مشروعیت‌زدایی بین‌المللی از عربستان؛ نتیجه قتل خاشقچی/ تشریح مواجهه منطقی ایران با موضوع
کد خبر: 3757429
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۹
بخشایش اردستانی مطرح کرد:

مشروعیت‌زدایی بین‌المللی از عربستان؛ نتیجه قتل خاشقچی/ تشریح مواجهه منطقی ایران با موضوع

گروه سیاسی ــ عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص تبعات اعلام رسمی قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول از سوی دولت سعودی گفت: این اتفاق شاید باعث ساقط شدن بن سلمان نشود اما حکومت وی را در سطح جهانی بی‌آبرو کرده، به نوعی که حتی نمی‌تواند با دلارهای نفتی نیز این بی‌آبرویی را بپوشاند؛ در واقع این اتفاق به نوعی از حکومت عربستان سعودی مشروعیت‌زدایی بین‌المللی کرد.

احمد بخشایش اردستانی، استاد دانشگاه و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تبعات بین‌المللی قتل جمال خاشقچی برای بن سلمان، با اعلام رسمی دولت سعودی مبنی بر کشته شدن این روزنامه‌نگار در کنسولگری عربستان در استانبول گفت: این قضیه را از چند زاویه می‌توان بررسی کرد. اول اینکه اصحاب رسانه با پیگیری مصرانه این جنایت می‌خواهند از شأن و حیثیت خود دفاع کنند و از آنجا که آقای خاشقجی نیز یک روزنامه‌نگار و مقاله‌نویس مشهور بوده و مخصوصاً روزنامه واشنگتن پست که در قضیه واترگیت نقش‌آفرین بود، با جدیت این پرونده را پیگیری می‌کند. لذا این پرونده همچنان در خط اول خبری رسانه‌های بین‌المللی مانده و افکار عمومی را به خود مشغول کرده است.  

واقعیت دعوای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در قضیه قتل خاشقجی

وی ادامه داد: مسئله دیگر واکنش آمریکا به این پرونده است. در حال حاضر ترامپ و جمهوری‌خواهان به خاطر پول عربستان تا حدی کوتاه آمده‌اند و می‌خواهند قضیه را مدیریت کنند و این مدیریت را هم به گونه‌ای انجام دادند که عربستان که در ابتدا اصل قضیه یعنی خارج نشدن خاشقچی از کنسولگری را انکار می‌کرد، در نهایت قتل وی را قبول کرد.

بخشایش اردستانی بیان کرد: اکنون دعوای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در آبان باعث شده که این قضیه همچنان زنده بماند، نه اینکه قتل خاشقچی برای آن‌ها مهم باشد. در واقع دموکرات‌ها می‌خواهند از این جنایت به عنوان یک برگ برنده برای تحت فشار گذاشتن ترامپ و جمهوری‌خواهان در انتخابات استفاده کنند. البته ترامپ می‌خواهد از این مسئله برای سرکیسه کردن بن سلمان استفاده کند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: عامل دیگری که مانع از مسکوت ماندن این قضیه شد اختلافات بین ترکیه و عربستان بود. اسلام مد نظر ترک‌ها اخوانی و اسلام عربستانی‌ها سلفی است و این دو درباره سوریه، مصر و قطر اختلاف داشتند. حال در این پرونده ترکیه می‌خواهد به خوبی از این ابزار برای بردن آبرو و اعتبار عربستان سعودی استفاده کند و امتیازات لازم را بگیرد.

بن سلمان دیگر نمی‌تواند با پول این بی‌آبرویی بین‌المللی را پنهان کند

وی در خصوص آینده بن سلمان گفت: این اتفاق باعث ساقط شدن وی نخواهد شد، زیرا پشتوانه‌اش ترامپ است، اما در سطح جهانی بی‌آبرو شده است. در واقع در آینده پول و ثروت نمی‌تواند برای بن سلمان آبرو و اعتبار بخرد. عربستان همیشه سعی می‌کرد با توان مالی و دلارهای نفتی عیب‌های حکومتش را در نگاه جهانی پنهان کند اما با بروز این اتفاق دیگر نمی‌توان با استفاده از ابزار ثروت این بی‌آبرویی را پوشش داد. در واقع این اتفاق به نوعی از حکومت عربستان سعودی مشروعیت‌زدایی بین‌المللی کرد. نهایت این قضیه آن است که محمد بن سلمان از قدرت کنار رود و برادرش، خالد بن سلمان، به روی کار بیاید که این هم بستگی به هیئت بیعت دارد.

بخشایش اردستانی درباره صوری و ظاهری بودن اصلاحات سیاسی و اجتماعی بن سلمان با روشن شدن ابعاد پرونده جمال خاشقچی گفت: عربستان در طی این سال‌ها جنایات بسیاری علیه مردم مظلوم یمن انجام داد اما دنیا بر روی این جنایات چشم پوشید. حال چنین اتفاقی در کنسولگری عربستان در استانبول رخ داد تا کلیت چهره جنایتکار سعودی‌ها آشکار شود و این قانون انتقام الهی است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: ادعای بن سلمان مبنی بر اصلاحات سیاسی و اجتماعی الفاظ قشنگی بود که می‌خواست راه را برای پادشاهی خودش هموار کند و رقبایش را کنار بزند و مثلاً به اسم مبارزه با فساد صدها شاهزاده مخالف را زندانی و اموالشان را مصادره کرد یا اقداماتی که در زمینه آزادی‌های بیشتر زنان انجام داد برای تضعیف قدرت مخالفانش بود، اما ترامپ خواهان ادامه حکومت بن سلمان است، زیرا وی به شدت رویکرد ضد ایرانی دارد و این به خاظر افزایش تنش میان ایران و امریکاست.

دنبال کردن ماجرای قاشجقی آری، موضع‌گیری خیر؛ نحوه مواجهه منطقی ایران با عربستان

بخشایش اردستانی درباره نحوه مواجهه جمهوری اسلامی ایران با این قضیه به ویژه در حوزه مقابله نرم و رسانه‌ای گفت: به عقیده من نیازی نیست که ایران بهانه‌ای به دست عربستان دهد و از موضع تقابلی وارد این قضیه شود. زمانی که مقامات کشورمان علیه عربستان صحبت می‌کردند و مثلاً می‌گفتند حکومت عربستان دیکتاتوری است و مردمش همراه حکومت نیستند امسال مقامات عربستانی در ایام حج با حجاج ایرانی بسیار خوب رفتار کردند تا بگویند آنچه مقامات ایران درباره حکومت سعودی و حاکمانش مطرح می‌کنند نادرست است.

وی در پایان تأکید کرد: از آنجا که روابط ایران و عربستان تنش‌زا و تابعی از رابطه ایران و امریکاست، لذا بهتر است ایران در موضوع قتل جمال خاشقچی صرفاً به ارائه اطلاعات بپردازد تا وقتی که ترکیه رسماً ابعاد این قضیه را به صورت رسمی اعلام کند و در آن زمان ایران مانند قطر موضوع را به لحاظ رسانه‌ای دنبال و پیگیری کند و نگذارد این پرونده به اصطلاح مختومه شود و به نقطه پایان برسد. نه اینکه موضع‌گیری کند، زیرا هر نوع موضع‌گیری از سوی ما سبب استفاده آن علیه خودمان می‌شود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha