جای خالی رمان‌های دینی در کتابخانه کودک و نوجوان
کد خبر: 3766966
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸

جای خالی رمان‌های دینی در کتابخانه کودک و نوجوان

گروه اجتماعی - با وجود آثار خوبی که در زمینه کتاب‌های دینی کودکان و نوجوانان تولید شده است ولی به نظر می‌رسد همچنان جای خالی رمان‌های دینی در کتابخانه کودکان و نوجوانان به چشم می‌خورد.

جای خالی رمان‌های دینی برای نوجوانان

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، طی سال‌های اخیر کتاب‌هایی برای کودکان و نوجوانان برای آشنایی آنها با زندگی پیامبران الهی و امامان معصوم نوشته و به بازار نشر روانه شده است که محتوای این کتاب‌ها به زبان کودکان و نوجوانان بوده و برای تربیت دینی و مذهبی کودکان کارکرد و عملکرد بهتری داشته و علاوه بر آن چون به زبان کودک و نوجوانان نوشته شده‌اند گیرایی و جذابیت آن بیشتر است.
با توجه به اینکه کتاب‌های زیادی در مورد تاریخ انبیاء وجود دارد ولی مطمئناً کودکان و نوجوانان توان فهم و یادگیری محتوای کتاب‌های بزرگسالان را ندارند بنابراین بهتر است آنها با کتاب‌هایی آشنا شوند که نشر کودکانه‌ای داشته و برای گروه‌های سنی دبستان مفید باشد.
معصومه ولی‌پور، مربی دینی و پرورشی نوجوانان در گفت‌وگو با ایکنا معتقد است نوجوانان پرسشگر برای یافتن سوالات متعدد خود همیشه به دنبال جواب‌های خوب و راضی‌کننده هستند، آنها می‌خواهند اطلاعات خود را از منابع معتبر دریافت کنند.

شیوایی و جذابیت کتاب
وی افزود: وقتی نوجوانان تحت تعلیم والدین در منزل یا آموزش مربیان پرورشی در مدارس با کتاب‌هایی در مورد سیره و سنت حضرت پیامبر اکرم و سایر ائمه دینی آشنا می‌شوند دوست دارند متن کتاب به زبان ساده باشد و البته متن کتاب در قالب داستان، قصه و روایی نگارش شده باشد، وقتی محتوای کتاب به صورت داستانی و قصه به صورت شیرین و جذاب باشد شیوایی و جذابیت کتاب، دختر و پسر نوجوان را به دنبال خود می کشاند و لذت خواندن کتاب برایش دو چندان می‌شود.
ولی‌پور با اشاره به چاپ کتاب‌های مصور کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر کتاب‌های مصور داستانی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان افزایش یافته و وارد بازار نشر شده است که این کتاب‌ها گزینه‌های بسیار خوب و مناسبی برای هدیه دادن به کودکان و نوجوانان است.
این مربی دینی و پرورشی اظهارکرد: با وجودی که کارهای خوبی در این زمینه ایجاد شده و آثاری تولید شده است ولی به نظر می‌رسد همچنان جای خالی رمان‌های دینی برای نوجوانان به چشم می خورد. وقتی صحبت از رمان به میان می‌آید برخی از افراد تصور می‌کنند محتوای رمان همیشه باید عاشقانه باشد در حالی که رمان‌های بسیار خوبی در زمینه زندگی پیامبران و ائمه دینی و نحوه رفتار آنها با همسر، فرزندان و اصحاب و یاران و تحولات دینی و سیاسی زمان آنها می‌توان به زبان کودکان و نوجوانان ترسیم کرد و بدون شک اگر اثر خوبی پدید آید با استقبال نوجوانان مواجه می‌شود.
وی ادامه داد: کتابی که در قالب رمان برای نوجوانان نوشته می‌شود می‌تواند یک کلاس درس تاریخ برای نوجوانان باشد تا هم یک رمان دینی مطالعه کنند و هم مطالب تاریخ انبیا و تاریخ اسلام را در کنار آن مرور کنند.

ایده‌های جالب در نگارش
ولی‌پور استفاده از ایده‌های جالب و جذاب را در نگارش یک کتاب رمان برای نوجوانان حائز اهمیت دانست و گفت: صرف نوشتن یک کتاب نمی‌تواند نوجوانان را به خواندن محتوای رمان علاقه‌مند کند بلکه ابتدا طرح جلد کتاب خواننده را به خواندن متن کتاب ترغیب می‌نماید و علاوه بر آن اگر نویسنده از ایده‌های جالب، خلاقانه و جذاب در داخل متن برای نگارش کتاب استفاده کند به همان نسبت بهتر می‌تواند خواننده نوجوان را به خواندن ادامه مطلب ترغیب کند.
مربی دینی و پرورشی نوجوانان ادامه داد: در ادبیات نوجوانان آنها دوست دارند اطلاعات جانبی نیز در مورد موقعیت مکانی یا زمانی موضوعی که مطالعه می‌کنند کسب نمایند بنابراین بهتر است نویسندگان در کتاب‌ها و آثار خود در مورد موقعیت زمانی و مکانی شخصیت مورد نظر در ابتدا توضیح داده و سپس وارد متن موضوع شوند.
وی در ادامه صحبت‌های خود برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب با حضور نویسنده، برگزاری جلسات انتخاب کتاب برتر ماه، جلسه هم‌اندیشی کتاب، جلسه همخوانی کتاب و ...را از جمله روش‌هایی دانست که می‌تواند در ایجاد علاقه و انگیزه برای کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان مناسب و مؤثر باشد.
ولی‌پور تصریح کرد: خواندن کتاب‌های دینی، عاطفی، اجتماعی و فرهنگی قدرت درک، تخیل، تفکر و نگرش نوجوانان را تقویت کرده و از شخصیت‌های داستان برای کودکان و نوجوانان الگوسازی می‌شود و اگر نویسندگان از شیوه‌های یادگیری نوجوانان برای نوشتن کتاب استفاده کنند بهتر می‌توانند بنویسند و مخاطب را برای جذب فعال‌تر کنند.

انتهای پیام

captcha