مسیر پر پیچ و خم صدور مجوز مؤسسات قرآنی در یزد
کد خبر: 3768636
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶

مسیر پر پیچ و خم صدور مجوز مؤسسات قرآنی در یزد

گروه فعالیت‌های قرآنی - مسئول امور قرآن و عترت اداره‌ کل ارشاد استان یزد گفت: تعدادی از مؤسسات متقاضی صدور پروانه هستند اما همچنان در انتظار جواب شورای توسعه فرهنگی، در واقع از شهریور ماه تاکنون پروانه‌ای صادر نشده است.

مسیر پر پیچ و خم صدور مجوز موسسه/سرانجام بیمه فعالان قرآنی

حسین دشتی، مسئول امور قرآن و عترت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا یزد، با اشاره به اینکه 61 موسسه قرآنی دارای پروانه از این اداره کل هستند اظهار کرد: تعدادی از مؤسسات نیز از سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد مجوز فعالیت گرفته‌اند که در مجموع حدود 120 مؤسسه قرآنی در حال فعالیت هستند.
وی فعالیت عمده مؤسسات قرآنی را در حوزه مهد قرآن و پیش‌دبستانی دانست و افزود: این مؤسسات دو هدف را دنبال می‌کنند، پایه‌ریزی تربیت قرآنی بین کودکان، چرا که کودکان آینده‌سازان جامعه هستند و دیگر هدف کسب درآمدی برای سایر فعالیت‌های قرآنی که مؤسسات دنبال می‌کنند مثل آموزش حفظ و مفاهیم قرآن، نهج‌البلاغه و...

روند صدور مجوز مؤسسه قرآنی
دشتی در پاسخ به روند صدور مجوز بیان کرد: یک هیئت رسیدگی و نظارت به امور مؤسسه‌های فرهنگی قرآن و عترت در سراسر کشور به ریاست معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و دبیری دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی در حال فعالیت است که متولی صدور و تمدید پروانه مؤسسات قرآن وعترت است.
وی ادامه داد: اخیراً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که ما نمی‌توانیم به صورت قانونی این همکاری را داشته باشیم در واقع معاونت حقوقی وزارت ارشاد ایراد قانونی گرفته و گفته است این مصوبه سبب سلب اختیارات حاکمیتی وزارت ارشاد و این مصوبه اشتباه بوده است.
دشتی افزود: مجدداً موضوع به شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور سپرده شده تا تصمیم‌گیری جدیدی صورت بگیرد، که آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقل و جدا از هیئت رسیدگی پروانه صادر کند یا خیر.
وی ادامه داد: تعدادی از مؤسسات متقاضی صدور پروانه هستند ولی منتظر جواب شورای توسعه فرهنگی و اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد، در واقع از شهریورماه تاکنون پروانه‌ای صادر نمی‌شود.

از ضعف مدیریتی تا عدم حمایت مالی
دشتی در پاسخ به سؤال دیگر در خصوص وضعیت مؤسسات قرآنی استان یزد تصریح کرد: در استان غالباً موسسه‌ها فعالند و برخی که غیرفعال هستند دو سه دلیل عمده دارند، یکی از دلایل عمده می‌تواند ضعف مدیریتی مؤسسه باشد که در واقع نمی‌توانند به درستی مؤسسه را اداره کنند چه از نظر گرفتن حمایت‌ها و چه از نظر مدیریت داخلی مجموعه.
وی ادامه داد: دلیل دیگر عدم حمایت مالی از طرف وزارت متبوع و دستگاه‌های اداری و دولتی است که به درستی از فعالیت قرآنی حمایت چشمگیری انجام نمی‌دهند و متأسفانه ارشاد برای حمایت از مؤسسه‌هایی که مشکل مالی دارند، منبعی جهت حمایت ندارد و حمایت دولت فقط بودجه 2 میلیاردی برای کل فعالیت قرآنی کشور است.
دشتی ضمن اشاره به اینکه اکنون اکثر حمایت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منحصر به آزمون شده است افزود: هر مؤسسه‌ای که قرآن‌آموزانش را ثبت‌نام کند به نسبت قبولی قرآن‌آموزان در آزمون حمایت سرانه آموزشی از مؤسسه خواهد شد که حمایت آموزشی موسسه‌های یزد برای آزمون سال 96 حدود 126 میلیون تومان و تاکنون 50 درصد آن واریز شده است.
مسئول امور قرآن و عترت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد اظهار کرد: از سال گذشته بقاع متبرکه و اوقاف و امور خیریه نیز قرآن‌آموزان خود را در آزمون شرکت داده‌اند و ما امیدواریم امسال با این مشارکت تعداد شرکت‌کنندگان بیشتری در آزمون داشته باشیم. البته به کسانی که حد نصاب آزمون را آورده‌اند به قید قرعه جوایزی داده خواهد شد.

