امید، آگاهی و تلاش در هفته‌ای که گذشت/ از شور دانشجویی تا اجلاس نماز
کد خبر: 3770135
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
بر خط جامعه؛

امید، آگاهی و تلاش در هفته‌ای که گذشت/ از شور دانشجویی تا اجلاس نماز

گروه جامعه ــ هفته‌ای که گذشت، هفته امید و آگاهی و تلاش بود. امید معلولانی که لبخند آن‌ها در روز جهانی معلول، زندگی را به ما یادآور می‌شود، آگاهی دانشجویانی که در روزهای منتهی به 16 آذر، جلسات سخنرانی و آزاداندیشی برگزار کردند و تلاش مسئولانه آن‌هایی که با اجلاس‌های استانی و اجلاس سراسری نماز، گامی بلند در جهت ترویج نماز در جامعه برداشتند.

رد نشود///امید، آگاهی و تلاش در هفته‌ای که گذشت/ از شور دانشجویی تا اجلاس نمازبه گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشت، هفته امید و آگاهی و تلاش بود. معلولان در روز جهانی معلول، شاخص‌ترین سفیران امید و لبخند بودند و نشان دادند که کم‌کاری ما در حق آن‌ها، توان‌یابان را از رسیدن به آنچه حق انسانی آن‌هاست، ناامید نمی‌کند. همچنین دانشجویان سراسر کشور در روزهای منتهی به روز دانشجو، به منظور ارتقای آگاهی خود، جلسات سخنرانی و آزاداندیشی در دانشگاه‌ها بر پا کرده‌اند و بعضی دیگر نیز خود را برای مسابقات ملی مناظره دانشجویی آماده می‌کنند. مسئولان نیز این هفته در تلاش بودند تا زمینه‌های ارتقای مدیریتی را با جوانگرایی و رشد معنوی جامعه را با ترویج نماز فراهم آورند، تلاش برای جایگزین‌کردن جوانان به جای بازنشسته‌هایی که هنوز از صندلی خود، دل نمی‌رهانند و برگزاری باشکوه بیست‌وهفتمین اجلاس سراسری نماز از جمله این تلاش‌ها بود. یکی از خبرهای ناگوار این هفته، درگذشت ناگهانی مرحوم ابوالفضل زرویی، هنرمند و طنزپرداز معاصر کشورمان بود که خیلی زود و در بی‌خبری مدعیان، چهره در نقاب خاک کشید. گروه اجتماعی ایکنا در بسته خبری «بر خط جامعه» به بازخوانی مهم‌ترین رویدادهای هفته می‌پردازد.

لحظه‌شماری تا آغاز مناظرات دانشجویی

این هفته و در روزهای منتهی به 16 آذر، دانشجویان سراسر کشور و تشکل‌های مختلف دانشجویی اعم از بسیج دانشجویی، انجمن‌های اسلامی و ... به برپایی جلسات سخنرانی و آزاداندیشی در دانشگاه‌ها مبادرت کردند. بعضی از دانشجویان نیز خود را برای رویدادی رقابت‌محور و آگاهی‌بخش آماده می‌کنند.

مراسم افتتاح هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی ایران به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، شنبه ۱۷ آذرماه ساعت ۱۷ تا ۲۰ در سالن جلسات خبرگزاری ایسنا برگزار و معارفه گروه‌های شرکت‌کننده کارگاه آموزشی ویژه شرکت‌کنندگان در این مسابقات انجام می‌شود.

رد نشود///امید، آگاهی و تلاش در هفته‌ای که گذشت/ از شور دانشجویی تا اجلاس نماز

در این دوره از مسابقات، ۵۸۱ تیم از سراسر کشور شرکت داشتند که ۱۲ تیم برتر به مرحله پایانی راه یافته‌اند. این ۱۲ تیم برتر مسابقات خود را از روز یکشنبه ۱۸ آذرماه در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز می‌کنند.

جشن ازدواج 137 زوج دارای معلولیت

جشن ازدواج ۱۳۷ زوج دارای معلولیت به همت اداره کل سلامت شهرداری تهران و با مشارکت انجمن دفاع از حقوق معلولان با حضور شهردار و معاون اجتماعی شهردار، اعضای شورای شهر و مسئولان سازمان بهزیستی، 12 آذرماه همزمان با روزجهانی معلول در برج میلاد تهران برگزار شد.

رد نشود///امید، آگاهی و تلاش در هفته‌ای که گذشت/ از شور دانشجویی تا اجلاس نماز

در این مراسم اعضای انجمن دفاع از حقوق معلولان با اهدای هدیه از شجاع پوریان معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران برای توجه ویژه به حوزه معلولین تقدیر کردند. از میان برنامه‌های این مراسم برگزاری برنامه‌های شاد، مسابقه، اجرای موسیقی و ... بود که مورد استقبال حضار قرار گرفت. همچنین در این برنامه با برپایی مراسم عقد ویژه، یکی از زوج‌های جوان دارای معلولیت، توسط آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد با حضور خانواده‌های خود به عقد و ازدواج رسمی و دائم یکدیگر درآمدند. 

