رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که به نام پیامبر(ص) مزین بود
کد خبر: 3768061
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
بر خط جامعه؛

رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که به نام پیامبر(ص) مزین بود

گروه جامعه ــ ایران و جامعه ایرانی در هفته‌ای که گذشت، جشن‌های سراسری میلاد پیامبر اعظم(ص) و رویدادهای وحدت‌بخش همچون کنفرانس اسلامی را برگزار کرد، اجتماعات باشکوه بسیجیان به مناسبت هفته بسیج را در سراسر میهن اسلامی شاهد بود و التهابات ناشی از زلزله جدید کرمانشاه و نابسامانی اوضاع کارگران زحمت‌کش را با تدبیر به موقع مسئولان، پشت سر گذاشت.

رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که به نام پیامبر(ص) مزین بودبه گزارش ایکنا؛ ایران و جامعه ایرانی در هفته‌ای که گذشت، جشن‌های سراسری میلاد پیامبر اعظم(ص) و رویدادهای وحدت‌بخش همچون کنفرانس اسلامی را برگزار کرد. تأکید آگاهانه علمای شیعه و سنی مبنی بر وحدت جهان اسلام در برابر بیگانگان، بار دیگر بر اهمیت نامگذاری هفته وحدت توسط امام خمینی(ره) صحه گذاشت و نشان داد جریان تقریب بین مذاهب اسلامی با وجود همه توطئه‌های خارجی و تنگ‌نظری‌های داخلی روز به روز قدرتمندتر می‌شود.

این هفته همچنین اجتماعات باشکوه بسیجیان به مناسبت هفته بسیج را در سراسر میهن اسلامی شاهد بودیم که بیعت مجدد جوانان کشورمان با رهبر معظم انقلاب اسلامی و ارزش‌های انقلاب محسوب می‌شود.

در روزهای اخیر، زلزله‌ای دیگر در سرپل ذهاب واقع در کرمانشاه، نگرانی ایرانیان را برانگیخت. کرمانشاهی‌ها هنوز از زلزله مهیب سال گذشته داغدارند و با مشکلات فراوانی در زمینه رفاهی و بهداشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، فکر اینکه مبادا به هموطنان کشورمان خسارتی دیگر وارد شود، خواب و قرار را از ایرانیان ربود؛ اما از همان ساعات ابتدایی زلزله، تدبیر مسئولان التهابات ناشی از زلزله جدید کرمانشاه را کاهش داد و تمهیدات لازم برای مداوای مصدومان به سرعت فراهم آمد و نابسامانی اوضاع کارگران زحمت‌کش را با تدبیر به موقع مسئولان، پشت سر گذاشت. همچنین در هفته‌ای که گذشت با تدبیر مسئولان دولتی و قضایی، مشکل حقوق کارگران زحمتکش هفت‌تپه که اذهان عمومی را آشفته کرده بود، به طور موقت مرتفع شد؛ در این راستا و برای حل دائمی این معضلات، رئیس قوه قضائیه از دولت درخواست کرد در واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، شروطی گذاشته شود تا حقوق کارگران پایمال نشود. در بسته خبری «بر خط جامعه» مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته اخیر را گردآورده‌ایم:

التهاب در کرمانشاه

طیب قدیمی، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مناطق زلزله‌زده غرب کشور در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در زلزله ۶.۴ ریشتری اخیر در کرمانشاه فردی که در اثر مستقیم زلزله مصدوم شده باشد، مانند اینکه زیر آوار مانده یا شیشه‌ای به او خورده باشد، وجود نداشت و تمامی افراد در حین فرار و دور شدن از محل حادثه دچار آسیب شده بودند. از ۷۳۷ نفر مصدوم این حادثه ۷۰۰ نفر سرپایی مداوا شده و ۳۷ نفر نفر نیز جهت بررسی بیشتر به مراکز درمانی اعزام شدند و مشکل عمده این افراد نیز بریدگی کف دست، کف پا و مسائلی در همین حد بود.

