حکیم ۹۴ ساله کشور میهمان «شوکران» می‌شود / ابن سینا شناس زمانه در شبکه چهار
کد خبر: 3757957
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲

حکیم ۹۴ ساله کشور میهمان «شوکران» می‌شود / ابن سینا شناس زمانه در شبکه چهار

گروه هنر ــ استاد سید عبدالله انوار، حكيم ٩٤ ساله، شارح، مترجم، نسخه شناس، فهرست‌نویس، ریاضی‌دان و متخصص متون کهن میهمان شوكران سيزدهم است.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، سیزدهمین قسمت برنامه تلویزیونی «شوکران» روز دوشنبه ۳۰ مهرماه با حضور استاد سیدعبدالله انوار، چهره ماندگار فلسفه، مفسر قرآن و منتقد عرفان از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. انوار، حکیم ٩٤ ساله، شارح، مترجم، نسخه شناس، فهرست‌نویس، ریاضی‌دان و متخصص متون کهن که بیش از ۲۰ سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و در طول دوران کاری خود حدود ۱۰ جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی را تدوین کرد. وی همچنین برخى مجلدات لغت‌نامه دهخدا را نیز تألیف و تدوین کرده است.
از آثار این نویسنده می‌توان به «شرح و ترجمه ۲۲ جلد کتاب شفای بوعلی‌سینا (هیچ ناشری به دلیل گستردگی کار حاضر به انتشار آن نشده‌است)، شرح و ترجمه «شرح اشارات» خواجه نصیر، متن و تعلیقات اساس الاقتباس خواجه نصیر الدین طوسی، تعلیقه مفصل بر دانشنامه علایی ابن سینا، تصحیح تاریخ جهانگشای نادری، ترجمه تطور حیات برگسون، ترجمه سمبولیسم در دین، شرح و تعلیقه درة‌التاج علامه قطب‌الدین شیرازی و شرح موسیقی‌الکبیر فارابی» اشاره کرد.
وی در این برنامه به پرسش‌های فضلی‌نژاد مبنی بر اینکه «چرا غرب پیش رفت و ما عقب ماندیم؟ آیا تکفیر فیلسوفان سبب عقب ماندگى ما شد یا قصور فیلسوفان؟ آیا راهى براى رهایى از فروبستگى فکرى هست؟» پاسخ می‌گوید.
انوار معتقد است: آزادی یک مفهوم و امر نسبی است، باید آزادی را تا یک حدودی به جامعه داد و نباید چیزی را فدای آزادی قلابی کرد. «شوکران» محصول مشترک حوزه هنری و شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی علی قربانی است که دوشنبه‌ها حدود ساعت ٢١ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن نیز روز‌های سه‌شنبه ١٠ صبح، جمعه ۱۴ و یکشنبه ساعت ١٩ است.
علاقه‌مندان برای تماشای قسمت‌های قبلی برنامه به آرشیو شبکه چهارم سیما یا صفحات شوکران به نشانی @ShokaranTV در فضای مجازی مراجعه کنند.
انتهای پیام
captcha