خانواده نیازمند آموزش برای تربیت دینی/ دولت یارانه فرهنگی به خانواده دهد
کد خبر: 3757047
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
بنیادی:

خانواده نیازمند آموزش برای تربیت دینی/ دولت یارانه فرهنگی به خانواده دهد

گروه جامعه ــ یک کارشناس حوزه تعلیم و تربیت آموزش خانواده‌ها به منظور توانمند شدن در زمینه تربیت را وظیفه ای حاکمیتی خواند و گفت: هم خانواده‌ها باید برای این مهم زمان صرف کنند و هم دولت یارانه فرهنگی مورد نیاز را به خانواده ارائه دهد.

محمد بنیادی،‌ از پیشکسوتان حوزه تعلیم و تربیت، همزمان با هفته پیوند اولیاء و مربیان در گفت وگو با ایکنا؛ به تبیین چرایی و چگونگی ایجاد این پیوند به منظور تحقق تربیت دینی اشاره و بیان کرد: تربیت یک جریان دینی است که از سه رهگذر خانواده، مدرسه و جامعه عبور می کند و باید متخصصان آن را دنبال کنند. در این میان خانواده در تحقق این امر از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی خانواده، جامعه و مدرسه را مثلثی دانست که در تربیت دینی فرزندان از مسئولیت برخوردار هستند و بیان کرد: تا زمانی که آیات و روایات و سیره نبوی و علوی در متن و بطن زندگی خانوادگی افراد و مدرسه تبلور نیابد، نمی‌توان با آموزش صرف راه به جایی برد و توقع داشت که دانش‌آموز در عمل آراسته به مبانی تربیت دینی باشد. در این میان نقش اولیه تربیت مربوط به پدر و مادر می شود که خود نیازمند آموزش هستند تا بتوانند با رفتار و گفتار صحیح و همچنین آشنایی با مبانی تربیت دینی در زمینه تربیت کودک خود به درستی عمل کنند.

بنیادی پیوند اولیا با مربیان مدرسه را به منظور دریافت آموزش های مرتبط  با تربیت دینی حائز اهمیت خواند و گفت: مدرسه نباید صرفاً محدود به دانش آموزان شود،‌ بلکه ابتدا باید مرحله اول تربیت، که خانواده است را دریابد و از توانایی آنان برای تربیت دانش‌آموزان اطمینان یابد، سپس به عنوان دومین جزء اثرگذار، فرایند تربیت دینی را با رفتار و گفتار برای دانش‌آموزان دنبال کند.

این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت با بیان اینکه مدرسه و خانواده باید به یکدیگر پاسخگو و مطالبه‌گر باشند و روابط آنان محدود به کمک‌های مادی نباشد، تصریح کرد: هیچ کدام از این دو نهاد هنوز به باور ضرورت آموزش والدین برای گام برداشتن صحیح در راه تربیت دینی نرسیده‌اند. نه مدرسه بدین جهت احساس مسئولیت می‌کند و نه خانواده لزومی برای در یافت آموزش‌های مرتبط می‌بیند.

وی معتقد است جامعه تربیت‌کننده و مربیان با متعلمان و دانش‌آموزان ارتباط عاطفی برقرار نکرده اند؛ بنابراین به بازتعریف رابطه خانه و مدرسه نیاز داریم تا با همپوشانی و درک متقابل این دو نهاد بتوان روند تربیت دینی دانش‌آموز را به پیش برد.

بنیادی عدم ایجاد ارتباط مناسب بین اولیا و مربیان را سبب انتخاب رشته‌های اشتباه دانش‌آموزان و پر شدن بیهوده صندلی‌های دانشگاه دانست و بیان کرد: افرادی که امروز از مدرک دکتری در رشته های مختلف برخوردار هستند اما کارآمدی و شغل بهینه ای ندارند، باید ریشه های این ناکامی را در عدم ارتباط خانه و مدرسه به منظور شناخت علایق  و توانمندی‌های علمی بیایند.

وی آموزش خانواده‌ها به منظور توانمند شدن در زمینه تربیت را وظیفه‌ای حاکمیتی خواند و گفت: هم خانواده‌ها باید برای این مهم زمان صرف کنند وهم دولت یارانه فرهنگی مورد نیاز را به خانواده ارائه دهد.  

انتهای پیام

captcha