مسئولیت قرآنیان سنگین‌تر می‌شود/ مصوبه نخبگان قرآنی شورای انقلاب فرهنگی عملی شود
کد خبر: 3764644
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۹
گزارش ایکنا از همایش «حافظان قرآن و انقلاب»؛

مسئولیت قرآنیان سنگین‌تر می‌شود/ مصوبه نخبگان قرآنی شورای انقلاب فرهنگی عملی شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ در پی برگزاری همایش «حافظان قرآن و انقلاب»، حافظان کل قرآن خوزستان با رتبه‌ها و تجربه تدریس می‌خواهند که با تذکر آیات و روایات مبنی بر مسئولیت قرآنیان، جامعه قرآنی دینی‌تر، نشست‌های مسئولان و حفاظ تدوین و همچنین، مصوبه نخبگان قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی عملی شود.

به گزارش ایکنا از خوزستان، همایش حافظان قرآن و انقلاب برای سومین سال در استان خوزستان ویژه حافظان قرآن کریم برگزار شد. گرچه این همایش از نظم خاصی در برگزاری پیروی نمی‌کند، اما با استقبال حافظان روبه‌رو شد. حافظان از پیشکسوتان و استادان تا رتبه‌آوران و جوانان در این همایش حضور داشتند که نکات ضعف و قوت آن را بیان کردند.

محمدجواد محمدی‌مجد، نفر دوم مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی ضروری است، چراکه قرآن نازل شده تا فرد‏، خانواده، جامعه، کشور و جهان اسلام اسلامی‌تر شود.

وی ادامه داد: تقویت بصیرت دینی کسانی که قرآن می‌خوانند و عمق‌بخشی به معارف و آموزه‌های قرآن کریم می‌تواند هدف برگزاری این همایش‌ها باشد. بخش اول سخنرانی استاد سلیمی بسیار ارزشمند بود و ای کاش همه قاریان و قرآنیان استان در این همایش شرکت داشتند. استاد سلیمی با طرح مباحث و آیات و روایات درباره مسئولیت‌های یک قاری قرآن لرزه به اندام ما انداخت و وظیفه ما را سنگین‌تر کرد.

همایش حافظان

محمدی‌مجد بیان کرد: با تمهیداتی می‌توان زمان برگزاری همایش را تغییر داد و با برگزاری آن در یک روز کاری شاید از تعداد شرکت‌کنندگان کاست. بنابراین برگزاری این همایش در روز غیر از روز کاری و در بعدازظهر می‌تواند بهتر باشد. شاید بگوییم کسی شرکت نمی‌کند اما هرکس اینجا به وظیفه‌اش عمل کند؛ برگزارکنندگان همایش را برگزار کنند و ما هم در جایگاه مخاطبان به وظیفه خود، که شرکت در آن است‏‏، عمل کنیم.

این حافظ قرآن کریم بیان کرد: باید روز به روز زندگی فعالان قرآنی‏ دینی‌تر شود تا بر جامعه تأثیر بگذارد. شاید اگر من در ارائه محفوظاتم یک آیه را از یاد ببرم‏، مردم خیلی به من خرده نگیرند اما مردم انتظار دارند که آیات قرآن را در رفتار ما ببینند. پیشنهاد می‌دهم برگزاری این همایش‌ها هر شش ماه یک بار تکرار شود تا در قالب آن به معارف قرآن و سبک زندگی قرآنی توجه بیشتری شود.

عبدالله میاحی‏، حافظ کل قرآن کریم، درباره همایش حافظان قرآن و انقلاب به خبرنگار ایکنا گفت: همایش حافظان به خوبی برگزار شد، اما انتظار داشتیم زمان بیشتری مثلاً یک یا دو روز به آن اختصاص یابد. گرچه مباحث مطرح شده تکراری بود، اما تلنگر خوبی برای حافظان تازه‌وارد محسوب می‌شد.

وی ادامه داد: برگزاری این همایش از این بعد که توجهی به حفاظ محسوب می‌شود‏ خوب است. ارشاد، اوقاف و تبلیغات هیچ‌گاه نخبگان این رشته را برای طرح مشکلات و ایده‌ها و برنامه‌های آینده دورهم جمع نکردند. جلسات قرآنی فقط برای گزارش‌دهی برگزار می‌شود. هر سال مسابقه‌ای برگزار شود و از ما برای شرکت در آن دعوت می‌شود وگرنه هیچ فعالیت دیگری از این سه نهاد قرآنی نمی‌بینیم.

همایش حافظان

میاحی گفت: می‌توان این همایش را با همان بودجه هزینه شده به صورت باکیفیت‌تر با همین آدم‌ها اما در سطحی که حرف‌ها تکراری نباشد‏، برگزار کرد. این همایش‌ها برای حفاظی که تازه‌وارد این عرصه‌اند و استفاده از تجربیات استادان باید بیشتر برگزار شود.

این حافظ کل تصریح کرد: در برنامه‌های مختلف از ما به عنوان قاری مرتل دعوت می‌شود. ترتیل را همه می‌توانند بخوانند. از ما نمی‌خواهند به عنوان حافظ در جلسات حاضر باشیم، حافظان را باید مردم بشناسند. فراهم کردن جلسات هفتگی و ماهانه حفظ قرآن و همچنین تشکیل نشست‌های مشترک با مسئولان فرهنگی می‌تواند به بهبود وضعیت حفظ قرآن در استان خوزستان کمک کند.

سبحان دغاغله، حافظ کل قرآن کریم، نیز با بیان اینکه نفس برگزاری همایش به جهت اینکه حفاظ دور هم جمع می‌شوند و از نزدیک یکدیگر را می‌بینند بسیار خوب است، گفت: قبلاً مسئله حفظ خیلی در مسائل جامعه نمود نداشت ولی اکنون اندکی بهتر شده است اما به هرحال باید بیشتر به این مسئله توجه شود.

همایش حافظان

وی ادامه داد: در آزمون اعطای مدرک به حفاظ داور بودم و باید بگویم اکنون وضعیت بهتر است اما متأسفانه امکانات در اختیار حافظان خیلی کم است. طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی براینکه کسانی که مدرک درجه یک و دو حفظ قرآن دارند نخبه به شمار می‌روند، اما تاکنون آن مزایا برای حفاظ به دلیل عدم پیگیری‌ها لحاظ نشده است. من به عنوان نماینده حفاظ به بنیاد نخبگان استان مراجعه کردم و با اینکه مصوب و بخشنامه شده اما بنیاد استان خوزستان به این موضوع بی‌توجه‌ است و اصلاً اطلاعی ندارد. اگر به این موارد بیشتر توجه شود آمار حافظان قطعاً بیشتر خواهد شد.

آنچه خواست حافظان قرآن کریم است برگزاری منظم و باکیفیت همایش حافظان، عمل به مصوبه نخبگان قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین عمیق‌تر شدن معارف قرآنی در بین قرآنیان است تا جامعه تأثیر حقیقی آن را مشاهده کند.

انتهای پیام

captcha