مردم، بهترین معرف اعتدال و عقلانیت تشیع در راهپیمایی اربعین/ بهره‌برداری سیاسی ممنوع!
کد خبر: 3758994
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
حجت‌الاسلام نواب عنوان کرد:

مردم، بهترین معرف اعتدال و عقلانیت تشیع در راهپیمایی اربعین/ بهره‌برداری سیاسی ممنوع!

گروه سیاسی ــ رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اهمیت معرفی عالمانه و هنرمندانه امام حسین(ع) و پیام عاشورا به جهانیان گفت: راهپیمایی اربعین بهترین فرصت برای معرفی عقلانیت و اعتدال تشیع و پیام امام حسین(ع) است اما این کار مانند عزاداری‌های محرم باید به مردم سپرده شود و دولت‌ها و جریانات سیاسی نیز نباید درصدد بهره‌برداری از این پدیده باشد زیرا دخالت آن‌ها مانند گرد و غباری است که بر زلالی این حرکت می‌نشیند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب و عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت نگاه فرادینی به راهپیمایی اربعین و نسبت این پدیده با تحولات مهم بین‌المللی گفت: راهپیمایی در تاریخ پدیده تازه‌ای نیست و همیشه راهپیمایی‌ها پیام‌هایی درون خود دارند که به مخاطبانش می‌رسد مخصوصاً وقتی یک راهپیمایی به صورت مکرر و هر ساله برگزار شود افراد مختلف، اعم از مخالف و موافق و از هر دین و آیین، به ارزش و اهمیت آن پی می‌برند.

کارکرد درون‌دینی و برون‌دینی راهپیمایی اربعین/ امام حسین(ع) یگانه الگوی مقاومت و فداکاری در جهان امروز

وی ادامه داد: راهپیمایی اربعین کم‌کم در حال تبدیل به حرکتی است که تشیع را معرفی خواهد کرد و پیام آن به جهان منتقل خواهد شد. لذا کارکرد درون‌دینی و برون‌دینی دارد. اگر در این راهپیمایی روح واقعی تشیع اعتدالی و عقلانی که در آن اهانت به سایر ادیان و مذاهب وجود ندارد و همزیستی مسالمت‌آمیز با سایر انسان‌ها، همکاری با اهل سنت، منحصر ندانستن محبت اهل بیت(ع) به شیعیان و توجه به ظرفیت علاقه سایر ادیان به امام حسین(ع) از محورهای آن است  متبلور شود، می‌تواند جاذبه بسیار زیادی را در جهان اسلام و جهان بشریت برای تشیع ایجاد و مکتب و راه امام حسین(ع) به جهان معرفی شود.

حجت‌الاسلام نواب با بیان اینکه جهانیان به دنبال اسوه و الگو هستند تا نسل آینده را براساس آن تربیت کنند، گفت: ملت‌ها حتی اگر چنین الگویی نداشته باشند، یک اسطوره درست می‌کنند. به عنوان نمونه همه آنچه در شاهنامه فردوسی آمده واقعیت ندارد اما برای اینکه روح پهلوانی، شجاعت و مردانگی در نسل‌های بعدی ایجاد شود این اسطور‌ه‌ها آفریده می‌شود و این مختص همه کشورهاست.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تأکید کرد: تشیع اسوه و الگویی به نام امام حسین(ع) دارد که از هیچ فداکاری و ایثاری برای بشریت کوتاهی نکرده است. اما سؤال مهم این است که چگونه این اسوه برتر را به جهانیان معرفی کنیم؟ راهپیمایی اربعین می‌تواند این الگو را به دنیایی که در جست‌وجوی فضایل اخلاقی، فداکاری و ایثار تلاش می‌کند ارائه کند. داشتن چنین الگویی باعث شد ملت ایران هشت سال در مقابل صدام و همه قدرت‌های حامی او مقاومت کند، در حالی که کویت در طول چهار پنج ساعت تسلیم صدام شد. امروز امام حسین(ع) یگانه الگو و نماد فداکاری، ایثار و مقاومت در جهان است که باید به جهانیان معرفی شود اما این معرفی باید عالمانه، هوشمندانه و هنرمندانه باشد.

معرفی عالمانه امام حسین(ع) در راهپیمایی اربعین به مردم سپرده شود/ اثرات سوء دخالت دولت‌ها و جریانات سیاسی

حجت‌الاسلام نواب درباره چگونگی پرداختن عالمانه به معرفی امام حسین(ع) از طریق راهپیمایی اربعین با توجه به تلاش رسانه‌های معاند در کمرنگ نشان دادن این حرکت میلیونی گفت: رسانه‌های دشمن نمی‌توانند در طولانی‌مدت این حرکت را بایکوت کنند و به آن نپردازند. شاید بتوانند یکی دو سال آن را سانسور کنند ولی وقتی این حرکت فراگیر شد دیگر قادر به بی‌توجهی و کمرنگ جلوه دادن آن نیستند.

وی بیان کرد: درباره برنامه‌ریزی و معرفی عالمانه امام حسین(ع) و پیام ایشان از طریق راهپیمایی اربعین این کار مانند عزاداری‌های ماه محرم باید به مردم سپرده شود و همین معرفی عقلانیت و اعتدال تشیع نیز باید از طریق مردم انجام شود و نباید حکومت‌ها در آن دخالت کنند و اشخاص و جریان‌های سیاسی نباید از آن سوء استفاده کنند و باید به شکل ناب و خالص به دست مردم سپرده شود و مردم خودشان بلدند که این معرفی را چگونه انجام دهند.

حجت‌الاسلام نواب تصریح کرد: تنها کار دولت‌ها این است که تسهیلات و امکاناتی برای مردم ایجاد کنند، اما نباید و نمی‌توانند در چنین جریانی دخالت کنند و جریانات سیاسی و فکری نیز نباید درصدد بهره‌برداری از این پدیده باشد زیرا دخالت و استفاده سوء مانند گرد و غباری است که بر زلالی این حرکت می‌نشیند و مانع از اثرگذاری و معرفی امام حسین(ع ) و پیام و مکتب عاشورا به جهانیان شده و حتی ممکن است اثر معکوس در اذهان مردم جهان بگذارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha