واکنش دبیرکل سازمان ملل به تأیید مرگ خاشقچی
کد خبر: 3757151
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸

واکنش دبیرکل سازمان ملل به تأیید مرگ خاشقچی

گروه بین‌الملل ـ دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز ناراحتی شدید نسبت به تأیید خبر مرگ جمال خاشقچی، نویسنده و روزنامه‌نگار منتقد سعودی، تحقیق فوری در این زمینه و مجازات عاملان این جنایت را خواستار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه؛ با اعلام خبر تأیید مرگ جمال خاشقچی، منتقد و روزنامه‌نگار سعودی از سوی دادستان کل عربستان، سخنگوی سازمان ملل متحد تصریح کرد: دبیرکل از شنیدن این خبر بسیار  متأثر گشت.

وی افزود: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد  خواستار انجام تحقیقات فوری و شفاف در این خصوص و مجازات عاملان آن شد.

گفتنی است؛ دادستان کل عربستان، بامداد شنبه (28 مهرماه) رسما خبر مرگ جمال خاشقچی که در روز دوشنبه (16 مهرماه) وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده و از آن خارج نشد را تایید کرد.

تلویزیون عربستان در این باره مدعی شد که درگیری فیزیکی خاشقچی با چند نفر در کنسولگری عربستان در استانبول، موجب مرگ وی شده است.

تلویزیون عربستان در عین حال تاکید کرد که بازجویی از بازداشت‌شدگان  که تعداد آنها 18 نفر بوده و همه تبعه عربستان هستند، در ارتباط با این قضیه ادامه دارد.

در همین حال، پادشاه عربستان فرمان برکناری رئیس سازمان جاسوسی این کشور سرلشکر رشاد بن حامد محمادی و معاون وی احمد عسیری را  صادر کرد. ملک سلمان همچنین دستور داد کمیته‌ای به ریاست بن سلمان ولیعهد سعودی برای بازسازی ساختار سازمان اطلاعات و جاسوسی این کشور تشکیل شود.

در همین رابطه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت: آنچه برای خاشقجی اتفاق افتاد غیر قابل قبول است، ولی من به تفسیر سعودی از این ماجرا اعتماد دارم و گمان نمی‌کنم رهبران سعودی به من دروغ گفته باشند.

وی افزود: در صورتی که مرگ خاشقچی قطعی شود، واکنش آمریکا به عربستان بسیار سخت خواهد بود.

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز بامداد امروز (شنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان گزارش رسمی عربستان سعودی در رابطه با تحقیق درباره مرگ «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار سرشناس منتقد سیاست‌های این کشور قرار گرفتند.

سندرز در بیانیه خود در این باره تاکید کرد که کاخ سفید به تلاش و اعمال فشار برای تحقق عدالت در سریع‌ترین زمان ممکن، به صورت شفاف و سازگار با اقدامات لازم و همچنین پیگیری تحقیقات در رابطه با پرونده مرگ خاشقجی در سطح بین المللی ادامه خواهد داد.

سخنگوی کاخ سفید ضمن تاکید بر این که آمریکا از تایید کشته شدن خاشقجی ناراحت است، این مسئله را به خانواده، نامزد و دوستان وی تسلیت گفت.

انتهای پیام

captcha