نشست همگرایی حوزه‌های سکولار و مذهبی در قرقیزستان
کد خبر: 3757291
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
با حضور ایران برگزار شد؛

نشست همگرایی حوزه‌های سکولار و مذهبی در قرقیزستان

گروه بین‌الملل ـ نشست علمی «ابتکارهای آموزشی در همگرایی حوزه‌های سکولار و مذهبی» در دانشگاه بین‌المللی قرقیزستان برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ نشست علمی «ابتکارهای آموزشی در همگرایی حوزه‌های سکولار و مذهبی» با حضور سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه بین‌المللی قرقیزستان برگزار شد.

در این نشست مسائلی از جمله آموزش دینی در جامعه سکولار، رابطه دین و دولت، مهم‌ترین اقدامات دولت در حوزه ادیان، مشکلات و معضلات حوزه آموزش دینی و ... مورد بررسی قرار گرفت.

علی مجتبی روزبهانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان در سخنرانی خود در این نشست با بیان اینكه ایران در عرصه‌های علمی و آموزشی جایگاه رفیعی در جهان دارد، گفت: با توجه به ظرفیت بالای علمی ایران، آمادگی داریم با کشورهای دوست منطقه از جمله قرقیزستان علاوه بر حوزه‌های اقتصادی، در زمینه‌های علمی و دانشگاهی نیز همکاری داشته باشیم.

علی حکیم‌پور، رایزن فرهنگی كشورمان هم گفت: رایزنی فرهنگی ایران و دانشگاه بین‌المللی قرقیزستان در طول چند سال اخیر همکاری‌های خوبی داشته‌اند.

وی افزود: رایزنی فرهنگی ایران در راستای توسعه بیش از پیش همکاری‌های علمی و فرهنگی آمادگی دارد نشریه علمی «گفت‌وگوی فرهنگی آسیای مرکزی و ایران» را منتشر كند که  امیدوار هستیم شماره اول آن در سال آینده شمسی منتشر شود.

حکیم‌پور ادامه داد: از زمان‌های گذشته گفت‌وگو یکی از ابزارهای اصلی حل مسائل و مشکلات مختلف بوده است. پیامبران، حکیمان و مصلحان جوامع، مردم را به تعامل و گفت‌وگو دعوت کرده‌اند. امروز نیز این شیوه در گره‌گشایی از بسیاری مشکلات جوامع مؤثر است. جمهوری اسلامی ایران نیز همواره تلاش کرده از این روش برای مقابله با افراط‌گرایی و اسلام‌هراسی استفاده کند.

رایزن فرهنگی ایران کشورمان در قرقیزستان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از روزهای اول انقلاب نه تنها کشورهای اسلامی؛ بلکه کل جهان را دعوت به گفت‌وگو كرده است.

وی تصریح کرد: ایران قریب 38 سال است که با برگزاری هفته وحدت در ایام میلاد پیامبر اکرم (ص) فعالان مذهبی، علما و دیگر نمایندگان حوزه دینی جهان اسلام را به گفت‌وگو و هم‌اندیشی دعوت می‌کند.

در این همایش محققانی همچون آداش تقتوسون اوا با موضوع «اهمیت نظریه گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در دوره معاصر»، آینور اله بایوا با موضوع «همگرایی آموزش دینی و سکولار»، عزیز جونوس اف با موضوع «فلسفه قرقیزی و فلسفه ایرانی» مقالات خود را ارائه دادند.

همچنین چولپان حیدرعلی اوا، گزارشی از همکاری‌های دانشگاه بین‌المللی قرقیزستان و دانشگاه جامعة المصطفی العالمیه از ایران را در زمینه تربیت علمی دانشجویان در رشته‌های فلسفه و اسلام‌شناسی، ارائه داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha