رایحه خوش وحدت در ایام میلاد رسول رحمت(ص)/ ایده‌های خلاق اجتماعی در هفته‌ای که گذشت
کد خبر: 3766294
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
بر خط جامعه؛

رایحه خوش وحدت در ایام میلاد رسول رحمت(ص)/ ایده‌های خلاق اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

گروه جامعه ــ در هفته‌ای که گذشت، مردم ایران اسلامی با برپایی جشن‌های سراسری «مهربانی»، به استقبال ایام ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) رفتند. این هفته همچنین ایده‌هایی خلاق در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، پرورش فکری کودکان، مدیریت کارآمد مساجد، رفع بیکاری و ... اجرایی و عملیاتی شد.

رد نشود/// رایحه خوش وحدت در ایام میلاد رسول رحمت(ص)/ ایده‌های خلاق اجتماعی در هفته‌ای که گذشتبه گزارش ایکنا؛ در هفته ای که گذشت، جامعه ایرانی با برپایی جشن‌های سراسری مهربانی، به استقبال ایام ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) رفت. همچنین در هفته‌ای که مزین به نام کتاب و کتابخوانی بود، کتاب‌هایی در حوزه فرهنگ عمومی و جامعه‌شناسی منتشر شدند و دانشگاهیان و پژوهشگران با راه‌اندازی پویش‌هایی در فضای مجازی، کتابگردی و مطالعه کتاب را ترویج کردند. این هفته همچنین کارگران زحمتکش خوزستان که از ضعف مدیریت کارخانه نیشکر و عدم پرداخت دستمزد خود به ستوه آمده بودند، اعتراضاتی کردند که این مشکلات با تدبیر مسئولان و مصوبات جدید هیئت دولت، در حال مرتفع‌شدن است. در این میان اما ایده‌هایی خلاق در عرصه اجتماع به منصه ظهور رسید که می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، پرورش فکری کودکان، مدیریت تخصصی و کارآمد مساجد، رفع بیکاری و ... مؤثر باشد و بازخوانی آن‌ها خالی از لطف نیست. در بسته خبری «بر خط جامعه» مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته‌ای که گذشت را جمع آورده‌ایم.

جشن مهربانی در سراسر کشور

این هفته و همزمان با فرارسیدن هفته وحدت و ایام ولادت رسول گرامی اسلام(ص)، ایرانیان با همکاری شهرداری‌ها در سراسر کشور به برپایی جشن مهربانی پرداختند. میدان‌های اصلی شهرها و پارک‌های بزرگ، شاهد اجرای گروه‌های نوازندگی، سرود، تئاتر و شعرخوانی بود.

رد نشود/// رایحه خوش وحدت در ایام میلاد رسول رحمت(ص)/ ایده‌های خلاق اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز این هفته با اشاره به اینکه ۱۵ عنوان برنامه عمده در تهران برگزار می‌شود، گفت: در جریان این ۱۵ برنامه سه کمیته محتوایی شامل معاونت فرهنگی و هنری سازمان، کمیته برنامه‌ریزی و کمیته اطلاع‌رسانی تشکیل شد تا این جشن‌ها را با قدرت و کیفیت بهتری برگزار کند. این برنامه‌ها مردم‌محور و خانواده محور آغاز می‌شود و در ۱۰ ایستگاه مهربانی پذیرای خانواده‌ها هستیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید براینکه تلاش شده بیش از ۴۰۰ برنامه در ۱۰ نقطه تهران ازجمله میدان آزادی، اراضی عباس آباد، پارک قیطریه، باغ موزه قصر، فرهنگسرای بهمن و ولاء، دریاچه شهدای خلیج فارس، پارک و فرهنگسرای اشراق در شرق تهران، فرهنگسرای قرآن و شفق و فرهنگسرای ملل اجرا شود.

