دنیای تجزیه شده مطبوعات
کد خبر: 3768351
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
کوثری بیان کرد:

دنیای تجزیه شده مطبوعات

گروه جامعه ــ عضو گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان مناسب نبودن برخی اتفاق‌ها در نمایشگاه‌های پیشین مطبوعات و توجه به تجزیه دنیای مطبوعات، بر لزوم بازنگری سیاست‌ها و چگونگی برگزاری نمایشگاه‌های مطبوعات در آینده تأکید کرد.

دنیای تجزیه شده مطبوعات/ ضرورت بازنگری در اهداف و سیاست‌های برگزاری نمایشگاه مطبوعاتمسعود کوثری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به عدم برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات اظهار کرد: قبل از پرداختن به دلایل عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات، باید فواید برگزاری آن را برشمرد. بخشی از بحران مطبوعات در نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود. در این فرصت می‌توان اصحاب رسانه‌ را ملاقات کرد و از نزدیک مشکلات آنها را بررسی و حتی با تعامل به حل این بحران کمک کرد.
 
وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی بخشی از مطبوعات و مخاطبان آنها را به هم ریخته است، تصریح کرد: نمایشگاه می‌توانست این مخاطبان را دوباره گرد آورد و به تقویت رسانه‌ها کمک کند.
 
کوثری با بیان اینکه علی‌رغم مفید بودن نمایشگاه مطبوعات لازم بود بازنگری آن انجام شود، گفت: شاید برگزار نشدن نمایشگاه در این دوره به خاطر بازنگری در سیاست‌ها و ضرورت‌های آن یا چگونگی برگزاری باشد.
 
وی تأکید کرد: نه فقط در نمایشگاه مطبوعات، بلکه باید در نمایشگاه‌های دیگر مانند نمایشگاه کتاب که هزینه‌هایی را برعهده دولت می‌گذارد بازنگری کنیم. البته از دنیای تشریفات خارج و وارد دنیای واقعیت شده‌ایم. اگر قرار است نمایشگاهی برگزارشود باید به صورت واقع بینانه باشد. در نمایشگاه ادوار گذشته یک سری وقایع ضروری نبود و طراحی آنها برای نمایشگاه‌ها مناسبت نداشت که این قبیل اقدامات نمایشگاه را از موضوعیت خارج می‌کرد.

عضو گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: یکی از اتفاقات مهم که می‌تواند به برپایی نمایشگاه‌ در سال‌های آینده کمک کند این است که بخش خصوصی و انجمن‌های صنفی درگیر شوند و این نمایشگاه را برگزار کنند.

وی در ادامه به موضوع اقتصاد مطبوعات پرداخت و گفت: اقتصاد مطبوعات دگرگون شده است. این در حالی است که مدل کنونی اقتصاد مطبوعات ایران جوابگوی نیازهای مطبوعات و مخاطبان آنها نیست. مدل سوبسیدی که کاغذ یا یارانه داده شود و تیراژ‌ها به صورت مصنوعی بالا نگه داشته شوند و در نمایشگاه‌ها به نمایش گذاشته شوند برای مطبوعات ما کافی نیست.

کوثری بیان کرد: باید اقتصاد مطبوعات کشور را از این حالت خارج کرد و دولت‌ها هم نباید از واقعیت موضوع عبور کنند. باید انجمن‌های صنفی ارزیابی درستی را از شرایط موجود در ایران و جهان داشته باشند و مدل اقتصادی استخراج کنند و این از جمله موضوعاتی است که می‌تواند هم در نمایشگاه مطبوعات به بحث گذاشته شود و هم اینکه به برپایی نمایشگاه مطبوعات کمک کند.

مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی با بیان اینکه دوره طلایی مطبوعات دوره پیش از وبلاگ‌هاست، گفت: در همین دوره‌ نیز نمایشگاه مطبوعات نمایشگاه پرمخاطبی بود. در این دوره‌ها مطبوعات فقط منشأ خبر و تحلیل سیاسی بودند و استقبال جامعه فراوان بود. ممکن است که این دوره با دوره‌های سیاسی خاصی نیز مرتبط بوده باشد، اما با آمدن وبلاگ‌ها این استقبال از مطبوعات به آنها منتقل شد و سپس با پیدایش شبکه‌های اجتماعی بلافاصله به حوزه شبکه‌های اجتماعی انتقال یافت و وبلاگ‌ها هم از کار افتادند.

کوثری با بیان اینکه دنیای مطبوعات تجزیه شده است، بیان کرد: برای دنیای تجزیه شده مطبوعات باید چاره‌ای اندیشید. از سوی دیگر الگوی خبریابی نیز تغییر کرده و دیگر به آن مدل قدیمی انتخاب مطبوعات و رسانه براساس گرایش سیاسی و اخذ دیدگاه سیاسی از روزنامه‌‎ها علاقه‌ای وجود ندارد، بلکه افراد به تدریج و از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف اطلاعات خود را جمع آوری می‌کنند و مدلی را می‌سازند که ممکن است این مدل با تعلقات جناحی و سیاسی آنها هم‌پوشانی داشته باشد یا از آن مستقل و حتی متعارض باشد، چراکه شاکله ثابت نداشته باشد.

وی یادآور شد: اگر قرار است در آینده نمایشگاهی برگزار شود، باید این دنیای تجزیه شده را در نظر گرفته و نمایشگاه را گامی برای کنار‌هم گذاشتن این دنیای تجزیه شده قرار داد.
انتهای پیام
captcha