بی‌توجهی صفحات معارفی رسانه‌ها به مسابقات قرآن روسیه
کد خبر: 3758042
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵

بی‌توجهی صفحات معارفی رسانه‌ها به مسابقات قرآن روسیه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز بیش از هر رویداد دیگری به موضوع اربعین پرداخته‌ و رویدادهای دیگری همچون پایان مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه را که با حضور نماینده کشورمان در آن مسابقات برگزار شد، کمتر مورد توجه قرار داده‌اند.

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها / بی‌توجهی به مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌های کشور امروز و با توجه به نزدیک‌تر شدن به ایام اربعین بیش از هر روز دیگری به این موضوع پرداخته‌اند. علاوه بر این آغاز ثبت نام مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) و اعلام نتایج مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه از دیگر خبرهای مهم این روز بود که البته در بین آنها خبر مسابقات روسیه اقبال چندانی نداشت و تنها یک خبرگزاری به آن پرداخته است. در ادامه نگاهی به رویدادهای منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز داشته‌ایم.
فارس
خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی با انتشار سه خبر سعی در به روزرسانی خود داشته و در خبری از آغاز ثبت نام برای حضور در دوازدهمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) خبر داده است.
این خبر را «مرتضی نجفی قدسی» مسئول برگزاری مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) اعلام کرده و در ادامه به خبرنگار فارس گفته است؛ «این مسابقات قرآنی در پنج رشته حفظ کل، حفظ بیست جزء، حفظ ده جزء، قرائت و ترتیل‌خوانی قرآن کریم در دو مقطع سنی زیر شانزده سال و بالای آن ویژه خواهران برگزار خواهد شد». بخش بانوان مسابقات قرآن این دارالقرآن طی روزهای ۲۴ آذر‌ماه تا ۳۰ آذرماه سال ۱۳۹۷ در قم برگزار خواهد شد.
این خبرگزاری همچنین در مطلب دیگری به بیان آثار و برکات یاد خدا در زندگی فردی و اجتماعی پرداخته و تلاش کرده است تا این برکات را با استناد به آیات و روایات تبیین کند. در بخشی از این مطلب به آیه «الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قَلُوبُهُم بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» اشاره شده و در تکمیل آن آمده است؛ «انسان، بى‏‌نهایت‌طلب است و کمال مطلق مى‏‌خواهد، ولى چون هر چیزى غیر از خداوند محدود است و وجود عارضى دارد، دل را آرام نمى‏‌گرداند. در مقابل کسانى‏‌که با یاد خدا آرامش مى‏‌یابند، عده‏‌اى هم به متاع قلیل دنیا راضى مى‏‌شوند؛ رضوا بالحیاة الدنیا واطمأنوا بها؛ نماز، ذکر الهى و مایه آرامش است. ممکن است معناى «الا بذکر اللَّه تطمئن القلوب» این باشد که به واسطه ذکر و یادى که خدا از شما مى‏‌کند، دل‌هایتان آرام مى‏‌گیرد، یعنى اگر بدانیم خداوند ما را یاد مى‏‌کند و ما در محضر او هستیم، دل‌هایمان آرامش مى‏‌یابد».
این خبرگزاری در کنار دو مطلب فوق فایل صوتی تلاوت ترتیل صفحه 489 قرآن کریم را بارگذاری کرده است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه سیری در تاریخ‌چه استحاله فرهنگی داشته و موضوع جالبی را سوژه گزارش امروز خود قرار داده است. در این گزارش که با عنوان «وقتی عرفان نهیلیستی به همجنس‌بازی رسید» منتشر شده است، برخی جریانات که به دنبال چنین موضوعاتی بوده‌اند، معرفی شده است.
