چگونه بهترین زندگی خود باشیم
کد خبر: 3763870
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
حجت‌الاسلام برمایی:

چگونه بهترین زندگی خود باشیم

گروه جامعه ــ باید سعی کنیم در زندگی قندپهلو باشیم و خلقمان را کنترل کنیم و اگر کنترل خشم نداریم، حالمان را خوب کنیم تا به آن برسیم و اگر زبان تیزی هم داریم کمی آن را ملایم کنیم تا به بهترین خانواده خود تبدیل شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد برمایی، کارشناس فرهنگی مذهبی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی افزایش طلاق در دوران ابتدایی زندگی مشترک و راهکار جلوگیری از این اتفاق، گفت‌: معمولا سال اول ازدواج را سال زیبایی محسوب می‌کنند، اما متاسفانه شاهدیم که ۳۰ درصد طلاق‌ها در سال‌های ابتدایی زندگی مشترک رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه متاسفانه قبح طلاق شکسته و انجام آن بسیار آسان شده است، ادامه داد: بیشتر طلاق‌ها در ۵ سال اول اتفاق می‌افتد که این مسئله به یک ریشه‌یابی اساسی نیاز دارد؛ متاسفانه طلاق‌گرفتن به‌آسانی یک چشم برهم زدن شده و این آمار طلاق نشان‌دهنده عدم برنامه‌ریزی، شناخت ناکافی و عدم آموزش صحیح در پیش از ازدواج است.
 
شاه‌کلید فوق‌العاده برای زندگی
این مدرس دانشگاه در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص) افزود: ایشان می‌فرماید: «بهترین خانواده خود باشیم»؛ این جمله یک شاه‌کلید فوق‌العاده برای زندگی است، اما آیا امروز ما بهترین زن و یا بهترین شوهر برای همسرمان هستیم؟ و حضرت بعد از آن می‌فرمایند: «من بهترین کس زندگی خانواده‌ام هستم»، پس ما هم باید بهترین خانواده خود باشیم و با رحمت داشتن، مهربانی و صبر زندگی خودمان را بهتر کنیم. باید سعی کنیم قندپهلو باشیم و خلقمان را کنترل کنیم و اگر کنترل خشم نداریم، حالمان را خوب کنیم تا به آن برسیم، و اگر زبان تیزی هم داریم کمی آن را ملایم کنیم تا به بهترین خانواده خود تبدیل شویم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر جایگاه معنویت در امر ازدواج و بایسته‌های آن در زندگی مشترک گفت: در بحث ازدواج موضوع مهمی به نام بلوغ وجود دارد که باید دو طرف قبل از ازدواج به آن برسند؛ لذا برای اینکه فرد به یک ازدواج قطعی برسد باید در بخش‌های مختلف از زندگی به این بلوغ‌ها برسد.
 
بلوغ معنوی یکی از بخش‌های مهم در ازدواج
حجت‌الاسلام والمسلمین برمایی با بیان اینکه بلوغ معنوی، عاطفی، جنسی، اجتماعی و شخصیتی از ضرورت‌های شروع زندگی مشترک است، ادامه داد: بلوغ معنوی در ازدواج به عنوان یکی از بخش‌های مهم زندگی است و اهمیت بسیاری دارد و اگر فردی که می‌خواهد ازدواج کند به بلوغ معنوی نرسیده باشد، قطعا اگر مسلمان و مذهبی باشد در زندگی‌اش دچار مشکل خواهد شد.

این کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: شکل‌گیری بلوغ معنوی و مذهبی از‌ آنجایی آغاز می‌شود که فرد هنگام ازدواج به این فکر کند که این مسئله از سنت‌های پیامبر(ص) است و با آن نیمی از دینش کامل می‌شود؛ این بلوغ معنوی یعنی فرد معتقد باشد که ازدواج آن را به‌سوی تکامل می‌کشاند و روزی زندگی‌اش را هم خود خدا می‌رساند؛ مجموع این باور‌ها و اعتقادات در نهایت فرد را به سمت یک کنش اجتماعی هدایت می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: کسی که جهان‌بینی صحیح و فهم عاقلانه و محققانه از دین ندارد، تکلیفش را با آداب شرعیه نمی‌داند، به این معنی که مثلا در بجا آوردن نماز سستی می‌کند و جالب است که به‌دنبال یک فرد مومن‌تر از خودش هم می‌گردد؛ لذا تناسب بلوغ معنوی دو طرف در ازدواج مهم است؛ شما باید کسی را برای زندگی و تکیه گاه خود انتخاب کنید که حداقل زیر ساخت‌های این بلوغ را در خودش ایجاد کرده باشد.
 
فرد به لحاظ شخصی باید به بلوغ معنوی درستی رسیده باشد
حجت‌الاسلام والمسلمین برمایی با بیان اینکه در ازدواج، فرد به لحاظ شخصی باید به بلوغ معنوی درستی رسیده باشد؛ به ایکنا گفت: به این معنی که تکلیفش را با خودش مشخص کرده باشد؛ برای مثال بداند چرا مسلمان است، چرا دین دارد، چرا شیعه است و چرا باید فرایض دینی خود را انجام دهد و در آخر هم نگاهش را به تکالیف شرعی مشخص کند.

انتهای پیام
captcha