رد نشود/// رایحه خوش وحدت در ایام میلاد رسول رحمت(ص)/ ایده‌های خلاق اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره بین المللی پیامبر مهربانی گفت: این برنامه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ماست که در این برنامه با هدف وحدت هرچه بیشتر مسلمانان میهمانانی را از داخل و خارج کشور شامل شهر‌های کردستان، سیستان و بلوچستان، لرستان، خراسان، بوشهر، گیلان، گلستان، خوزستان و همچنین از کشور‌های ترکیه، آذربایجان، هندوستان سوریه و عراق برای اجرای برنامه دعوت کرده‌ایم.

اوحدی همچنین خبر داد که در شب میلاد پیامبر(ص)، 1440 فانوس در تهران به آسمان روانه می‌شوند.

چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی

یکی از جشنواره‌هایی که طی چهار سال گذشته به خوبی توانسته گفتمانی برای تولید اسباب‌بازی‌های خلاق و بومی به وجود بیاورد، جشنواره ملی اسباب‌بازی است. چهارمین دوره این جشنواره، این هفته از 26 لغایت 30 آبان‌ماه به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار شد و توانست فعالان عمده صنعت نوپای اسباب‌بازی را گرد هم آورد. بسیاری از هنرمندان و مسئولان نیز از نمایشگاه‌های جنبی این جشنواره و جدیدترین محصولات آن بازدید کردند.

رد نشود/// رایحه خوش وحدت در ایام میلاد رسول رحمت(ص)/ ایده‌های خلاق اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

افتتاحیه این جشنواره، 26 آبان‌ماه با حضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و سورنا ستاری، معاون علمی رئیس جمهور برگزار شد. امروز، ۲۶ آبان‌ماه، با حضور در مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی، اظهار کرد: اسباب‌بازی یکی از تجهیزات آموزشی و بخشی از نظام فن‌آوری آموزشی است و امروزه تنها وسیله‌ای برای سرگرمی و تفریح نیست، بلکه اسباب‌بازی‌ها اهداف آموزشی و یادگیری دارند، بنابراین به‌ زودی در ۱۰ استان و در ۱۰ هزار مدرسه کشور، شاهد اجرایی‌شدن کلاس بازی و اسباب‌بازی هستیم. در این برنامه‌ریزی دانش‌آموزان کلاس اول تا سوم مناطق مرزی و محروم مشارکت داده می‌شوند. تلاش داریم هفته‌ای دو تا سه ساعت را به این کلاس‌ها اختصاص دهیم تا در این کلاس‌ها فرآیند یادگیری دنبال شود.

فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز این هفته در گفت‌وگو با ایکنا گفت: تصمیم داریم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در قالب نظامی یکپارچه به تولید حوزه سرگرمی و اسباب‌بازی‌های مبتنی بر فرهنگی اسلامی‌-ایرانی فکر کنیم، بر همین اساس امسال ۲ فیلم بلند سینمایی تولید کردیم و سومین فیلم را هم به زودی تولید خواهیم کرد؛ البته در طول فعالیت کانون سابقه نداشته که ۳ فیلم بلند تولید کنیم.
رد نشود/// رایحه خوش وحدت در ایام میلاد رسول رحمت(ص)/ ایده‌های خلاق اجتماعی در هفته‌ای که گذشت
نظری با اشاره به ضرورت تولیدات متناسب با تکنولوژی‌های روز برای کودکان هم گفت: در عین حال برای تولیدات مبتنی بر تکنولوژی امروزی قدم‌هایی را برداشته‌ایم که آثار آن به زودی به جامعه معرفی خواهد شد. همچنین یک خط تولید عمومی را هم برای حمایت از تولیداتی که در این عرصه اتفاق می‌افتد داریم و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان الزاماً خودش در حوزه سرگرمی لازم نیست که نقش‌آفرینی کند. شاید در گذشته به دلیل اینکه کانون تنها تولیدکننده اسباب‌بازی و سرگرمی در حوزه کودکان بود نقشش بیشتر به چشم می‌آمد، اما در دوره جدید بیشتر نقش حمایتی دارد. در این باره علی‌رغم مشکلات اقتصادی، قیمت تولید خدماتمان را در این حوزه بسیار کاهش دادیم تا از تولیدات حمایت کنیم؛ برای مثال در تعرفه اسباب‌بازی‌های ملی نزدیک به ۷۰ درصد برای هولوگرام ثبت آن تخفیف قائل شدیم، اما اصلی‌ترین کاری که کانون در این باره انجام می‌دهد حمایت دائمی و پیوسته برای تولیدات اساباب‌بازی مبتنی با فرهنگ اسلامی-‌ایرانی ماست که می‌تواند در رونق این حوزه اثرگذار باشد.

