قاری جوان مصری و آرزوهایش/ محبت پدرانه شیخ طنطاوی را فراموش نمی‌کنم+عکس
کد خبر: 3759267
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹

قاری جوان مصری و آرزوهایش/ محبت پدرانه شیخ طنطاوی را فراموش نمی‌کنم+عکس

گروه بین‌الملل ـ «محمود عاطف خلیفه»، قاری نوظهور مصری 22 ساله است. او آرزوهای زیادی دارد و در حال حاضر در رشته مهندسی نساجی دانشگاه «دمیاط» مصر تحصیل می‌کند.

قاری جوان مصری و آرزوهایش/ محبت پدری شیخ طنطاوی را فراموش نمی‌کنم+عکسبه گزارش ایکنا؛ کشور مصر از گذشته تاکنون هزاران قاری رسمی و غیررسمی را پرورش داده است و تمام قاریان مصری از آغاز قرن بیستم میلادی تا زمان حاضر به شش گروه قاریان پیش از رادیو، قاریان نسل اول پس از رادیو، قاریان نسل دوم پس از رادیو (دوران طلایی قرائت در مصر)، قاریان نسل سوم پس از رادیو، قاریان نسل چهارم پس از رادیو و قاریان نسل پنجم پس از رادیو تقسیم می‌شوند. در دوران طلایی قرائت مصر، جهان هنر تلاوت مصری‌ها را با قاریان این دوره بیشتر شناخت.
 
اما سال‌ها پس از ظهور قاریان برجسته‌ای همچون شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد، شیخ مصطفی اسماعیل، ابوالعینین شعیشع، محمد صدیق منشاوی، محمود خلیل الحصری و حتی بعد از دوران طلایی مصر کسانی بوده‌اند که به هنر تلاوت علاقه داشته و تمام تلاش خود را برای گام نهادن در مسیر ستارگان تلاوت این خطه از آفریقا به کار بسته‌اند.
 
قاری 22 ساله
یکی از این قاریان جوان که این روزها در رشته مهندسی نساجی دانشگاه «دمیاط» مصر درس می‌خواند «محمود عاطف خلیفه» است. او 22 سال دارد و فن قرائت را با گوش دادن به صداهای ماندگار قاریان دوران طلایی تلاوت مصر یاد گرفته است.
 
محمود خلیفه داشتن صدای خوب در تلاوت را موهبتی الهی می‌داند و خانواده‌اش مشوق اصلی برای روی آوردن به قرائت بودند و این جوان مصری را به درس و تحصیل در کنار قرائت سوق دادند.
قاری جوان مصری و آرزوهایش/ محبت پدری شیخ طنطاوی را فراموش نمی‌کنم+عکس
پایگاه خبری «الوطن نیوز» مصر در گزارشی به معرفی این قاری مصری پرداخته و با اشاره به ویژگی‌های ظاهری وی آورده است: همیشه عمامه و قبا (نوعی جامه مصری) می‌پوشد و در مراسم‌ ترحیم در کنار بزرگان و علمای مجلس می‌نشیند. هر هفته به منظور قرائت قرآن به مساجد شهرش در استان «کفر الشیخ» می‌رود. علی‌رغم سن کمش از سال‌ها قبل مشهور شده است، هم‌کلاسی‌هایش به وی لقب «مهندس» داده‌اند و نزد خانواده و همسایگانش به «قاری و مبتهل» معروف است.
 
دانشجوی مهندسی نساجی
این شخص «محمود عاطف خلیفه» است و 22 سال سن دارد. دانشجوی ترم سوم دانشکده هنرهای کاربردی در دانشگاه دمیاط مصر است. او توانسته همزمان با درس خواندن به قرائت قرآن و ابتهال نیز بپردازد. در جشن‌های دانشگاه دمیاط شرکت می‌کند، همان طور که برای بهره‌مندی از محضر علما و بزرگان به مراسم ختم و سوگواری‌ می‌رود، گاهی اوقات نیز در محافلی که بیش از یک قاری در آن حضور دارد شرکت می‌کند.
 
محمود خلیفه می‌گوید: تاکنون در الازهر به تحصیل نپرداخته‌ام. سال 2015 میلادی پس از پایان دوره دبیرستان وارد دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه دمیاط در رشته مهندسی نساجی شدم. قرآن را نزد برخی اساتید حفظ کردم. هنگامی که اول ابتدایی بودم، موفق به حفظ کامل قرآن شدم، به روستاهای دور از محل اقامتم می‌رفتم و سپس اجازه نامه قرائت از ورش و پس از آن قرائت فحص از عاصم را دریافت کردم.
قاری جوان مصری و آرزوهایش/ محبت پدری شیخ طنطاوی را فراموش نمی‌کنم+عکس
وی که روزش را با مرور بخش‌هایی از قرآن آغاز می‌کند، در این باره می‌گوید: این کاری است که هر حافظ قرآنی باید انجام دهد تا آیات حفظ شده فراموش نشود. سپس به منظور تقویت صدا و پیشرفت مهارت‌های قرائت، به تلاوت آیاتی از قرآن می‌پردازم. صدایم را ضبط می‌کنم و به آن گوش می‌دهم. پس از انجام این کارها درسم را شروع می‌کنم. گاهی اوقات نیز پس از تمام شدن درس‌هایم، روزم را با مرور و قرائت آیاتی چند از قرآن به پایان می‌رسانم.
 
قرائت قرآن؛ موهبتی الهی
محمود خلیفه در ادامه می‌افزاید: مقامات صوتی را نزد برخی اساتید آموختم. قرائت قرآن موهبتی الهی است و آن را از طریق گوش دادن به قاریان نسل طلایی همچون شیخ عبدالباسط عبدالصمد یاد گرفتم. در تعطیلات تابستانی در مراسم ترحیم به قرائت قرآن می‌پردازم. در ختم عمه‌ام نیز قرآن خواندم وهمچنین بیشتر جشن‌های دانشگاه با قرائت من آغاز می‌شود.
قاری جوان مصری و آرزوهایش/ محبت پدری شیخ طنطاوی را فراموش نمی‌کنم+عکس
 
این قاری مصری همچنین بیان کرد: من عاشق قرآنم و ابتهال برایم یک چیز فرعی محسوب می‌شود. بنابراین کمتر به ابتهالات گوش می‌دهم. اولویتم قرائت و سپس ابتهالات است. هر فردی از شنیدن صدای خاصی لذت می‌برد و من نیز به مبتهل شیخ «نصرالدین طوبار» و شیخ «محمد عمران» گوش می‌دهم؛ هر چند برخی از مردم نیز شیخ سید نقشبندی را ترجیح می‌دهند.
 
وی تصریح کرد: استعداد خدادادی من باعث خوشحالی خانواده‌ام شده است. آن‌ها مرا به قرائت قرآن تشویق کرده و انگیزه می‌دهند و در عین حال هشدار می‌دهند که از تحصیل و درسم غافل نشوم. من نیز در آن کوتاهی نمی‌کنم و هر یک از این‌ها را در جای خود به نحو احسن انجام می‌دهم.
قاری جوان مصری و آرزوهایش/ محبت پدری شیخ طنطاوی را فراموش نمی‌کنم+عکس
همچنین این دانشجوی مصری گفت: از آنجا که لازمه قرائت ارتباط برقرار کردن قاریان جدید با نسل قدیم است به تلاوت قاریان بزرگی همچون محمد رفعت، محمد صدیق منشاوی، محمود علی البنا، کامل یوسف بهتیمی، شعبان الصیاد، مصطفی اسماعیل و ابواالعینین شعیشع گوش فرامی‌دهم.
 
محبت پدرانه شیخ طنطاوی
محمود عاطف خلیفه اظهار کرد: مرحوم شیخ محمد عبدالوهاب طنطاوی (از قاریان بنام مصری) را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم. او مردی بود که مهر و محبت پدرانه را در او حس کردم، مردی که مثل یک پدر با من رفتار می‌کرد و رابطه من با او رابطه معلم و شاگردی نبود. در سایه شیخ طنطاوی توانستم بر مقامات تسلط یابم. خدایش بیامرزد.
قاری جوان مصری و آرزوهایش/ محبت پدری شیخ طنطاوی را فراموش نمی‌کنم+عکساین قاری نوظهور مصری افزود: آرزویم این است که درسم را با موفقیت پشت سر بگذارم و در قرائت قاری برجسته‌ای شوم و به رادیو قرآن مصر بپیوندم. دوست دارم مردم در آینده مرا قاری مهندس صدا بزنند، مانند احمد نعینع که قاری پزشک بود.
 
وی در پایان گفت: به قاریان جدید نصیحت می‌کنم که توجه نکنید چه کسی مقابل شما ایستاده است. چه آن فرد افسر باشد چه قاضی یا یک فرد والا مقام در جامعه. احکام تجوید را به خوبی یاد بگیرید و دنبال شهرت نباشید بلکه قرائتتان برای خداوند باشد.
ترجمه گزارش از سجاد معینی
 
قاری جوان مصری و آرزوهایش/ محبت پدری شیخ طنطاوی را فراموش نمی‌کنم+عکس
 
 
معرفی قاری جوان مصری
 
معرفی قاری جوان مصری
 
معرفی قاری جوان مصری
 
معرفی قاری جوان مصری
 
 
 
انتهای پیام
captcha