اربعین رمز تغییر رویکرد جهانی به اسلام/ پیش از دیگران خودمان نقد کنیم
کد خبر: 3757793
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
حجت‌الاسلام نجفی تصریح کرد:

اربعین رمز تغییر رویکرد جهانی به اسلام/ پیش از دیگران خودمان نقد کنیم

گروه جامعه ــ پژوهشگر پژوهشکده حج و زیارت ضمن هشدار درباره اینکه ممکن است پیاده‌روی اربعین در آینده با چالش مواجه شود، گفت: پیش از آنکه دیگران ما را نقد و از آسیب‌ها چماقی ساخته و بر سر مسلمانان بزنند، بهتر است خودمان اربعین را نقد و بررسی علمی کنیم.

حجت‌الاسلام حافظ نجفی، استاد حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی پژوهشکده حج و زیارت، در گفت‌وگو با ایکنا؛ ضمن تأیید این مسئله که خلأهای پژوهشی گسترده‌ای در حوزه اربعین وجود دارد و باید از منظر علمی و پژوهشی به این رویداد توجه شود، گفت: براساس همین خلأها بود که طرح نگارش کتاب «پیاده‌روی اربعین، فرصت‌ها، آسیب‌ها و کاستی‌ها» در پژوهشکده حج و زیارت تصویب و تألیف کتاب آغازشد.

وی به بررسی مقوله پیاده‌روی برای انجام اعمال عبادی به خصوص زیارت ائمه(ع) و بررسی اسناد دینی این مسئله در این کتاب اشاره و اظهار کرد: گزارش‌های تاریخی و روایت‌هایی برای فضیلت پیاده‌روی برای زیارت امام حسین(ع) وجود دارد که در این کتاب به تفصیل آورده شده است. همچنین اربعین در متون دینی، فضیلت زیارت امام حسین(ع) در ایام اربعین و اهمیت و ضرورت پیاده‌روی اربعین از دیگر مسائل مهمی است که در این کتاب مطرح شده است.

این پژوهشگر حوزه دینی به جایگاه و اثر تربیتی پیاده‌روی اربعین یادآور شد: بررسی‌ها نشان داده است که حضور در این همایش بزرگ جهانی، که بزرگ‌ترین همایش مذهبی جهان است، تأثیرات تربیتی متعددی دارد از جمله خودسازی؛ آموزش صبر و مقاومت در برابر سختی‌ها، مشکلات و دشمنان؛ الگوگیری از امام حسین(ع) در مسائل اخلاقی و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت ولی عصر(عج).

پیاده‌روی اربعین زمینه‌ساز تغییر رویکرد مردم دنیا به دین اسلام است

این استاد دانشگاه خداشناسی پرستش و راز و نیاز با خدا، معرفت به جایگاه امامت و ولایت اهل بیت(ع)، پیاده‌روی به عنوان مصداق هجرت به سوی خدا و بیعت با امام، تعمیق عشق به اهل بیت و معرفت اهل بیت را از جمله فرصت‌های اعتقادی اربعین برشمرد و اظهار کرد: تحکیم باورها و اعتقادات مردم به خصوص شرکت‌کنندگان در این مراسم زمینه‌سازی برای تغییر رویکرد مردم دنیا به دین اسلام است.

اربعین سفره‌ای که مهرورزی و صمیمیت اجتماعی به ارمغان می‌آورد

حجت‌الاسلام نجفی در ادامه به فرصت‌های اجتماعی پیاده‌روی اربعین اشاره و اظهار کرد: این مراسم مهم‌ترین عامل وحدت و نشانگر اقتدار اجتماعی مسلمانان و عامل بیداری، فراگیر شدن آزادی‌خواهی، ذلت گریزی و زمینه‌سازی برای اصلاح امور اجتماعی است که بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین سفره اطعام دنیا می‌تواند باشد. همین سفره گسترده است که باعث مهرورزی و صمیمیت اجتماعی و زمینه‌سازی برای همگرایی پیروان ادیان را فراهم می‌کند.

وی درباره فرصت‌های سیاسی پیاده‌روی اربعین گفت: اربعین تداوم حرکت سیاسی امام حسین(ع) و عامل خنثی‌کننده نقشه‌های دشمنان است. دشمنان تلاش می‌کنند اسلام را دینی منزوی و خشن معرفی کرده و به اسلام‌هراسی دامن بزنند اما این راهپیمایی و حضور مهربانانه و پذیرایی سخاوتمندانه مردم نشان‌دهنده مسالمت‌آمیز بودن و صلح‌جویی ملت‌های مسلمان دارد و از بعد سیاسی می‌تواند پیامی جدی را برای بدخواهان و دشمنان در بر داشته باشد و آن این است که این مانور عظیم اجتماعی و خودخواسته، که هیچ دولتی در آن دخیل نیست، ارتشی 25 میلیونی برای دفاع از فرهنگ اهل بیت در سطح دنیا و عرصه‌های سیاسی است.

