تلفن همراه
کد خبر: 3756658
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰

توصیه‌های پلیس فتا به زائران اربعین/ ضرورت رمز‌گذاری گوشی تلفن همراه

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا ضمن هشدار نسبت به سوء استفاده‌هایی که تجهیزات هوشمند زائران را هدف قرار می‌دهد، از زائران خواست اطلاعات غیر ضروری را از گوشی خود پاک، گوشی را رمز‌گذاری و pin کد سیم کارت را فعال کنند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ دوم مهدی شکیب، رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی(ع) با اشاره به برخی از تهدیدات متصور‌ در این ایام گفت: یکی از مسائلی که می‌تواند شیرینی زیارت کربلای معلی را به کام زائران عزیز تلخ کند، سوءاستفاده‌هایی است که می‌تواند تجهیزات هوشمند زائران را هدف قرار دهد.

وی ادامه داد: گوشی‌های تلفن همراه هوشمند از جمله تجهیزاتی است که با داشتن قابلیت‌های مختلف (فیلم‌برداری، ضبط صدا، قابلیت حمل‌و نقل آسان، قابلیت اتصال به اینترنت و...) یکی از ملزومات مسافرت بوده و به وسیله‌ای مفید برای ثبت لحظات خوش مسافرت تبدیل شده است.

اطلاعات غیر ضروری را از گوشی خود پاک کنید

وی گفت: از آنجایی که امروزه گوشی‌های تلفن هوشمند به گنجینه‌ای بزرگ و با ارزش از اطلاعات تبدیل شده‌اند، گم شدن و یا به سرقت رفتن آنها می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای کاربران به همراه داشته باشد. لذا به زائران عزیز توصیه می‌کنیم، برای جلوگیری از سوء‌استفاده از اطلاعات ذخیره شده در حافظه دستگاه هوشمند، قبل از عزیمت به مسافرت، اطلاعات غیر ضروری را از گوشی خود پاک کنند.

سرهنگ شکیب به عواقب و سوءاستفاده‌های احتمالی از اطلاعات خصوصی کاربران اشاره کرد و گفت: تهدید، اخاذی و انتشار اطلاعات مهم و خصوصی، از جمله مواردی است که مجرمان سایبری برای به دست آوردن منافع خود به کار برده و به دنبال کسب منفعت مالی هستند.

اطلاعات مهم خود در حافظه‌های قابل حمل و گوشی‌های تلفن همراه ذخیره نکنید

وی تاکید کرد: علاوه بر عدم ذخیره سازی اطلاعات مهم در حافظه‌های قابل حمل و گوشی‌های تلفن همراه، رمز‌گذاری گوشی تلفن همراه و فعال کردن pin کد سیم کارت بسیار مهم و ضروری است. با این کار تا حد بسیار بالایی می‌توان از سوءاستفاده از اطلاعات موجود در حافظه و سیم کارت جلوگیری کرد.

اطلاعات تلفن همراه خود را به هارد‌های اکسترنال منتقل کنید

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری فتا ناجا بر عدم ذخیره سازی اطلاعات خصوصی، مهم و کاری در سیستم‌های قابل حمل تاکید کرد و گفت: به همراه داشتن تمامی این اطلاعات در هر زمان و مکان نمی‌تواند کار درستی باشد چون امکان سرقت و یا گم شدن آنها در هر لحظه امکان‌پذیر خواهدبود، بنابراین قبل از هر اقدام و یا عزیمت به مسافرت نسبت به انتقال این اطلاعات به حافظه‌های جانبی و هارد‌های اکسترنالی که موارد ایمنی و رمز نگاری بر روی آنها انجام شده است، اقدام و آنها را در مکان‌هایی امن نگهداری کنند.

به منابع وای فای مطمئن وصل شوید

سرهنگ شکیب در توصیه دیگر برای زائران، گفت: از آنجایی که اغلب زائران برای برقراری تماس با خانواده خود از اپلیکیشن‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند لذا برای اتصال به اینترنت باید به منابع مطمئن متصل شوند.

اپلیکیشن‌های اشتراک داده را محدود کنید

وی با بیان اینکه زائران بهتر است در طول سفر استفاده از قابلیت‌ها و اپلیکیشن‌های اشتراک داده (Bluetooth، Shareit ، Zapya  و...) را محدود کنند، گفت: برخی از افراد سودجو سعی می‌کنند با ارسال فایل‌های آلوده به سیستم کاربران نفوذ کرده و از اطلاعات آنها سوءاستفاده کنند، بنابراین از دریافت فایل‌های مختلف از فرستنده‌های ناشناس خودداری کنید چرا که احتمال آلوده بودن این فایل‌ها به نرم افزارهای مخرب و جاسوسی وجود دارد.

برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های غیر ضروری را در ایام مسافرت uninstall کنید

این مقام مسئول تاکید کرد: هرچه اطلاعات ذخیره شده در حافظه دستگاه کمتر باشد امکان سوءاستفاده نیز کاهش پیدا خواهد کرد لذا زائران گرامی قبل از اعزام به حرم اباعبدالله الحسین(ع)، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های غیر ضروری را در ایام مسافرت uninstall کنند.

سرهنگ شکیب توصیه‌کرد: از در اختیار قرار دادن گوشی خود به افراد غریبه و ناشناس خودداری کنید.

وی در توصیه‌ای دیگر گفت: در صورتی که گوشی تلفن شما به سرقت رفت و یا گم شد سریعاً مراتب را به نمایندگان کاروان اطلاع داده و با در دست داشتن مدارک لازم(شماره سریال گوشی و...) به پلیس مراجعه کنید.

رئیس اداره پیشگیری تاکید کرد: از ارسال تصویر مدارک امنیتی از قبیل گذرنامه و شناسنامه، کارت ملی و... از طریق شبکه‌های اجتماعی و برای افراد ناشناس خودداری کنید چرا که این امر می‌تواند زمینه سوءاستفاده از اطلاعات هویتی شما را فراهم آورد.

سرهنگ شکیب یادآور شد: زائران دقت داشته باشند، گوشی خود را برای شارژ در رستوران‌ها و موکب‌ها رها نکنند و در صورت بروز هرگونه مشکل‌ موضوع را به مسئول موکب و به اولین موکب ایرانیان اطلاع دهند.

وی در پایان از فعالیت پلیس فتا به صورت شبانه روزی خبر داد و گفت: هموطنان عزیز در هر ساعت از شبانه روز می‌توانند از راهنمایی سایبری و کمک همکاران بنده استفاده کرده و با مراجعه به سایت پلیس فتا  به آدرس https:‎//www.cyberpolice.ir/csirc لینک سامانه پاسخگویی به فوریت‌های سایبری درخواست خود را مطرح کنند.

انتهای پیام

captcha