قدیمی در رابطه وضعیت روانی زلزله‌زدگان بیان کرد: ۸ تیم بهداشت روان در آنجا مستقر شده و به ارزیابی روانی زلزله‌زدگان می‌پردازند و اگر نیاز و به ارائه خدمات و افراد بیشتر باشد، از استان‌های معین نیز تیم‌هایی اعزام می‌شوند. خدمات بهداشت عمومی و بهداشت محیط نیز علی‌رغم وقوع این زلزله شدید نه تنها مختل نشده، بلکه به روال عادی خود بازگشته و همچنان به زلزله‌زدگان خدمات بهداشتی ارائه می‎شود.

مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی نیز این هفته اعلام کرد: ۵ فروند بالگرد هلال‌احمر در منطقه مستقر بوده و ۲ فروند بالگرد نیز در حال حاضر کار عملیات ارزیابی ثانویه را انجام می‌دهد. ۴۹ تیم عملیاتی از کرمانشاه و ۳۸ تیم از استان‌های معین و در مجموع ۸۷ تیم از شب گذشته در کرمانشاه کار ارزیابی را انجام می‌دهند که ارزیابی ١۵٠ روستا به پایان رسیده و خوشبختانه تا این لحظه فوتی نداشتیم.

وی با بیان اینکه توزیع اقلام مورد نیاز هنوز آغاز نشده، اما انبار‌ها تقویت شده و در صورت نیاز اقلام ضروری توزیع می‌شود، تأکید کرد: تیم‌های آنست جمعیت هلال‌احمر نیز به منطقه اعزام شدند که با توجه به شرایط، نیاز به انجام عملیات از سوی آن‌ها نبود.

سلیمی همچنین با اشاره به اینکه بسته‌های غذایی ۷٢ ساعته و یک ماهه بارگیری و به مناطق ارسال شده است، گفت: تا این لحظه ١۴ هزار و ١٢۴ دستگاه چادر در استان کرمانشاه آماده توزیع شده؛ به علاوه ١٠ هزار بطری آب معدنی، ٢٠ هزار کیلوگرم نایلون، ۵ هزار کیلوگرم برنج و یک هزار و ۷٠٠ بسته غذایی به منطقه ارسال شده است.

اما در همین راستا، امید قادری، مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در گفت‌وگو به خبرنگار ایکنا گفت: زلزله جدید کرمانشاه بیشتر از تخریب محیطی تخریب فکری و روانی به جای گذاشته و لازم است مداخلات روانی بیشتری در مناطق زلزله‌زده صورت گیرد.

وی ادامه داد: ۵۳ تیم دو نفره روانشناس در قالب طرح «محب» در مناطق مختلف مستقر بودند که در پی زلزله دیروز ۹ تیم سیار اورژانس اجتماعی نیز اضافه شدند که به مناطق مختلف روستایی رفته و مواردی مثل اضطراب کودکان، افکار خودکشی و مواردی که در پی استرس پس از حادثه بروز کرده را زودتر شناسایی کنند. افراد شناسایی شده نیز در دو مرکز فوق تخصصی و تخصصی که در سرپل ذهاب و تازه آباد دایر کرده‌ایم زیر نظر روانپزشکان متخصص درمان می‌شوند.

قادری در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد تیم‌های موجود کافی است؟ گفت: تعداد کفایت می‌کند، اما سختی کار مداخلات روانی این است که باید حضور و فعالیت مستمر داشته باشند.

شکاف‌لبی‌های ایلام هم خندیدند

یکی از فعالیت‌های اجتماعی مهم این هفته، اقدام خیرخواهانه و داوطلبانه پژشکان در ایلام بود. مؤسسه ملی ندای سلامت مرهم در بیست و سومین سفر خیریه خود با حضور در استان ایلام و ویزیت بیش از ۸۰۰ بیمار مبتلا به شکاف لب، شکاف کام و ناهنجاری‌های سر و گردن ۱۵۷ بیمار نیازمند را جراحی کرد.

