نرم‌افزار آثار آیت‌الله محمد یزدی تولید شد
کد خبر: 3769658
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴

نرم‌افزار آثار آیت‌الله محمد یزدی تولید شد

گروه فناوری اطلاعات ــ به همت کارشناسان و محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، نرم‌افزار مجموعه آثار آیت‌الله محمد یزدی، تولید و به‌زودی عرضه می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ به همت کارشناسان و محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی‌(نور)، نرم‌افزار مجموعه آثار آیت‌الله محمد یزدی حفظه‌الله، تولید و به‌زودی عرضه می‌شود.

این نرم‌افزار متن ۴۲ عنوان کتاب (متنی: ۱۶؛ تصویری: ۲۶) از آثار آیت‌الله محمد یزدی، در موضوعاتی مانند عقاید و امامت، اخلاق و معارف، قرآن و تفسیر، حدیث و فقه اسلامی، محتوای علمی این نرم‌افزار را تشکیل می‌دهند.

فقه القرآن (چهار جلد)، القضاء فی شرح عروة‌الوثقی (دو جلد)، الإمامة و الولایة فی القرآن الکریم، پایه‌های ایدئولوژی در اسلام و مسائل فقهی جدید، از جمله کتاب‌هایی است که این نرم‌افزار در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد. همچنین، متن کامل قرآن کریم و چنددوره لغت‌نامه از دیگر محتوای ارائه شده در نرم‌افزار مجموعه آثار آیت‌الله محمد یزدی است.

‌جست‌وجو به روش‌های گوناگون در الفاظ و عبارات متن و فهرست کتاب‌های برنامه، قابلیت ارتباط و مقایسه بین متون، امکان محدود کردن دامنه نمایش و جستجو، دسترسی متن قرآن کریم، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت‌نامه و نیز امکان یادداشت‌برداری از جمله قابلیت‌های پژوهشی نرم‌افزار مجموعه آثار آیت‌الله محمد یزدی، است.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محمد یزدی در سال ۱۳۱۰ هجرى شمسى چشم به جهان گشود. پدرش مرحوم «شیخ على یزدى» نام داشت که از شاگردان «شیخ عبدالکریم حائرى» و از روحانیون معروف اصفهان بود. وی تحصیلات خود را ابتدا در محضر پدر و با فراگیرى زبان فارسى آغاز کرد و پس از آن، عازم مکتب خانه شد؛ پس از گذراندن دوره مکتب، براى گذراندن کلاس چهارم آن نظام آموزشى، به نخستین مدرسه‌‏اى که در اصفهان به سبک جدید تأسیس شده بود رفت و شش کلاس آن نظام را در آن مدرسه گذرانید.

تحصیلات حوزه را که در آغاز نزد پدر آموخته بود، در مدرسه «کاسه‏‌گران» اصفهان ادامه داد و سپس به مدرسه «ملا عبدالله» رفت و به تحصیل شرح لمعه مشغول شد. پس از آن به مدرسه صدر آمد و به خواندن «قوانین» پرداخت و در این میان، از محضر عالمان بزرگ اصفهان نیز در زمینه‏‌هاى علمى و معنوى بهره مى‏‌برد.

آیت‌الله محمد یزدى در بدو ورود به قم، در مدرسه فیضیه مستقر شد و با شرکت در دروس سطح، کتاب‌هاى رسائل، مکاسب و کفایةالاصول را به خوبى فرا گرفت و در درس خارج علماى بزرگ حوزه، از جمله آیت‌الله بروجردى(ره) و امام خمینى(ره) شرکت کرد. تلاش علمى ایشان در آن سال‌ها باعث شد تا بتواند از حضرت امام خمینى(ره) اجازه نامه اجتهاد دریافت کند.

از استادان وى، هنگام تحصیل در اصفهان، مى‏‌توان از آقایان شیخ حسن نجف آبادى، سید محمدعلى ابطحى نام برد که بخشى از کتب دوره سطح را در خدمتشان فرا گرفت. با ورود به قم به دروس مرحوم آیت‌الله لاکانى، مرحوم حاج آقا حسین بُدلا و مرحوم زاهدى رفت و رسائل، مکاسب و کفایةالاصول را در محضر آیت‌الله حاج شیخ مرتضى حائرى، آیت‌الله مرعشى و آیت‌الله سلطانى فرا گرفت و در درس تفسیر علامه طباطبایى نیز حاضر شد.وی در درس خارج علماى بزرگى همچون آیت‌الله بروجردى(ره)، آیت‌الله اراکى(ره)، آیت‌الله شیخ محمدتقى آملى، آیت‌الله شاهرودى و نیز یک دوره کامل در درس خارج امام خمینى‌(ره) شرکت کرد.

انتهای پیام

captcha