خودمان اربعین را نقد کنیم پیش از آنکه دشمنان از آسیب‌ها چماق بسازند

نویسنده کتاب «پیاده‌روی اربعین، فرصت‌ها، آسیب‌ها و کاستی‌ها» با تأکید بر اینکه اربعین می‌تواند معرفی‌کننده معارف دینی و تبیین‌کننده ابعاد نرم افزاری فرهنگ اهل بیت و شیعه باشد، به مسئله آسیب‌ها و کاستی‌های اربعین اشاره و اظهار کرد: نباید نگاهمان به اربعین احساسی و تک‌سویه باشد؛ پیش از آنکه دیگران ما را نقد و از آسیب‌ها و کاستی‌ها چماقی ساخته و بر سر مسلمانان بزنند، بهتر است که خودمان به کاستی‌های موجود در اربعین و همین طور به آسیب‌هایی که ممکن است از ابعاد مختلف وجود داشته باشد بپردازیم.

این پژوهشگر حوزه اربعین کاستی‌ها و آسیب‌های اخلاقی از جمله دوری از نظم، برخی غفلت‌هایی را که در این سفر سراغ انسان می‌آید و برای اقشار مختلف به خصوص اقشار جوان و به ویژه بانوان رخ می‌دهد از جمله مسائلی دانست که باید موضوع توجه‌ و پژوهش‌ باشد و ادامه داد: کاستی‌های معرفتی و اعتقادی و اجتماعی ـ سیاسی و آسیب‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمنان علیه این همایش و برخورد مجموعه رسانه‌های داخلی و خارجی با این مراسم و بهانه‌هایی که نحوه پوشش رسانه‌ای به دست دشمنان می‌دهد نیز از دیگر آسیب‌هایی است که باید به آن‌ها توجه کرد.

هشدار درباره مواجه شدن با چالش‌های متعدد اربعین 

کاستی‌های انتظامی و امنیتی، کاستی‌های مدیریتی و اجرایی، آسیب‌های بهداشتی، رفاهی و ... از دیگر مسائلی بود که حجت‌الاسلام نجفی از بررسی آن‌ها در کتاب «پیاده‌روی اربعین، فرصت‌ها، آسیب‌ها و کاستی‌ها» خبر داد و اظهار کرد: هدف از بررسی این آسیب‌ها این است که بگوییم با وجود توجه همگانی به اربعین، اگر این کاستی‌ها جبران نشود و مورد توجه قرار نگیرند، ممکن است پیاده‌روی اربعین در آینده از ابعاد مختلف با چالش مواجه شود. به عنوان نمونه با انتشار اخبار و گزارش‌هایی از «الشرق الاوسط»، یکی از رسانه‌های وابسته به عربستان، مبنی بر رفتار و اقدامات نامناسب ایرانی‌ها در عراق موج شدیدی در مخالفت با این مسئله به وجود آمد و مردم عراق دست به راهپیمایی زدند. شبیه همین مورد را اخیراً شبکه «من و تو» درباره حضور عراقی‌ها در ایران مطرح کرد و موجب واکنش‌هایی در ایران شد.

وی افزود: این دشمنی‌ها از سوی بدخواهان شیعه و دشمنان اسلام انجام می‌شود و غرض پیشگیری از این مسائل است تا هیچ بهانه‌ای از ابعاد مختلف به دست دشمنان داده نشود و کاستی‌های موجود را خودمان با تدبیر حل کنیم.  

این استاد حوزه علمیه قم پدیده اربعین را پدیده شگفت‌انگیزی دانست که هیچ دولتی مسبب این حرکت عظیم نیست و در آن نقشی ندارد و افزود: اربعین خواست و عقیده قلبی مردم است و عشق به امام حسین(ع) مردم را به این صحنه می‌کشاند. پدیده‌ای که از سه جهت می‌تواند در دنیا رکورددار باشد و مطرح شود. پیاده‌روی اربعین از سه جنبه‌ تعداد شرکت‌گنندگان، پذیرایی ویژه و رایگان از مردم و برگزاری نمازهای جماعت به طول حدود 70 کیلومتر به ویژه در روز اربعین  بسیار منحصر به فرد است و باید هر سه جنبه خاص آن معرفی و درباره آن‌ها تبلیغات جهانی انجام شود.

وی در پایان گفت: وقتی سه جنبه مذکور و ویژه اربعین را به جنبه مردمی بودن این پدیده عظیم اضافه کنیم می‌توان از آن به عنوان فراهم‌کننده زمینه‌های ظهور یاد کرد.

انتهای پیام

captcha