جمعی از بانوان فرهیخته آغازکننده تفسیر گروهی قرآن باشند
کد خبر: 3766286
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴
مدیر مرکز بانوان قرآن‌پژوه:

جمعی از بانوان فرهیخته آغازکننده تفسیر گروهی قرآن باشند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه با بیان اینکه تا‌کنون بانوان فرهیخته و مفسر قرآن کریم به ارائه تفسیری گروهی از قرآن اقدام نکرده‌اند این امر را از موارد مغفول‌مانده فعالیت‌های قرآنی کشورمان دانست و حمایت این مرکز را از عملیاتی شدن نگارش چنین تفسیری اعلام کرد.

دوشنبه//جمع فرهیخته‌ای آغازکننده تفسیر گروهی قرآن باشند

به گزارش ایکنا؛ پانزدهمین دوره همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه هشتم آذرماه به همت مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه به میزبانی شهر مقدس مشهد برگزار می‌شود. در این دوره از پانزده بانوی پژوهشگر، هنرمند و قاری و حافظ قرآن کریم کشورمان و چهار نفر از کشورهای عراق و افغانستان تجلیل می‌شود. در ادامه یادداشت ملیحه‌سادات موسوی، مدیر این مرکز فرهنگی، را می‌خوانید؛

پروردگار را شاکریم که فرصتی دوباره حاصل شد تا جمعی از بانوان کوشا و فرهیخته در عرصه معارف قرآنی گرد هم آیند و این‌ بار در جوار امام رئوف و مفسر حقیقی قرآن ضمن عرض ارادت به ساحت آن پیشوا، دستاوردهای همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه که جز با عنایات الهی و اهل بیت(ع) حاصل نمی‌شد تبلور کند.

این همایش در ادوار گذشته افتخار داشته است که یکه‌تاز معرفی بانوان قرآنی ایران و جهان اسلام باشد. حال بسیاری از محققان، معلمان، هنرمندان ... می‌دانند که در مسیر پویای خود تنها نبوده و هستند کسانی که می کوشند تا فعالیت این عزیزان را ارج نهند.

افتخار دوره پانزدهم نیز تجلیل از جمعی دیگر از بانوان است، هرچند نیک می‌دانیم تلاش‌های آنان در مسیر تعلیم و تعلم برترین کتاب عالم را در یک همایش نمی‌توان پاس داشت.

بانوان نیمی از پیکره جامعه را تشکیل می‌دهند. خداوند در وجود آنان استعدادها و توانمندی‌های فراوانی قرار داده است. در سیر تکاملی انسان هیچ فرقی میان زن و مرد نیست؛ برای همه انسان‌ها اعم از زن و مرد ظرفیت تأثیرپذیری و تأثیرگذاری وجود دارد. چه‌بسا بانوان از نظر وجود استعدادهای خاص در خلقتشان در برخی حوزه‌ها قدرت تأثیرگذاری بیشتری دارند. هستند بانوانی که موشکافانه در میان کتب ادوار مختلف به دنبال فهم بهتر و بیشتری از قرآن هستند و نیز هنرمندانی که چشم و دستشان را به دل می‌سپارند و بر شیئی بی‌جان با نام‌های زیبای معصومین(ع)، احادیث گوهربارشان و آیات نورانی قرآن جان می‌بخشند و آن را به اثری تبدیل می‌کنند که توان سخن گفتن را با مخاطب خود دارد. آن صفات جمال و جلال الهی که در وجود زن نهادینه‌ شده است می‌تواند به زیبایی هرچه تمام‌تر زیبایی‌های قرآن را از منظرهای مختلف به نمایش بگذارد.

اینجا باید از مدیران نهادهای قرآنی، مربیان، اساتید، حافظان و قاریان قرآن کریم نیز یاد کرد که ورود به عرصه پژوهش ابتدا از تلاش‌ها و هدایت‌های آنان آغاز می‌شود. خوشبختانه جمع کثیری از حافظان قرآن کریم کشورمان را بانوان تشکیل می‌دهند که توانایی کشف نکات و آموزه‌های قرآن را دارند.

در کنار آن نیز بانوانی هستند که از حفظ و پژوهش در موضوعات قرآنی فراتر رفته و به دنبال تفسیر قرآن کریم هستند؛ نمونه آن در دهه‌های اخیر مرحوم زهرابیگم روستا، مؤلف تفسیر بیانی قرآن، بود. شنیدن نام این بانوان مفسر و گمنام دستاورد ادوار مختلف همایش بود.

یکی از آرزوهای اینجانب، که مسئولیت مرکز فرهنگی بانوان‌قرآن‌پژوه را عهده‌دار هستم، این است که کارگروهی در میان بانوان برای تفسیر قرآن کریم شکل بگیرد. این نوید را به بانوان علاقه‌مند می‌دهیم که آماده حمایت از چنین ایده‌هایی هستیم و نبود این اهتمام را از موارد مغفول‌مانده فعالیت‌های قرآنی بانوان کشورمان می‌دانیم.

عروج یاری مخلص

دوره پانزدهم در آخرین ماه فصل برگریزان سال 97 برپا می‌شود، سالی که در اوایل آن یکی از برترین همراهان بانوان قرآنی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی را از دست دادیم. مرحوم احمدی از همان آغاز کار همایش، تکیه‌گاه محکمی برای مسئولان برگزاری بودند و هر آنچه از نظر علمی و اجرایی در توان داشتند، دریغ نمی‌کردند؛ چرا که اعتقاد راسخ داشتند جامعه قرآنی از میان دختران و بانوان قرآنی شکل می‌گیرد و بارها این سخن را در جمع بیان کرده بودند. خلوص نیت و پاکی سیرت‌ ایشان مثال‌زدنی بود و با تمام مسئولیت‌هایشان، دبیری همایش را پذیرفتند و طی چهارده دوره گذشته که از سال 1382 آغاز شد، بی‌ادعا در خدمت قرآن بودند.