گفتنی است اختتامیه چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی چهارشنبه، 30 آبان‌ماه با معرفی و تجلیل از برگزیدگان این رویداد، برگزار شد.

در مسیر «خیر ماندگار»

دومین همایش ملی «خیر ماندگار» با رویکرد «مطالعه و ارزیابی امور خیر با تمرکز بر چالش‌های نیکوکاری در ایران امروز»، ۱۰ و ۱۱ دی‌ ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود. در این همایش ملی که ۱۰ کمیته علمی در آن فعال هستند، بسیاری از مجموعه‌های مرتبط با امور خیریه همچون سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و مجموعه‌هایی علمی همچون مرکز تحقیقات دانشگاه شهید بهشتی و انجمن علمی جامعه‌شناسی مشارکت دارند. ایکنا بنابر رسالت قرآنی خود که دعوت به کار خیر را از تعالیم قرآن کریم می‌داند، لحظه به لحظه تا آغاز این رویداد در سلسله مصاحبه‎هایی به واکاوی طرح خیرماندگار می‌پردازد و این اقدام نیک را ترویج می‌کند.

رد نشود/// رایحه خوش وحدت در ایام میلاد رسول رحمت(ص)/ ایده‌های خلاق اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

محمدصالح طیب‌نیا، رئیس این همایش، 26 آبان‌ماه در گفت‌وگو با ایکنا اهداف این طرح و همایش را تبییین کرد، وی همچنین درباره اولویت‌های کار خیر برزمین‌مانده در ایران گفت: تولید دانش خیر، بحث اصطلاح الگوی مدیریتی امر خیر، تربیت نیروی انسانی متخصص و فرهنگ‌سازی و ترویج امر خیر، کارهای خیر اولویت‌داری هستند که باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.

رد نشود/// رایحه خوش وحدت در ایام میلاد رسول رحمت(ص)/ ایده‌های خلاق اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

همچنین، نعمت‌الله موسی‌پور، دبیر علمی همایش خیر ماندگار این هفته در گفت‌وگوی تفصیلی با ایکنا ضمن توضیح اهداف ۱۰ محور علمی این همایش به بیان چالش‌های نیکوکاری در ایران امروز پرداخت؛ چالش‌هایی همچون عدم قانون جامع فعالیت‌های خیریه، فقر دانش در زمینه سرمایه‌گذاری کار خیر، عدم پشتیبانی نظام بانکی از خیرین و فردمحور بودن بسیاری از خیریه‌ها که دانش تولیدی حاصل از همایش خیر ماندگار برای حل این چالش‌ها می‌تواند راهگشا باشد.

مصاحبه با طیب‌نیا را اینجا و مصاحبه تفصیلی با  موسی‌پور را اینجا بخوانید.

الگوهای مدیریتی کارآمد در نمایشگاه تخصصی مسجد

سرانجام این هفته، نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد پس 10 روز فعالیت، در حالی به کار خود پایان داد که 117 گروه متشکل از ائمه جمعه و جماعات و فعالان مسجدی از 29 استان کشور از آن بازدید کردند و در اظهارنظرهای خود اذعان کردند الگوهای مدیریتی ارائه شده در این نمایشگاه را در استان‌های خود بومی‌سازی می‌کنند. ایکنا نیز بنابر رسالت قرآنی خود در تکریم و ترویج فرهنگ مسجد، حضوری فعال در این نمایشگاه به عمل آورد و هر روزه گزارش‌هایی از این رویداد خلاقانه مسجدی، منتشر کرد.

رد نشود/// رایحه خوش وحدت در ایام میلاد رسول رحمت(ص)/ ایده‌های خلاق اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

بخش اول این نمایشگاه به معرفی تاریخچه تأسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌پرداخت؛ بازدیدکنندگان در این بخش ضمن بازخوانی پیام مقام معظم رهبری به مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی درباره تأسیس مرکز امور مساجد، با برنامه‌های راهبردی این مرکز به تفصیل آشنا می‌شدند.

بازدیدکنندگان سپس در بخش «ستارگان محراب» با مجاهدت‌های خاموش فعالان شاخص مسجد در قرن اخیر آشنا می‌شدند. بخش بعدی، شرح وظایف کارگزاران مسجد است که جدیدترین چارچوب‌های حقوقی برای فعالیت ائمه جماعات، هیئت امناء و خدام مسجد را شرح می‌داد.

توضیح برنامه‌های تکریم ائمه جماعات و خدام، مرحله بعدی بود که شاید برای بازدیدکنندگان تازگی داشته باشد. مرکز رسیدگی به امور مساجد با همکاری یکی از بانک‌ها و یکی از مؤسسات خیریه، زمینه ای را فراهم کرده است تا ائمه جماعات و خدام مسجد بتوانند از تسهیلات وام و سفر زیارتی به مشهد مقدس بهره‌مند شوند. همچنین برای نخستین بار، لباس متحدالشکلی برای خادمان مسجد تدارک دیده شده که می‌تواند در انسجام‌بخشی فعالیت این افراد تأثیرگذار باشد.

بازدیدکنندگان سپس به بخش خدمات آموزشی به اهل مسجد می‌رسیدند که نشان می‌داد مرکز امور مساجد با برنامه‌های چندگانه ویژه خدام، خانواده خدام، هیئت امنا و ... ارتقای توانمندی و آموزشی فعالان مسجدی را مدنظر دارد. بخش‌های بعدی این نمایشگاه، سامانه جامع ثبت اطلاعات مسجد و فعالان آن، الگوی راهبردی فرهنگ‌سازی، نظام گونه‌بندی و سطح‌بندی مساجد، استقرار نظام مالی و مدیریتی، نظام مدیریت فرهنگی مسجد، راهبرد تعالی سازمانی، پایگاه تخصصی مسجد، نرم‌افزار مسجدیاب، مسجد تی وی، مسجد کالا و باشگاه ایده‌پردازان مسجدی بود.

رد نشود/// رایحه خوش وحدت در ایام میلاد رسول رحمت(ص)/ ایده‌های خلاق اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

گفتنی است این بازدیدها به شکل گروهی انجام می‌شد و هر گروه یک یاور و مُکرِم داشت که تا پایان بازدید همراه آنان بود، همچنین متصدی هر غرفه، خود یک روحانی فعال مسجدی بود که سعی می‌کرد در کوتاه‌ترین زمان، بیش‌ترین اطلاعات ممکن را به مخاطبان ارائه دهد.

یکی از گزارش‌های ایکنا از این نمایشگاه را اینجا و تصاویر برگزیده را اینجا ببینید!

اشتغال‌آفرینی کمیته امداد

یکی از خبرهای خوب این هفته، آمارهایی بود که کمیته امداد از اشتغال‌آفرینی این مجموعه اعلام کرد؛ طرح‌های اشتغال‌آفرینی کمیته امداد، نشان می‌دهد این مجموعه برای حل ریشه‌ای بحران‌ بیکاری و محرومیت برنامه‌ریزی دارد.

حجت‌الله عبدالملکی، معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) این هفته گفت: یک‌سوم کل بیکاران کشور افراد محرومی هستند که بخشی تحت حمایت کمیته امداد و بخشی نیازمندانی هستند که این نهاد باید به آن‌ها خدمات اشتغال ارائه دهد.