در این سفر که علاوه بر ۱۵ فوق تخصص جراح پلاستیک، هفت متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، چهار چشم پزشک، دو فوق تخصص بیهوشی، ۱۲ پرستار و تکنسین اتاق عمل و سه مستندساز گروه را همراهی می‌کردند، ۱۵۷ عمل جراحی صورت، ۷۱۴ ویزیت طب فیزیکی و توانبخشی، ۱۰۸ آموزش ورزش‌ها، ۱۰۶ تزریق مفصل، ۵۲ نوار عصب و عضله ۱۴ مورد ارجاع به تهران صورت گرفته است. ۹۵۶ نفر نیز ویزیت فوق تخصصی چشم پزشکی شده‌اند.

رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که به نام پیامبر(ص) مزین بود

علاوه بر این اقدامات، هفت کارگاه آموزشی در حوزه خودمراقبتی و فرهنگسازی سلامت با میانگین حضور ۱۸۰ نفر در هر کارگاه برگزار نیز برپا شد و رکورد جهان ۶۲ عمل جراحی شکاف لب و شکاف کام در یک روز در بیمارستان امام خمینی(ره) ایلام شکسته شد.

یادآور می‌شود، ۸۰۰ بیمار از یک ماه قبل به صورت الکترونیکی ویزیت شده و وقت عمل گرفته بودند که از این تعداد ۱۵۰ نفر از خارج از استان و بقیه از داخل استان ایلام ویزیت شدند.

اپراتور‌های محتوایی و سخت‌افزاری ویژه کودکان

خسرو سلجوقی، مشاور وزیر ارتباطات این هفته در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه صنایع فرهنگی و خلاق یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های اقتصاد‌ی مغفول در حوزه مجازی است، گفت: امروز ۲۰ میلیون کودک زیر ۱۸ سال در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۸ میلیون نفر از محتوا و برنامه‌های موجود در فضای مجازی ویژه خود، غافل هستند.

رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که به نام پیامبر(ص) مزین بود

مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان، یادآوری کرد: متأسفانه حتی خانواده‌هایی هم که با سرگرم شدن فرزندانشان در فضای مجازی نگران تربیت آنان هستند آگاهی ندارند که چنین ظرفیت‌هایی برای آن‌ها مهیا شده است. در کشور اپراتور‌های محتوایی مانند انارستان، درسا و نبات و اپراتور‌های سخت‌افزاری مانند انارستان سیم‌کارت کودک همراه اول و تین تاک وجود دارند که تلاششان برای تولید محتوای مناسب و سالم و متناسب با فرهنگ و دین ما برای کودکان است که متأسفانه میزان استقبال از آنها به دلیل بی‌اطلاعی خانواده‌ها هنوز به حد انتظار نرسیده است.

این مصاحبه تفصیلی را اینجا بخوانید!

مساجد از این پس با استحکام ۱۰۰ ساله ساخته می‌شوند

مساجد هزار ساله ایران پابرجا و مستحکم هستند، اما مساجد ۴۰ ساله ایران فرسوده و رو به خرابی‌اند. معماران ایرانی هزاران سال پیشتازتر از علم زمان خود مسجد می‌ساختند، اما معماران امروز حتی علم زمانه را برای ساخت مساجد به کار نمی‌گیرند. بررسی ابعاد و چرایی این مسئله بماند برای بعد؛ حالا یک خبر امیدوار کننده.

هادی فتحی‌زاده، مدیر فنی و مهندسی مرکز رسیدگی به امور مساجد، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ از تبیین و اجرای سیاست‌های کلی و نظام فنی و مهندسی مساجد کشور در مرکز رسیدگی به امور مساجد خبر داده و اعلام کرده است که با اجرای این سیاست‌ها و رعایت دقیق اصول نظام فنی و مهندسی از این پس مساجد فرسوده براساس علم روز بازسازی و مساجد جدید با کیفیتی حداقل برای استفاده ۱۰۰ سال ساخته و مشکلات ساختاری و ظاهری آن‌ها برطرف می‌شود.

رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که به نام پیامبر(ص) مزین بود

این مصاحبه تفصیلی را اینجا بخوانید.