سرانجام بیمه فعالان قرآنی
دشتی تصریح کرد: وزارت ارشاد دیگر نتوانست از اعتبارات خود یارانه برای فعال قرآنی قرار دهد و همانطور که مستحضر هستید بخشی از یارانه فعالان قرآنی توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌شد و حدود 8 درصد بیمه را خود بیمه شونده پرداخت می‌کرد که تا سال‌های قبل وزارت چند میلیارد اعتبار برای بیمه هنرمندان، قرآنی‌ها و مطبوعات قرار می‌داد ولی دو سه سالی است که دیگر نتوانست اعتباری اختصاص بدهد.
وی افزود: اواخر سال 96 به اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی یزد اعلام شد که استان حدود 127 نفر سهمیه برای بیمه فعالان قرآنی دارد، که سازمان سریعاً براساس آیین نامه‌ای که بیمه داشت به مراکز اطلاع رسانی کرد و مؤسسه‌ها افرادی را که شامل طرح می شدند، شناسایی کردند و اداره معرفی نامه افراد را به وزارت خانه ارسال و از طرف وزارتخانه به بیمه تامین اجتماعی یزد ارسال شد و اداره ارشاد نیز برگه معرفی نامه متقاضیان را جهت انجام کارهای بیمه تحویل داد.
دشتی گفت: متأسفانه پس از چند ماه در سال 97 تامین اجتماعی اعلام کرد که این بیمه‌ها از محل هدفمندی یارانه‌ها بوده است و در نتیجه از آن تاریخ فعلا بیمه افراد قطع شده، که تعداد خیلی کمی از افراد کارهای بیمه خود را انجام داده بودند و مابقی افراد بلاتکلیف ماندند.
وی ادامه داد: ما امیدواریم که حداقل افرادی که معرفی نامه دارند، بتوانند کارهای بیمه خود را به سرانجام برسانند و مسئله بیمه فعالان قرآنی از محل هدفمندی یارانه‌ها به هر طریقی حل شود.

ارتقا دانش مربیان
دشتی با اشاره به برنامه‌های این اداره بیان کرد: در اداره کل ارشاد استان یزد رویکردهایی دنبال می‌شود که ارتقای دانش مربیان از آن جمله است به نحوی که مدتی است از اساتیدی که حرف نو و بدیع در آموزش قرآن دارند به‌ویژه آموزش کودکان دعوت می‌شود و با هماهنگی مؤسسات قرآن و عترت دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود، در واقع مجری دوره‌ها خود مؤسسات هستند و از متقاضیان ثبت نام می‌شود و ارشاد نیز مجوز دوره و در نهایت گواهی دوره را صادر می‌کند.
وی ضمن اشاره به اینکه دعوت از اساتید اقدام خوبی بوده گفت: یکی از دوره‌های برگزار شده دوره تربیت مربی آموزش روخوانی و روان‌خوانی استاد میرتقی بود که توانستیم تعداد زیادی از مربیان را بازآموزی کنیم و سطح دانش مربیان را ارتقاء دهیم.

حمایت ارشاد از پژوهش‌های قرآنی
مسئول امور قرآن و عترت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در خصوص حمایت‌های اداره کل ارشاد از پژوهش‌های قرآنی گفت: ساز و کار ارشاد برای حمایت از مؤلفان، خرید کتب آنان است و ان‌شاءالله خرید تعدادی از کتب آشنایی با خط قرآن کریم استاد میرتقی در دستور کار است و در بهمن ماه با دریافت و ابلاغ اعتبار به استان، تعدادی کتب قرآن از جمله آشنایی با خط قرآن کریم خریداری خواهد شد.
وی با اشاره به برنامه‌های شش ماهه دوم امسال گفت: اخیراً مذاکره با معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم و توانستیم یک فعالیت عمده و دو جشنواره برگزار کنیم از جمله جشنواره نقاشی خط آیات که در واقع فعالیت شاخص امسال بود.

برپایی نمایشگاه علوم قرآنی در یزد
دشتی از برپایی نمایشگاه علوم قرآنی در یکی از شهرستان‌های استان تا پایان امسال خبر داد و تصریح کرد: در حال انعقاد تفاهم نامه‌ای با معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برای برگزاری جشنواره هنری استانی هستیم که به احتمال زیاد در آن تصویرسازی آیات قرآن را در قالب نقاشی برای مقطع کودکان که در مهد‌کودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها مشغول به فعالیت هستند، در سطح استانی برگزار خواهد شد البته با وجود اعتبارات کم برنامه شاخص و بزرگی شکل نخواهد گرفت.
وی برگزاری جشن رمضان، برپایی نمایشگاه آیات، برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با مشارکت دستگاه‌های مربوطه را از دیگر اقدامات برشمرد.

انتهای پیام

captcha