رد نشود/// رایحه خوش وحدت در ایام میلاد رسول رحمت(ص)/ ایده‌های خلاق اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

وی با اشاره به فعال بودن ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده توسط کمیته امداد در کشور، گفت: از سال ۱۳۷۴ تاکنون یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار شغل توسط این نهاد برای مددجویان و افراد نیازمند ایجاد شده که از این تعداد یک‌ میلیون طرح منجر به خودکفایی و خروج مددجویان از چرخه حمایتی و ۵۰۰ هزار طرح در حال حاضر تحت نظارت کمیته امداد هستند. سال گذشته ۱۷۰ هزار شغل توسط کمیته امداد اجرا شده که این تعداد شغل، یک‌چهارم آمار اشتغال کل کشور است. از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰ هزار شغل اجرا شده و ۱۰۰ هزار فرصت شغلی نیز پرونده‌سازی و به بانک‌ها ارسال‌شده و به‌ مرور پرداخت می‌شود.

عبدالملکی رمز موفقیت طرح‌های اشتغال کمیته امداد را نظارت این نهاد بر حسن اجرای طرح‌ها اعلام کرد و افزود: قبل از پرداخت تسهیلات، مددجو مورد مشاوره شغلی قرار می‌گیرد و در حین اجرای طرح نیز نظارت لازم بر طرح‌ها انجام می‌شود و سه تا پنج سال کارشناسان کمیته امداد بر طرح‌های اجرایی نظارت دارند و اگر طرحی نیاز به تسهیلات مجدد، مشاوره و سایر موارد داشته باشد توسط کارشناسان و ناظران این نهاد گره‌گشایی می‌شود.

معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد بابیان اینکه ما در کمیته امداد به دنبال این هستیم که خیرین کارآفرین را در برنامه اشتغال کمیته امداد بکار بگیریم، گفت: حدود ۴۰۰ هزار کارآفرین در کشور داریم که قصد داریم با ایجاد کانون خیران کارآفرین که اولین آن در استان سمنان کار خود را شروع کرده برای مددجویان و نیازمندان شغل ایجاد کنیم.

به امید روزی که هیچ محروم و بیکاری در ایران سربلند وجود نداشته باشد و همه مسئولان و سیاستگذاران به جای اتخاذ تدابیر مقطعی و توزیع نقدینگی در جامعه، به اشتغال‌آفرینی و تولید اهمیت دهند.

کمکی جدید به زلزله‌زدگان کرمانشاه 

حجت‌الاسلام نوح‌الله نقوی، مسئول فرهنگی اداره اوقاف شرق و جنوب تهران این هفته در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ از خریداری ۲۵۰ بخاری از محل اجرای نیات واقفان خبر داد و گفت: این تعداد بخاری جهت استفاده ۲۵۰ خانوده کم بضاعت در مناطق محروم به ویژه مناطق زلزله‌زده سر‌پل‌ذهاب از محل اجرای امینانه نیات واقفین مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ دستگاه بخاری به مناطق زلزله‌زده سرپل‌ذهاب و ۱۰۰ دستگاه نیز برای خانواده‌های ساکن در منطقه محروم خوروبیابانک ارسال می‌شود، گفت: این منطقه بعد از ۴۰ سال، برای اولین بار گازکشی شده است و امسال به برکت نیات واقفان از دستگاه گرمایشی نیز بهره‌مند می‌شوند.

حجت‌الاسلام نقوی یکی از مهم‌ترین کارکردهای وقف در جامعه را رفع نیاز مردم دانست و گفت: ۲۵۰ دستگاه بخاری به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان از محل عواید موقوفات عبدالله فتوره‌چی، راضیه صدری، محمدابراهیم توسلی، عذرا سر، سید محمد صالح، سید محمد بنی‌هاشم، احمد رفیعی، سیداسدالله شکروی و محمدجعفر خباز اصفهانی خریداری شده است. نیت تمامی واقفان اشاره شده خرید خاک ذغال در فصل سرما برای خانواده‌های محروم بوده است که به روزرسانی شده و بنا به نیاز روز به خرید بخاری تبدیل شده است.

