مدیریت اجتماعی پوشش جهانی چگونه به وجود می‌آید؟/آفت‎‌های صنعت مُد در زندگی
کد خبر: 3756918
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷

مدیریت اجتماعی پوشش جهانی چگونه به وجود می‌آید؟/آفت‎‌های صنعت مُد در زندگی

گروه معارف ـ حجت‌الاسلام عباسی اصل تأثیرپذیری اجتماعی افراد از مُد و مدگرایی را ناشی از احساس بی‌هویتی در افراد دانست و گفت: تأثیرپذیری اجتماعی افراد از مُد برای تثبیت هویت و تأمین حس زیبایی‌شناسی خود به تدریج مدیریت اجتماعی پوشش جهانی را برای صنعت مُد فراهم می‌آورد.   

مدیریت اجتماعی پوشش جهانی چگونه به وجود می‌آید؟/آفت‎‌های صنعت مُد در زندگی فردی و اجتماعی(آماده) 

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست ماهیانه اندیشکده سبک زندگی اسلامی درباره زندگی فانتزی با موضوع بررسی «مُد و مدلینگ» شامگاه گذشته 25 مهرماه در سالن اجتماعات این اندیشکده برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل، مدرس دوره‌های سبک زندگی، در ابتدا به تعریفی از زندگی فانتزی پرداخت و گفت: تلقی ما از زندگی فانتزی تأثیراتی است که از فضاسازی‌های اجتماعی در عرصه‌های مختلف زندگی از جمله اوقات فراغت و سرگرمی، موسیقی، پوشش و معماری خانه به وجود می آید. شما در بدو ورود به جامعه خواه ناخواه تحت تأثیر فضاسازی‌‌های اجتماعی قرار می‌گیرید. این موضوع سبب تحریک هیجانات درونی شده و زمینه گرفتن تصمیم‌های هیجانی را به وجود می‌آورد.

تصمیمات هیجانی تحت تأثیر فضای اجتماعی

وی با اشاره به نمونه‌هایی از تبلیغاتی که در سطح شهر در معرض دید مردم قرار می‌گیرد، عرصه اثرگذاری رسانه و تبلیغات را در حوزه‌های مختلف زندگی از جمله انتخاب رشته و شغل تبیین کرد و گفت: به طور مثال غالباً دانش‌آموزان یا خانواده‌های آن‌ها مایل هستند که رشته علوم تجربی یا ریاضی فیزیک را انتخاب کنند، علی‌رغم اینکه علاقه آن‌ها به رشته دیگری باشد. گرفتن تصمیم‌‌های هیجانی تحت تأثیر فضاسازی اجتماعی به تدریج باعث ایجاد یک زاویه با خود حقیقی ما می‌شود و ادامه این تصمیمات زمینه‌ساز از خودبیگانگی و در نهایت افسردگی می‌شود.

فضاسازی اجتماعی؛ مقابله یا همراهی با آن

این محقق سبک زندگی گفت:  در مقابل فضاسازی اجتماعی دو راه پیش رو داریم، یک راه این است که با موج آن‌ها همراه شویم و راه دیگر این است که با آن مقابله کنید. در جلسات گذشته درباره تأثیر این فضاسازی‌های اجتماعی را در مقوله اوقات فراغت و موسیقی در جامعه بحث کردیم و اینک بحث مُد و مدگرایی بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای بررسی اندیشه‌ای یک مسئله باید از منشأ و ریشه آن باشد، گفت: مشکل ما در مواجهه با آسیب‌ها تشخیص ریشه است. اگر ریشه یک مسئله درست شناخته شود، به درستی نیز حل می‌شود. منشأ اصلی مُد و مدگرایی نیاز به امنیت است. از قدیم‌الایام افراد برای اینکه خود را به یک جریان یا قبیله‌ای منتسب کنند، خود را نشانه‌گذاری می‌کردند  تا از حمایت آن‌ها برخودار باشند. پس خود نیاز مشروع است.

مدیر اندیشکده سبک زندگی اسلامی اهواز توضیح داد: زمینه‌ای که باعث رشد و بارور شدن مُدگرایی می‌شود تثبیت هویت و عامل آن نیاز به تأمین حس زیباشناسی نوجوان یا جوان است و اینجاست که صنعت مُد ظهور می‌کند. در غرب این نیازها شناخته شده و روش‌های تأمین آن نیازها را زودتر از ما برگزیده‌اند.