نمایشگاه دائمی و تور مجازی مسجد

حجت‌الاسلام مجتبی صداقت، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز این هفته در گفت‌وگو با ایکنا ضمن ارزیابی نمایشگاه تخصصی مسجد، اعلام کرد: یکی از برنامه‌های آتی ما این است که نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد به شکل دائمی در ساختمان محراب ایجاد شود، در حال حاضر در حال تدارک مقدمات آن هستیم تا بتوانیم نمایشگاهی با این محتوا و حتی تخصصی‌تر برپا کنیم؛ در نمایشگاهی که برگزار شد ما به دو مقوله ساماندهی و مدیریت مساجد پرداختیم اما در نمایشگاه دائمی، فقط به مقوله مدیریت می‌پردازیم. همچنین در بحث‌هایی مثل نظام مدیریت فرهنگی، الگوهایی جزئی‌ و تخصصی‌تر مثل مسجد و بانوان، مسجد و نوجوان، مسجد و مدرسه و ...در قالب اینفوگرافی ارائه می‌شود. همچنین بحث تور مجازی نمایشگاه را در پیش داریم، با عکس‌های سه‌بعدی که همکاران ما از نمایشگاه تهیه کردند و صدایی که از راویان ضبط شده است، به زودی این تور مجازی، رونمایی و در پایگاه اینترنتی مسجد بارگذاری می‌شود. همه کسانی که نتوانستند از نمایشگاه بازدید کنند، می‌توانند با مراجعه به این تور در جریان جزئیات مطالب ارائه‌شده در نمایشگاه قرار بگیرند.

رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که به نام پیامبر(ص) مزین بود

وی افزود: یک نمایشگاه سیار نیز برای استان‌ها مدنظر داریم تا بتواند دانش مدیریت مسجد را به بدنه فعالان مسجدی در استان‌های کشور منتقل کند. در حال حاضر، در ۱۴ استان کشور ذیل دفتر نمایندگی ولی فقیه، مرکز رسیدگی به امور مساجد شکل گرفته است اما فقط سه یا چهار استان مثل خراسان رضوی و اصفهان به شکل سیستمی کار می‌کنند. این مراکز باید تقویت شوند و در عین حال، یک نگرش درستی هم وجود دارد که نباید برای مدیریت صحیح مسجد، اصطلاحاً به سمت گسترش دفتر و دستک‌ها نرویم، تدابیری در حال اندیشیدن است که اگر بنا باشد الگوهای مدیریت تخصصی مسجد در استان‌ها اجرایی شود چه سخت‌افزاری نیاز دارد.

این مصاحبه را اینجا بخوانید.

یک تفاهم‌نامه فرهنگی برای مد و لباس اسلامی-ایرانی

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس امروز سه‌شنبه ششم آذرماه با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از این سازمان و خبرگزاری ایکنا بازدید کرد.

پس از این بازدید، طی نشستی مشترک عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دو نهاد را امضا کردند.

بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده همکاری و مشارکت در زمینه توسعه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، هنری در زمینه مد و لباس اسلامی ـ ایرانی و بهره‌‌گیری متقابل از ظرفیت‌های موجود با توجه به اهداف و مخاطبان طرفین تعهد شد.

رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که به نام پیامبر(ص) مزین بود

تعهدات کارگروه ساماندهی مد و لباس: طراحی سرفصل‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی مشترک با جهاد، همکاری در برگزاری مراسم، مسابقات و جشنواره‌های مشترک، مشارکت در تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های مورد توافق، بهره‌گیری از اساتید جهاد دانشگاهی در داوری جشنواره‌های تخصصی مد و لباس، تسریع در صدور مجوز رویدادهای مد و لباس که توسط جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود، اعطای شناسه شیما و مالکیت معنوی به شرکت‌کنندگان و برگزیدگان جشنواره‌ها و مسابقات جهاد دانشگاهی مرتبط با حوزه مد و لباس و ... را متعهد شد.