آیینه اخلاص

هیچ گاه غباری از مسئولیت‌های اجرایی و مناصب بر آیینه اخلاص او ننشست. فارغ از هرگونه دیوان‌سالاری و بوروکراسی، مسئولانه و دلسوزانه سعی در تداوم همایش داشت. علاوه بر فیلسوف بودن، در حد داشتن نظریه و مترجم نظریات مهم فلسفی مغرب زمین به دانش‌های گوناگون حوزه قرآن‌پژوهی، از بلاغت و نحو تا کلام و فنون تفسیر در حد تأیید اثر «المیزان» علامه طباطبایی، عالم بود. او توانست در سال‌های پایانی عمر بابرکتش چهارده دوره همایش بانوان بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه را رهبری کند. شاید تصور رسیدن این همایش به پله پانزدهم برای برخی غیرممکن بود، اما با درایت مرحوم احمدی که شیفته دانش و دانایی و قرآن و حدیث بود جاودانه شد.

او ظهور جلوه‌های عرفان عملی و عرفان مبتنی بر شریعت را دریافته بود و می‌توان گفت که به سیره حضرت امام جواد(ع) پیش می‌رفت و احیاگر احادیث معصومین(ع) بود. دکتر احمدی مصداق این حدیث امام نهم بود که «الثِّقَةُ باللّه ِ تعالى ثَمَنٌ لِكُلِ غالٍ، وسُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ؛ هرکس بیشتر به خداوند مطمئن بوده و اعتماد داشته باشد همیشه خشنود و مسرور است. هرکس به خدا توکل کند، خداوند در همه امور او را کفایت می‌کند.» و نیز این حدیث شریف که می‌گوید چهار خصلت در هرکس باشد ایمانش کامل است: کسی که برای خدا ببخشد؛ در راه خدا منع نماید؛ برای خدا دوست بدارد و برای او خشمگین شود.

بر روح پرفتوحش درود می‌فرستیم و علو درجات را برای این عالم فقید مسئلت داریم.

محوریتی خاص

هر ساله با اختصاص محوریتی به همایش این اقدام فرهنگی جلوه‌ای خاص پیدا می‌کند. امسال نیز در جوار امام رضا(ع) از فرزندش جواد‌الائمه(ع) سخن به میان می‌آوریم. شنیدن احادیث و مناقب حضرت امام جواد(ع) از کلام بانوانی که پژوهش‌هایی را حول این محور انجام داده و در نشریات معتبر به چاپ رسانده‌اند فرصت مغتنمی است که در دوره پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه حاصل شده است.

ترویج احادیث جواد‌الائمه(ع)

با این محوریت فرصتی مهیا می‌شود که می‌توان آن را دستاورد مهم این دوره دانست، زیرا بسیاری از بانوان حاضر در همایش اساتید دانشگاهی، مبلغان، مربیان مؤسسات قرآنی ـ مردمی و یا دبیران مدارس هستند که می‌توانند احادیث امام جواد(ع) را بیان و تبیین کنند. تعداد احادیثی که از جوادالائمه(ع) موجود است به دلیل خفقان حاکم بر آن زمان محدود به 250 حدیث است. پس این مهم امکان‌پذیر است تا دوره‌هایی به منظور آشنایی با این احادیث برپا شود که از مقالات ارائه شده در این همایش می‌توان به خوبی چنین بهره‌‌ای برد.

شاید محوریت دوره پانزدهم، که قرآن و امام جواد(ع) است، پیش از این در هیچ همایشی تکرار نشده است. قطعاً در جمع بانوان فرهیخته این برای نخستین‌ بار رقم می‌خورد و می‌تواند دستمایه‌ای برای پژوهش‌های بیشتر و بهتر باشد و بسیاری از پایان‌نامه‌ها در آینده‌ای نزدیک به این موضوع بپردازند.

مناسب می‌دانم که پیش از پایان این نوشتار به دو مورد اشاره کنم؛ یکی حضور هر ساله این مرکز در نمایشگاه بین‌المللی قرآن است که ضمن دعوت از تجلیل‌شدگان سال قبل در غرفه و اجرای زنده تهیه بسیاری از آثار هنری با حضور بانوان هنرمند در غرفه، فضای مناسبی را برای حضور خانواده‌‌ها فراهم می‌کند. همچنین همایش بانوی فضیلت حامی رسالت نیز هر ساله در همین رویداد نمایشگاه و همزمان با سالروز رحلت حضرت خدیجه(س) برپا می‌شود.

خانواده یاسین هم مولود مبارکی است که از بطن این همایش شکل گرفت و جمع بسیاری را با این سوره، که به قلب قرآن مشهور است، آشنا کرد تا هر روز آن را تلاوت کنند و این گونه جمعی قرآنی شکل بگیرد که به درستی نام زیبای خانواده بر آن نهاده شده است.

امید است که با برپایی پانزدهمین همایش گامی در راه نشر معارف قرآن و اهل بیت برداریم تا بتوانیم استعدادهای نهفته را آشکار کنیم.

انتهای پیام

captcha