شرایط زندگی فعلی مردمان زلزله‌زده کرمانشاه چنان سخت است که لازم است کمک‌های دولتی و غیردولتی به این مناطق افزایش یابد، اما با این حال کمک‌هایی چنین کوچک و انسان‌دوستانه نیز می‌تواند قدری از بار تحمل مشکلات بر مردم کرمانشاه بکاهد.

پیشگیری از طلاق با سامانه «تصمیم»

این هفته و در روز یکشنبه، 27 آبان‌ماه از سامانه تصمیم (مركز جامع مراقبت از خانواده) به منظور پیشگیری از طلاق در استان تهران، رونمایی به عمل آمد. با وجود این سامانه دیگر بدون دریافت مشاوره نمی‌توان دادخواست طلاق داد و متقاضیان طلاق توافقی، ابتدا باید در این سامانه ثبت‌نام کرده و پس از غربالگری، مشاوره پیش از طلاق دریافت کنند. در صورتی که مشاوران تشخیص دهند امکان سازش وجود ندارد و مشاوره‌های ارائه شده به سازش زوجین نینجامد پرونده به عنوان دادخواست طلاق به دادگاه ارسال می‌شود.

رد نشود/// رایحه خوش وحدت در ایام میلاد رسول رحمت(ص)/ ایده‌های خلاق اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

محمد باقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در مراسم رونمایی این سامانه اظهار کرد:: با راه‌اندازی این سامانه متقاضیان طلاق قبل از دادگاه غربالگری می‌شوند و علت درخواست خود را صریحاً اعلام می‌کنند تا چنانچه نیاز به تسریع صدور حکم باشد از جمله درمواردی که زوج یا زوجه دچار اعتیاد غیرقابل بازگشت، اختلالات روانی و ... هستند، حکم طلاق زودتر صادر شود.

وی ادامه داد: در غیر این صورت مراکز مشاوره تلاش می‌کنند اختلاف زوجین را حل کنند. بر اساس تجربه کسب شده در سایر استان‌ها ۴۰ درصد مباحث ارائه شده به دادگاه‌ها مسائل خانوادگی است و بر همین اساس تلاش می‌کنیم همه این موارد به مشاوره سوق داده شده و امیدواریم ۳۰ درصد کاهش طلاق‌ها را شاهد باشیم. از این پس هیچ درخواست طلاق توافقی ثبت‌نمی‌شود مگر اینکه قبل از آن زوجین از مشاوره شده باشند. مشاوران در صورت نیاز زوجین را به سایر مراکز معرفی خواهند کرد و در صورت تأیید مشاوران بر عدم سازش پرونده به دادگاه ارجاع داده می‌شود.

وی اعلام کرد: با اقدامات صورت گرفته طی هشت ماه اخیر ۱۵ درصد ورودی پرونده‌های طلاق و خانواده کاهش یافته است و آمار طلاق نیز در کشور پنج درصد کاهش داشته است.

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز با تأکید بر اینکه مداخلات بهزیستی هر قدر پیشگیرانه‌تر باشد اثربخش‌ترخواهد بود، گفت: با راه‌اندازی سامانه تصمیم و علمی‌تر شدن مداخلات درصد طلاق‌ها کاهش خواهد یافت. تعدادی از طلاق‌های ثبت‌شده در استان تهران طلاق زوج‌های شهرستانی هستند که به دلیل قبح طلاق در شهر خودشان به استان تهران آمده و طلاق خود را ثبت می‌کنند. در صورتی که این سامانه در کل کشور فراگیر شود، همه زوج‌ها در سراسر کشور می‌توانند از خدمات مشاوره استفاده کنند.

فرید از ارائه مشاوره رایگان به زوج‌ها خبر داد و گفت: در صورتی که نیاز به ارائه مشاوره‌ها در مراکز خاص باشد زوج‌ها باید هزینه آن را پرداخت کنند و در صورتی که نیاز مالی داشته باشند بهزیستی در پرداخت هزینه‌های مشاوره به زوج‌ها کمک خواهدکرد.