این خبرگزاری همچنین در ادامه طی یک یادداشت، به موضوع «الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت» پرداخته است. در بخشی از این یادداشت آمده است؛ «هدف از تبیین این مطلب، اشاره به این موضوع است که با فراخوان رهبر معظم انقلاب برای تکمیل و ارتقای سند الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، باب یک رفرم و یک نگرش در استفاده از تلاش های ملی برای برنامه‌های راهبردی کشور گشوده شده است که در آن نخبگان جامعه از هر قومیتی و گروهی خود را سهیم در برنامه ریزی و در نتیجه مسئول در اجرا خواهند دانست. واقعیت این است که نه تنها یکی از پایه های اصلی تمدن نوین اسلامی مردم و نخبگان هستند، بلکه اصلی ترین نقش را برای احیای تمدن نوین اسلامی و مسیر ساخت این تمدن بزرگ بر عهده دارند. امروز می توان مدعی شد که با فراخوان رهبر معظم انقلاب و لبیک امت بزرگ اسلامی، این حرکت با پیشگامی نخبگان و اندیشمندان به صورت عملی آغاز گردیده و با تبدیل شدن به یک گفتمان علمی، مسیر تحقق اهداف را آسان‌تر خواهد کرد».
رونمایی از جدیدترین نماهنگ اربعین، خدمت رسانی جوانان ایرانی و عراقی در موکب اتحاد و بررسی آثار تربیتی اربعین در دانشگاه امام مهدی(عج) نجف از دیگر عناوین خبری این خبرگزاری در روز 30 مهرماه است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران امروز در صفحه دین و اندیشه از برگزاری همایش ملی غدیرپژوهی و همایش نجات بخشی و آینده جهان خبر داده و در خبری دیگر به تغییر رویکرد تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در ساخت خانه‌های عالم پرداخته است.
این خبرگزاری همچنین در خبرهای امروز خود از صدور 14 هزار ویزای اربعین در استان ایلام خبر داده است و در خبر دیگری در مورد اربعین از هدیه مقام معظم رهبری به 120 نفر از جوانان زائر اولی استان هرمزگان خبر داده است.
تعطیلی یک هفته‌ای نجف و کربلا به مناسبت اربعین حسینی، برگزاری جلسه ستاد اربعین سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور رئیس جدید این سازمان، توقف صدور ویزا از دو روز مانده به اربعین و میزبانی موکب مردمی امام رضا(ع) از زائران ترکیه‌ای و آذربایجانی از دیگر خبرهای منتشر شده در این خبرگزاری است.
این خبرگزاری همچنین از اعلام برنامه‌های سازمان فرهنگی – هنری شهراری تهران و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برای اربعین حسینی طی نشستی خبری با حضور روسای این دو نهاد خبر داده است.
از دیگر خبرهای با موضوع اربعین که در این خبرگزاری منتشر شده است می‌توان به گفت‌وگوی خبرنگار ایسنا با «سردار یعقوب سلیمانی» دبیر ستاد اربعین سپاه در حاشیه بازدید از پایانه مرزی شلکمچه اشاره کرد؛ سردار سلیمانی در این گفت‌وگو از ۱۱۰ هزار ظرفیت اسکان در ایام اربعین در نجف، کربلا و سامرا توسط سپاه و بسیج خبر داده است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صحفه معارف از اجرای نمایش «رهسپار خیمه‌ها» در مسیر پیاده روی زائران اربعین خبر داده است، کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آغاز این نمایش در پایانه مرزی چزابه به عنوان نقطه صفر حرکت زائران حضرت امام حسین(ع) به مناسبت اربعین حسینی پیش بینی شده است گفته است؛ «این نمایش از دوم آبان ماه و در طول مسیر پیاده روی حسینی اجرای خود را از چزابه آغاز خواهد کرد و در نهایت هفتم آبان ماه اجرای پایانی در شهر کربلا برای زائران انجام می‌شود».
این خبرگزاری از نشست دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که صبح امروز با موضوع اربعین برگزار شده است، اجرای طرح «هر مسجد یک خبرنگار» را برجسته کرده و در بخشی از این خبر آورده است؛ «مشاور وزیر ارشاد و دبیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد رسانه را یکی از راه‌های نفوذ و تاثیر گذاری دشمنان عنوان کرد و از اجرایی شدن طرح هر مسجد یک خبرنگار در سراسر کشور با هدف اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه برای مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن خبر داد».
خبر دیگر ایرنا که به موضوع سینما و اربعین اختصاص یافته، با عنوان «میزبانی سینما از آثار اربعینی» بر روی خروجی قرار گرفته است. «غلامرضا فرجی» سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد این موضوع گفته است؛ «فیلم سینمایی «گام‌های شیدایی» و انیمیشن «در مسیر باران» که هر دو اثر موضوعی مذهبی دارند از دوم آبان در سینماهای سراسر کشور اکران خواهد شد».