تعهدات جهاد دانشگاهی: همکاری در برگزاری مراسم، مسابقات و جشنواره‌های مشترک، همکاری و راه‌‌اندازی هیئت‌ اندیشه ورز(اتاق فکر) و گفتمان‌سازی فرهنگی، استفاده از شبکه‌های اطلاع رسانی الکترونیک و مکتوب جهاد دانشگاهی برای انعکاس اخبار کارگروه، برگزاری مناظره‌های دانشجویی در زمینه مد و لباس، عفاف و حجاب و همکاری در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی ملی و یا بین‌المللی به همراه برگزاری آزمون و صدور گواهینامه عاملیت جهاد دانشگاهی واحد هنر و ... را متعهد شد.

گزارش این نشست را اینجا بخوانید.

این هفته همچنین بخش طراحی لباس (مسابقه و نمایش) هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با هدف نگاهی نو به بازار، ایجاد فضای رقابتی سالم بین طراحان عرصه مد و لباس، تشویق طراحان به ارائه طرح و الگوهای به روز و نوآورانه، کمک به ارتقای سطح حوزه طراحی با الهام از نمادهای هنر ایرانی اسلامی و کشف استعدادهای نو اعلام فراخوان کرد.

رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که به نام پیامبر(ص) مزین بود

برای آگاهی از جزئیات این فراخوان، اینجا را بخوانید.

آغاز ثبت‌نام عتبات دانشگاهیان

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا فقیهی، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان این هفته از آغاز ثبت‌نام بیستمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات خبر داد و گفت: از امروز ششم آذر ماه ثبت‌نام عتبات دانشگاهیان آغاز و تا ۱۸ آذر ماه ادامه خواهدداشت و قرعه‌کشی نیز روز ۲۱ آذر ماه انجام و نتایج از طریق پیامک و سایت «لبیک» اعلام می‌شود.

رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که به نام پیامبر(ص) مزین بود

وی ادامه داد: در این دوره دختران و پسران مجرد، دانشجویان متأهل، اساتید و کارمندان دانشگاه‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت http://labbaik.ir/ ثبت‌نام کنند. در این دوره به دانشجویان متقاضی سفر هوایی وام سه میلیون تومانی و سفر زمینی دو میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۱۸ ماهه اعطا می‌شود. دانشجویان همچنین می‌توانند وام صندوق رفاه دانشجویی برای افراد متأهل یک و نیم میلیون و برای افراد مجرد یک میلیون تومان دریافت کرده و پس از فراعت از تحصیل آن را پرداخت کنند

بنیاد برکت بیش از 1000 شغل در لرستان ایجاد می‌کند

بنیاد برکت، ایجاد اشتغال در شهر‌های دلفان، پل‌دختر، کوهدشت و رومشکان لرستان را در قالب طرح‌های اشتغال‌زایی اجتماع‌محور آسمان(آیین‌نامه‌ سرمایه‌گذاری مردمی و اشتغال نیروی انسانی) و سحاب (سرمایه‌گذاری حمایتی اقتصادی برکت) در دستور کار خود داده است. بر این اساس، تا به امروز ۳۵۰ فرصت شغلی در زمینه‌ پرورش دام سبک در این شهرستان‌ها به مرحله‌ اجرایی رسیده و ۷۰۰ اشتغال دیگر نیز تا بهمن‌ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

فرآیند اشتغال‌زایی در استان لرستان از مردادماه امسال با حضور بنیاد برکت و تشکیل کمیته‌ توسعه‌ اشتغال در شهر‌های مختلف این استان به ریاست فرماندار و عضویت تمامی دستگاه‌های اجرایی مؤثر در این حوزه کلید خورده است. با تصویب رشته‌های مستعد در زمینه‌ی کارآفرینی، با توجه به ظرفیت‌های منطقه و پس از آغاز شناسایی متقاضیان در مناطق محروم روستایی، نزدیک به ۲۵۰۰ نفر انتخاب و وارد فرآیند اهلیت‌سنجی توسط تسهیل‌گران بنیاد برکت شدند که از این تعداد، تا به امروز ۳۵۰ واجد شرایط به بانک عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند.

