«نفحات القرآن»؛ اثری براساس نیاز جامعه و رویکرد رسانه دینی
کد خبر: 3757440
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
زرنگار عنوان کرد:

«نفحات القرآن»؛ اثری براساس نیاز جامعه و رویکرد رسانه دینی

گروه ادب ــ عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: کتاب «نفحات القرآن» براساس نیاز جامعه و با رویکرد رسانه دینی به نگارش درآمده است.

«نفحات القرآن»؛ اثری براساس نیاز جامعه و رویکرد رسانه دینیاحمد زرنگار، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره کتاب «نفحات القرآن» گفت: یکی از مشخصه‌های این کتاب این است که بر اساس نیاز روز جامعه در مسائل قرآنی نگاشته شده، اما با رویکردی متفاوت آن را مورد توجه قرار داده و غیر از مباحث روخوانی و روان‌خوانی و تجوید، مباحث دیگری را نیز با آن همراه کردیم تا از دیگر کتاب‌ها متفاوت باشد و اثری جامع در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

وی افزود: این کتاب در دو بخش اساسی تنظیم و گردآوری شده است؛ بخش نخست شامل مباحث آداب تلاوت قرآن کریم، دروس روخوانی و روان‌خوانی، دانستنی‌های قرآنی و قرآن در بیان بزرگان و اندیشمندان است، بخش دوم نیز شامل احادیث پیرامون فضائل قرآن، دروس علم تجوید، آموزه‌های دین در رسانه، در محضر کتاب شریف نهج‌البلاغه و قرآن در بیان بزرگان و اندیشمندان است.

زرنگار با اشاره به بخش نخست این کتاب بیان کرد: در جامعه کنونی، باید به گونه‌ای انگیزه و جذبه برای مخاطبان به‌ویژه دانشجویان ایجاد کنیم تا جذب قرآن شوند و با آن انس بگیرند، اما اگر بخواهیم فقط آموزش قرآن بدهیم، این اتفاق نمی‌افتد و تاکنون نیز در این زمینه چندان موفق نبوده‌ایم و با توجه به وجود دارالقرآن‌ها، مراکز و مؤسسات قرآنی مختلف هنوز نتیجه مطلوب را نگرفتیم. شاید یکی از علل این مسئله باشد که کمتر ایجاد انگیزه شده و مخاطبان کمتر جذب این کتاب آسمانی شدند، به این جهت که این تنوع کمتر بوده است.

وی ادامه داد: دو ترم است که این کتاب تدریس می‌شود و در سال ۹۶ به چاپ رسیده است، البته با توجه به اینکه این اثر با رویکرد رسانه دینی است؛ از این رو پیش از نگارش و چاپ آن نیز، این رویکرد را در کلاس داشتم.

این نویسنده گفت: در قرآن کریم سه واژه «قَرَأ»، «رَتَل» و «تَلَو» بر خواندن قرآن تأکید داشته و در روایات نیز مانند کتاب شریف «بحارالانوار»، «اصول کافی» جلد دو و «کتاب فضل القرآن» فراوان بر این موضوع پرداخته شده است و ما به اندازه شانزده جلسه، هر یک از روایات را تبیین می‌کنیم.

زرنگار با اشاره به بخش دوم این کتاب افزود: این بخش آموزش تجوید عمومی است و یک قاعده تجویدی عمومی خیلی آسان را با تمرین‌هایی بیان می‌کنیم و سپس به آموزه‌های قرآنی در رسانه اشاره شده است؛ چراکه رسانه، چه رسانه ملی و چه دیگر رسانه‌ها به‌ویژه در فضای مجازی نقش مهمی در جامعه دارد و در ادامه مبحث به آموزه‌هایی از نهج‌البلاغه در حد عمومی به دانشجویان ارائه می‌کنیم که همه‌فهم بوده و می‌توانند با این کتاب شریف آشنا شوند. در بخش پایانی نیز قرآن در بیان بزرگان و اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان دین آمده است که برخی از آن‌ها بسیار مؤثر و تکان‌دهنده است و می‌تواند برای دانشجویان انگیزه‌بخش و مؤثر باشد.

وی در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد آنچه در عنوان کتاب «با رویکرد رسانه دینی» آمده، چندان به آن پرداخته نشده است، اظهار کرد: در بخش اول در مبحث بزرگان و اندیشمندان دین، به مباحثی در این زمینه برخورد می‌کنید و در بخش دوم تمرکز بیشتری به این رویکرد شده است.

یادآور می‌شود، کتاب «نفحات القرآن» با زیرعنوان «درس‌نامه آموزش قرآن و نهج‌البلاغه با رویکرد رسانه دینی» نوشته احمد زرنگار از سوی انتشارات «پیام عدالت» و با شمارگان هزار نسخه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام

captcha