مهر
خبرگزاری مهر صفحه قرآن و متون دینی را با انتشار سه خبر به روز رسانی کرده و اولین خبر در این حوزه را به آغاز ثبت نام مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) اختصاص داده است.
مهر در ادامه از انتصاب اعضای بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه نیز خبر داده و آورده است؛ «این بنیاد توسط ۷ نفر که شامل: حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی رییس هیئت امنا و آقایان حجت‌الاسلام علی مقنی نصرآبادی، محمد بنیادی، حسین اسدی، محمدتقی میرزاجانی، سلمان روحی و محمد انجم‌شعاع به عنوان عضو هیئت امنا که از سوی نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف منصوب شدند، اداره خواهد شد. سید حسین میرخلیلی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی و شوزب شیری، مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و پاسخ‌گویی به شکایات نیز به عنوان عضو حقوقی بنیاد مسابقات قرآن منصوب شده‌اند».
این خبرگزاری در خبر دیگری به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه و اعلام نتایج این مسابقات پرداخته است. در این خبر از اول شدن نماینده کشور یمن در این مسابقات خبر داده شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز اغلب خبرهای خود را به موضوع اربعین و آخرین رویدادهای این حوزه اختصاص داده است.
از جمله این خبرها می‌توان به عناوینی همچون «همایش بین‌المللی پیاده‌روی اربعین آغاز به کار کرد»، «وظیفه موکب داران در پیاده روی اربعین چیست؟»، «بازدید مسئول کمیته مراسمات اربعین از موکب‌های ایرانی» و «اربعین حسینی شاه بیت تفکر اسلامی است» اشاره کرد.
این خبرگزاری همچنین در گزارش نسبتاً مفصلی به فلسفه و تاریخچه پیاده روی اربعین حسینی پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است؛ «نویسنده کتاب ادب الطف در گزارشی از مراسم اربعین در کربلا، اجتماع در این مراسم را به اجتماع مسلمانان در مکه تشبیه و به حضور هیئت‌های عزاداری در آن اشاره کرده که برخی به ترکی، عربی، فارسی و اردو مرثیه می‌خوانده‌اند. ادب الطف در سال ۱۳۸۸ق/۱۹۶۷م منتشر شده و نویسنده آن، جمیعت راهپیمایان اربعین را بیش از یک میلیون نفر تخمین زده ‌است».
همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است؛ «پیاده‌روی و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد چرا که جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱ قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند و طبق آنچه که در منابع شیعه معتبر مشهود است، در روز اربعین حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد همراه با هشتاد و چهار نفر وارد کربلا شدند و پس از گفتگو با جابر عبدالله انصاری، قبر مطهر امام (ع) را زیارت کردند و از آنجا زیارت اربعین آغاز شد».
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران امروز با یکی از شاعران و ترانه سرایان گفت‌وگویی با موضوع اربعین و اجتماع عظیم مردمی انجام داده است. این ترانه‌سرای جوان در گفت‌وگوی خود بر مهیاتر بودن بستر برای قصه اربعین تأکید کرده است.
«انتشار کتاب توحید افعالی در آثار صادقین(ع)»، «چهل پرسمان مهدوی در کوچه باغ انتظار» و «چگونه کتاب بخوانیم به چاپ ششم رسید» از دیگر خبرهای منتشر شده این خبرگزاری در صفحه دین است.
این خبرگزاری همچنین از برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «احضاریه» گزارشی منتشر کرده است. کارشناسان حاضر در میزگرد نقد و بررسی کتاب «احضاریه»، عدم تمرکز و پراکندگی در متن، باورپذیر نبودن دیالوگ‌ها، یکدست نبودن لحن‌ها، ایراد در منطق روایی داستان، زبان داستانی نامتناسب و عدم همخوانی آغاز و پایان داستان را از جمله ایرادات این کتاب برشمردند و استفاده از تکنیک‌های استعاره سفر و داستان در داستان، پرداختن به موضوع زن از منظر خواهر، توجه به دغدغه شیعی و توجه به موضوع پیاده‌روی اربعین در قالب داستانی را از نقاط قوت کتاب دانستند.

انتهای پیام

captcha