بهزاد وحیدنیا، معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی نیز از وجود هفت مرکز غربالگری در استان تهران خبر داد و گفت: تعداد این مراکز به ۳۵ خواهد رسید و ۱۲۰ مرکز مشاوره نیز آموزش‌های لازم را برای ارائه خدمات به زوج‌ها دریافت کرده‌اند.

مشارکت اجتماعی تسهیل می‌شود

کمال اکبری، معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی این هفته در نشست مشترک نمایندگان «سازمان‌های موثر در تأسیس سازمان‌های مردم‌نهاد» گفت: جهت خدمت‌رسانی بهتر به سمن‌ها ضروری است همه کارها غیرحضوری و سیستمی انجام گیرد، بر همین اساس همه فرآیند ثبت‌نام تا تأسیس، استعلامات، صدور پروانه و نظارت بر سازمان‌های مردم‌نهاد از طریق سامانه الکترونیکی انجام می‌شود.

گفتنی است در حال حاضر بخشی از فرآیند ثبت سازمان‌های مردم‌نهاد، خارج از سیستم الکترونیکی است که باعث طولانی شدن صدور پروانه می‌شود.

خدمات پزشکی به 45 نقطه محروم تهران

همزمان با آغاز هفته بسیج در 29 آبان‌ماه، طرح ملی شهید رهنمون با خدمت‌رسانی پزشکی به 45 نقطه محروم تهران و با حضور 45 گروه پزشکی آغاز شد.

مسعود جهانگیری، جانشین بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ در حاشیه آغاز این طرح در سال ۹۷ که ۲۹ آبان‌ماه در مسجد قمر بنی هاشم (ع) واقع در محله محروم خزانه شهید بخارایی برگزار شد، اظهار کرد: این طرح از زمستان سال گذشته با حضور ۸۰ تیم پزشکی در ۸۰ نقطه تهران کلید خورده و پزشکان متخصص، پزشکان عمومی، پرستاران، کارشناسان بهداشت محیط و بهداشت عمومی به مردم مناطق محروم خدمت ارائه کرده‌اند.

وی افزود: امسال نیز در آستانه هفته وحدت و هفته بسیج مستضعفین، بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ ۴۵ تیم درمانی در قالب طرح شهید رهنمون تعیین و آن‌ها را در مساجد مناطق محروم تهران مستقر می‌کند. تیم‌های حاضر شامل روانپزشک، پزشک عمومی، پرستار، گفتاردرمان، کارشناسان بهداشت عمومی بوده که مردم را به صورت رایگان ویزیت کرده و در صورت نیاز به خدمات تخصصی، ضمن هماهنگی با دانشگاه‌های علوم پزشکی، آن‌ها را به بیمارستان‌های تخصصی ارجاع می‌دهند. تمامی خدمات تخصصی به آن‌ها نیز در این بیمارستان‌ها رایگان است.

جانشین بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ در ادامه با بیان اینکه برای این طرح با همکاری شهرداری مناطق و مساجد از یک هفته قبل اطلاع رسانی شده است، عنوان کرد: علاوه بر ویزیت رایگان، در صورت نیاز مالی و معیشتی افراد مراجعه‌کننده به پایگاه بسیج محل معرفی به آنان کمک مالی می‌شود.

تولید نرم‌افزاری مذهبی با رویکرد وحدت

این هفته همچنین به مناسبت فرارسیدن ایام وحدت، نرم‌افزار«کتابخانه احادیث فریقین» که دربردارنده مهم‌ترین منابع حدیثی شیعه و اهل سنت است، توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) به بازار عرضه شد.

رد نشود/// رایحه خوش وحدت در ایام میلاد رسول رحمت(ص)/ ایده‌های خلاق اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

گزارش ایکنا از تولید و عرضه این نرم‌افزار را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

captcha