چگونگی بحران هویت

عباسی اصل با بیان اینکه زمانی که افراد چیزی نداشته باشند تا با آن هویت خود را تثبیت کنند دچار بحران هویت می‌شوند، اظهار کرد: چنین کسانی تلاش می‌کنند به حداقل داشته‌های خود چنگ بزنند و آن‌ها را پروبال دهند. غرب برای اینکه فرد را دنباله‌رو خود سازد با تحقیر داشته‌های آدمی در گام نخست او را دچار بحران هویت می‌کند (همانند این سخنان که ما جهان سومی هستیم، از تفریح محرومیم، وضع خوبی نداریم و...)  پس از آن روی داشته‌های ما سرمایه‌گذاری می‌کند.

این محقق سبک زندگی گفت: صنعت مُد برای اینکه شما را به سمت خود سوق دهد، سه کار انجام می‌دهد؛ اول اینکه روحیه «تکبر» را در انسان برمی‌انگیزد؛ این همان روحیه تلاش برای خاص بودن در افراد است. کار دوم تشویق به «تبرج» است؛ یعنی تلاش در صنعت مُد در این جهت است که زیبایی‌های افراد بیشتر نشان داده شود. چون هویتی غیر از مادیات ندارد که بخواهد به وسیله آن خاص باشد. همچنین کار دیگر صنعت مُد «تقلید» است.  سبک خاصی از پوشش مُد می‌شود و همه از آن تقلید می‌کنند.

عباسی با اشاره به فیلم پخش شده با موضوع بررسی ورود صنعت مُد به ایران در دوران قاجار توضیح داد: از این دوران تلاش برای تخریب هویت زن ایرانی در جهت تقلید از غرب آغاز شد.

عباسی اصل با تصریح به اینکه اصلاح بحران هویت یک امر ساده نیست، گفت: دلیل این مطلب آن است که به طور مثال در مواجهه با دانش‌آموزی که بی‌هویت شده است، خواهیم دید عقبه آن پدر و مادر و یا معلمی است که دچار بحران بی‌هویتی شده است.  

نتیجه بحران بی‌هویتی چیست؟

مدیر اندیشکده سبک زندگی اسلامی در ادامه مطالب مذکور، بیان کرد: پس بحران بی‌هویتی سرمایه‌گذاری روی داشته‌های مادی فرد با تأکید بر تکبر، تبرج و تقلید است. این بحران تأثیرپذیری اجتماعی افراد را میسر می‌سازد که به دو روش انجام می‌شود؛ یک، تأثیر ذهنی به این معنا که زیبایی مؤلفه موفقیت معرفی می‌شود و دوم، تأثیر قلبی از طریق محبت اسطوره‌های ثروت و شهرت است. این زمینه‌ها به تدریج مدیریت اجتماعی پوشش جهانی را برای صنعت مُد فراهم می‌آورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: درگیری ما با غرب درباره آفت‌هایی است که بر سر سبک زندگی آورده است. غرب  توانسته این سلطه‌گری را به وجود بیاورد که پوشش همه باید یکدست باشد. در عمل این مُد نتوانسته برای انسان امنیتی ایجاد کند، بلکه ترس از زشتی یا زشتی‌هراسی را در او به وجود آورده و این ترس باعث افراط در مُد شده است. این صنعت آفات دیگری هم دارد؛ از جمله اینکه اخلال  در زیبایی‌شناسی افراد به وجود می‌آورد تا جایی که پارگی لباس به عنوان مُد به افراد عرضه می‌شود.

عباسی اصل گفت: یکی دیگر از آفات اعتیاد فردی و اجتماعی به تهیه و خرید کالای مُد و احساس آرامش افراد از این طریق است که ماهیانه پولی را برای این کار اختصاص دهند تا به آرامش برسند. آفت دیگر صنعت مُد بی‌توجهی به سلیقه و تفاوت افراد است؛ به طوری که برخی خود را ناچار می‌بینند از مُد پیروی کنند، با آنکه پسند آن‌ها چیز دیگری است.

 انتهای پیام

captcha