وضعیت پژوهش‌های قرآنی مطلوب نیست/ انتقاد از اداری‌شدن پژوهش
کد خبر: 3768875
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
حجت‌الاسلام سادات‌فخر:

وضعیت پژوهش‌های قرآنی مطلوب نیست/ انتقاد از اداری‌شدن پژوهش

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن گفت: وضعیت پژوهش‌های قرآنی به ویژه در دانشگاه‌ها و در سطح دانشجویان و اساتید مطلوب نیست و از طرف دیگر هم پژوهش نباید به یک کار اداری تبدیل شود.

وضعیت پژوهش‌های قرآنی دانشگاه‌ها  مطلوب نیست/ انتقاد از اداری‌شدن پژوهش

حجت‌الاسلام سیدمحمدمحسن سادات‌فخر، محقق پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: وضعیت پژوهش‌های قرآنی به‌ویژه در دانشگاه‌ها و در سطح دانشجویان و اساتید مطلوب نیست و آثار جدید در مورد موضوعات روز و عرصه‌های جدید فکری و اندیشه‌ای در دانشگاه‌هایی با گرایش‌های علوم انسانی کمتر دیده می‌شود، یا اگر هست در محدوده خاصی است و فراتر از این محدوده رویت نشده است.

فقدان زیرساخت‌های دقیق علمی ‌

سادات‌فخر افزود: پژوهش در حوزه قرآن و یا در حوزه‌های دیگر وقتی کاربردی و عملی می‌شود که زیرساخت‌های پژوهشی آن کاملاً درست و آماده باشد؛ در حال حاضر پژوهش‌های مربوط به سبک زندگی و جوانان و موضوعات خاص مانند صبر، اسراف و قناعت از جمله پژوهش‌های قرآنی انجام شده که در سطح جامعه کاربردی شدند.

وی اظهار کرد: آنچه که در پژوهش‌های قرآنی باید به صورت کلی کاربردی شود، عمل به زیرساخت‌های علمی پژوهش‌هاست و تا زمانی که زیرساخت‌های علمی پژوهش‌های قرآنی به درستی صورت نگیرد پژوهش‌های کاربردی نیز بیشتر بر اساس گزارش است و به معنای پژوهش علمی نیست.

وی گفت: زمانی می‌توانیم از یک پروژه به صورت کاربردی استفاده کنیم که بر اساس یک مبانی تعریف شده علمی و با نگاه به بیرون و جامعه باشد لذا در شرایط فقدان ساختار دقیق علمی  اگر یک پژوهش با نگاه به بیرون انجام شود در مقام عمل و کاربردی نیز موفق نخواهد بود.

پیوستگی در رساله‌های دانشجویان

محقق پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن بیان کرد: پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان در دانشگاه‌ها حالت گسسته دارد لذا اجزای پروژه اگر حالت هماهنگ و مرتبط داشته باشند هر یک می تواند دیگری را کامل کند.

وی ادامه داد: متأسفانه میان دانشجویان و نیز در بعضی از پژوهشگاه‌هایی با مدیریت کلان، پژوهش‌ها، تحقیقات، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها پیوسته نیستند و به‌عنوان پژوهش‌های جزیره‌ای از آن تعبیر می‌شود و زمانی که یک پژوهش جزیره‌ای شد فقط می‌تواند یک محدوده‌ای را پوشش دهد.

سادات‌فخر با بیان این‌که باید یک نظام جامع پژوهشی علمی که مورد پذیرش مجموعه پژوهش‌ها و پژوهشگاه‌های معتبر است باید شکل بگیرد، افزود: این نظام باید برای ایجاد ارتباط علمی و نظری بین پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به تمام پژوهشگاه‌های معتبر فراخوان بدهد و پژوهش‌های انجام شده در پژوهشگاه‌ها تعریف و تبیین و در نهایت ارائه شود.

نبود توجه به مباحث میان‌رشته‌ای

محقق پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن اظهار کرد: اصل مباحث میان‌رشته‌ای در مرحله تئوری هنوز برای پژوهشگاه‌های معتبر نیز درست و به صورت گسترده تعریف نشده‌ است و در حال حاضر رشته‌های میان‌رشته‌ای را به دو صورت محدود و کلان بیان می‌کنند و متأسفانه در حوزه محدودی از پژوهش‌های قرآنی به این مسئله عمل می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف هماهنگی و هم‌فکری امری الزامی است برای مثال حوزه علوم قرآنی با علوم بشری نیاز به هماهنگی و هم‌فکری دارند و در حال حاضر این هماهنگی و همکاری آن‌گونه که شایسته است، صورت نمی‌گیرد.

سادات‌فخر ادامه داد: پژوهش نباید یک کار یا مسئولیت اداری تلقی شود اگر پژوهش به یک انگیزه تبدیل شود بخشی از مشکلات کلیدی و اصلی آن حل می‌شود و متأسفانه در حال حاضر نگاه به پژوهش یک نگاه انگیزه‌ای نیست و زمانی که پژوهش با انگیزه انجام نگیرد آسیب‌های موجود باقی است.

وی در پایان گفت: علاوه بر وجود انگیزه در پژوهش‌های قرآنی، پژوهش باید با یک نظام انجام بگیرد لذا اگر پژوهش با انگیزه و یک نظام قانون‌مند انجام شود کاستی‌ها و نارسایی‌های موجود حل می شود.

انتهای پیام

captcha