میانگین تسهیلات درنظر گرفته شده برای هر متقاضی ۲۵۰ میلیون ریال به شکل وام قرض‌الحسنه و با تنفس پرداخت ۴ ماهه است. هم‌چنین فاز دوم این طرح، تا پایان بهمن ماه با ایجاد ۷۰۰ فرصت شغلی دیگر اجرایی خواهد شد.

یادآور می‌شود، اشتغال‌آفرینی بنیاد برکت در قالب طرح‌های اجتماع‌محور آسمان و سحاب، فرآیندی چندمرحله‌ای است که در آن، ایجاد کسب‌وکار‌های پایدار و ماندگار با مهارت‌آموزی و استانداردسازی به کمک تسهیل‌گران مدنظر قرار دارد.

اشتغال‌آفرینی، محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته از جمله رسالت‌ها و فعالیت‌های عمده‌‌ بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است.

وضعیت سفید در بازار دارویی کشور حاکم است

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، روز چهارشنبه 7 آذرماه در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به جهش بخش خصوص در تولید داروی مورد نیاز کشور اظهار کرد: علی‌رغم شرایط فعلی کشور و دشواری‌های موجود تمام تلاش ما این است که عناصر کیفی و زمینه‌های لازم برای تولید دارو و حمایت از بخش خصوصی انجام شود. از جمله بسترها و زمینه‌‌های لازم که در حیطه کار وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است می‌توان به تخصیص منابع و تسهیل دسترسی به این منابع، ترخیص کالاها و مواد اولیه در گمرگ‌ها، صدور مجوز تولید و تسهیل فرآیند قیمت‌گذاری داروهای جدید و اصلاح قیمت‌گذاری داروهای اشاره کرد.

جهانپور با بیان اینکه باید حمایت‌ها به گونه‌ای باشد که انگیزه برای تولید کننده جدید ایجاد شده و منافع مصرف کننده تأمین شود گفت: برخی از این بسترها در حیطه کار وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است برخی بسترها نیز که فراتر از مأموریت‌ها و کارویژه سازمان است باید در حوزه نهادهای مالی و وزارت‌خانه‌ صنعت معدن و تجارت دنبال شود اما وزارت بهداشت از باب مسئولیت اجتماعی ورود کرده تا بتوان پیشگامی که در حوزه دارو به وجود آمده را در آینده نیز حفظ کنیم.

وی افزود: در حال حاضر شرکت تولید داروی دولتی به معنای خاص نداریم، اما یک سری شرکت‌ها وجود دارند که متعلق به نهادهای عمومی مانند تأمین اجتماعی، ستاد اجرایی فرمان امام و بانک ملی هستند این‌ها مهمترین هولدینگ‌های حوزه تولید دارو هستند. در سال ۹۶ طبق آمارها دو شرکت خصوصی بزرگترین تولیدکننده‌های دارو در کشور شدند و ما با شتابی که در بخش خصوصی می‌بینیم انتظار داریم که تولید در این بخش افزایش پیدا کرده و عمده نیازهای ما برطرف شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در رابطه با بدهی بیمه‌ها و کمبود نقدینگی شرکت‌های دارویی بیان کرد: همه امیدهای ما برای بازپرداخت بدهی بیمه‌ها ۵۰۰ میلیون دلار منابع صندوق توسعه ملی است که با موافقت مقام معظم رهبری تلاش شد به این حوزه اختصاص پیدا کند اما هنوز با سازوکارها و نحوه پرداخت آن و حمایت از صنعت دارو اطلاع دقیقی نداریم امیدواریم این موضوع هر چه زودتر تسریع پیدا کرده و حمایت و از زنجیره تأمین دارو حمایت شود. در حال حاضر دارو در شرایط عادی و بازار هم همانند سال‌های قبل است و اگر کمبودی هم باشد موردی و ممکن است در یک منطقه از استان باشد، اما فعلا وضعیت سفید در بازار دارو محرز است.

انتهای پیام

captcha