تمام آیات قرآن دارای فلسفه هستند/ تبیین مبانی داستان‌ها در همایش «قرآن و هنر»
کد خبر: 3758036
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱
حجت‌الاسلام قائمی‌نیا:

تمام آیات قرآن دارای فلسفه هستند/ تبیین مبانی داستان‌ها در همایش «قرآن و هنر»

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیر دومین همایش ملی قرآن و هنر با بیان اینکه هنر و رمان در کشور ما رنگ فلسفی نگرفته است گفت: مبانی فیلم‌ها و داستان‌ها به خصوص با رویکرد معرفتی دینی نمود چندانی ندارد؛ لذا مدرسه اسلامی هنر در این راستا به دنبال برگزاری همایش دوم «قرآن و هنر» است.

همه آیات قرآن دارای فلسفه است/ فراخوان دومین همایش «قرآن و هنر»به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا قائمی‌نیا، دبیر دومین همایش قرآن و هنر، امروز 30 مهرماه در نشستی خبری در مدرسه اسلامی هنر از برپایی این همایش خبر داد و گفت: مطالعات در مورد هنر در سنت تفکر اسلامی مغفول مانده، گرچه این سنت آکنده از مطالب در مورد هنر به معنای وسیع آن است.

وی افزود: در حوزه مطالعات قرآنی، فقه، تفسیری، عرفان و ... مطالبی در مورد هنر وجود دارد که نیاز به بازسازی و به‌روزسازی متناسب با فضای دنیا امروز دارد تا نظام و نسق خاصی پیدا کند و بتواند با نگاه فلسفی مطرح شود.

دبیر این همایش تصریح کرد: نباید از این مسئله غافل شویم که هنر چهره دنیای امروز را نشان می‌دهد و دنیای امروز دنیای هنر است و هنر  از علم و تکنولوژی فراتر می‌رود و همه شیوه‌های تفکر مانند علم و فلسفه خودش را در قالب هنر نشان می‎دهد و معنا می‌یابد و این باعث می‌شود تا ضرورت بحث در مورد هنر اسلامی بیشتر باشد.

این قرآن‌پژوه بیان کرد: سنت مواد خام را در اختیار ما قرار داده است ولی باید بازخوانی از این سنت داشته باشیم و دیدگاه‌های متناسب را بازخوانی و بازآفرینی کنیم؛ دیدگا‌ه‌هایی که می‌تواند به دیدگاه‌های فلسفی به هنر پاسخ دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کرد: هنر در کشور ما معنای فلسفی نیافته است و حتی در فیلم‌سازی و رمان هم این مسئله نمود دارد.

قائمی‌نیا با بیان اینکه غرب رابطه نزدیکی میان فلسفه و هنر ایجاد کرده است تصریح کرد: هنر و رمان در کشور ما رنگ فلسفی نگرفته و مبانی فیلم‌ها و داستان‌ها به خصوص با رویکرد معرفتی دینی نمود چندانی ندارد. لذا مدرسه اسلامی هنر در این راستا به دنبال برگزاری همایش دوم قرآن و هنر است.

این استاد حوزه با بیان اینکه این همایش در دهه اول اسفندماه برگزار خواهد شد بیان کرد: مهلت ارسال مقالات تا اول دی ماه است و علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 37830782 تماس گرفته و یا به نشانی quran@isoa.ir مراجعه کنند.

قائمی‌نیا بیان کرد: تفاوت اساسی دنیای مدرن با دنیای ما ارتباط فلسفه و هنر است؛ در گذشته، فلسفه بیشتر به مباحث انتزاعی معطوف بوده در حالی که انسان با فلسفه زندگی می‌کند و اگر بشر هنر دارد باید جایگاه خود را در تفکر نشان دهد ولی در غرب این انتزاع کمتر است.

وی با بیان اینکه هنر در غرب تنزل در زمین یافته است و ما باید فلسفه خود را ناظر به مشکلات امروز بشر و با نگاه آسمانی سوق دهیم گفت: در تفکر متافیزیکی اسلام مقولات مهمی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را با هنر ارتباط داد و حتی معتقدم که عرفان نظری و عملی برای ارتباط با هنر ظرفیت بیشتری نسبت به فلسفه دارد.

دبیر دومین همایش قرآن و هنر با اشاره به وجود آیات متنوع در قرآن کریم تأکید کرد: در پشت تمام این آیات فلسفه خاصی وجود دارد و باید کار عمیق‌تری در این زمینه انجام دهیم. البته کارهای ابتدایی انجام شده از جمله سنت‌گرایان تا حد زیادی به هنر پرداختند و معماری را با عرفان اسلامی و ... ارتباط دادند ولی باید کارهای جدی‌تر انجام شود.

قائمی‌نیا با بیان اینکه 27 مقاله برای این همایش سفارش داده شده است اظهار کرد: بیش از صد پژوهشگر مورد بررسی قرار گرفتند و از میان آنان به 27 نفر سفارش مقاله داده شده است.

وی با اشاره به محورهای فراخوان همایش بیان کرد: هنر و زیبایی در قرآن و حدیث؛ ادراک و فهم زیبایی قرآن؛ قرآن در هنرها؛ قرآن و نظریه‌‌های ادبی جدید محورهای این همایش هستند و محور ویژه آن نیز دراماتورژی و جنبه‌‌های نمایشی قرآن است.

انتهای پیام

captcha