گزارش تصویری ایکنا از این مراسم را اینجا ببینید.

گردهمایی فعالان مجازی بسیج برگزار شد

اولین گردهمایی ملی فعالان فضای مجازی بسیج، ۱۰ آذرماه، با حضور هزاران نفر از بسیجیان فعال در حوزه فضای مجازی از ساعت ۱۵ در محل لانه جاسوسی سابق آمریکا آغاز شد و تا ساعت ۲۱ نیز ادامه داشت.

این برنامه، میزبان سخنرانانی همچون سردار غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین؛ مسلم معین، رئیس سازمان فضای مجازی بسیج؛ حسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، حسن رحیم‌پورازغدی و علی عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما بود.

در این برنامه، عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق صدا و سیما که در صفحه اینستاگرام خود به فعالیت برای ترویج آرمان‌های انقلاب می‌پردازد، به عنوان چهره سال فضای مجازی انقلاب اسلامی انتخاب شد. همچنین از برگزیدگان رویداد رقابتی ۴۸ ساعته بسیجیان فعال حوزه فضای مجازی و خانواده شهیدان طاها اقدامی و حدادیان نیز تجلیل به عمل آمد.

احیای کارکردهای اجتماعی مسجد

ایکنا بنا بر رسالت قرآنی می‌کوشد همواره بررسی وضعیت مساجد و مشکلات آن‌ها را دنبال کند تا فرآیند احیای کارکردهای اجتماعی خانه خدا و رونق این پایگاه مهم دینی بیش از پیش برقرار شود. این هفته نیز به سراغ یکی از مدیران مسجدی رفتیم؛ مدیر اداره فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تشریح نظام مدیریت فرهنگی مساجد و چگونگی استقرار این نظام و تأیید استاندارد‌های فرهنگی آن گفت: با وجود این فعالیت‌ها در خودکفایی مساجد و کارکرد اجتماعی آن هنوز نتوانسته‌ایم به الگوی مناسبی دست یابیم.

این مصاحبه را اینجا بخوانید.

لزوم توجه سرمایه‌گذاران به استارتاپ‌های مسجدی

با راه‌اندازی باشگاه ایده‌پردازان مسجدی تاکنون بیش از هزار و ۴۰۰ ایده مسجدی توسط ۸۰۰ ایده‌پرداز ارائه شده که تعدادی از این ایده‌ها با سرمایه‌گذاری علاقه‌مندان به مرحله تولید و اجرا رسیده است.

وقتی اولین فراخوان ایده‌پردازان مسجدی که در سال ۱۳۹۲ منتشر شد، کمی موضوع برای عموم غریب بود. برنامه‌های مبتنی بر خلاقیت خوبی در بسیاری از مسجد کشور اجرا می‌شد اما این برنامه‌ها فقط و فقط در همان مسجد باقی می‌ماند و سایر مساجد کشور بی‌اطلاع از ایده‌های خوب به کوشش و خطا در برگزاری برنامه‌های خود ادامه می‌دادند. در اولین فراخوان ایده‌پردازان مسجدی ۲۲۵ ایده به دبیرخانه جشنواره ارسال شد اما کم کم مسجدی‌ها با فضای ایده‌پردازی برای مساجد بیشتر آشنا شدند به نحوی که سال به سال بر تعداد ایده‌ها و البته مراجعه مسئولان مسجدی به سایت ایده‌پردازان مسجدی برای آشنایی و اجرای ایده‌های متناسب با شرایط مسجدشان بیشتر شد به نحوی که در حال حاضر هزار و ۴۰۰ایده به این سایت ارسال شده و هر روز نیز بر تعداد ایده‌های ارسالی اضافه می‌شود.

امید، آگاهی و تلاش در هفته‌ای که گذشت/ از شور دانشجویی تا اجلاس نماز

در حالی که تاکنون ۸۰۰ مسجدی ایده‌های خود را به سایت ایده‌پردازان مسجدی ارسال کرده‌اند این سایت بیش از سه میلیون و ۳۰۲ هزار بازدید داشته است و این مسئله نشان می‌دهد مردم بیش از ایده‌پردازی برای مسجد علاقه‌مند هستند از ایده‌های سایر مردم مطلع شده و آنها را اجرا کنند که با برگزاری استارتاپ‌ها و کلاس‌های آموزشی ایده‌پردازی باید این نسبت را متعادل‌ کرده مسجدی ها را به سمت ایده پردازی برای مساجد سوق داد.

البته از نکات ارزشمندی که باید در خصوص باشگاه ایده‌پردازان مسجدی به آن اشاره کرد راه‌اندازی رادیو مسجد و مسجدTV است که با هدف معرفی صوتی و تصویری مساجد موفق و ایده‌های موفقی که در مساجد اجرا شده، صورت گرفته و نکته قابل توجه اینکه راه‌اندازی رادیو مسجد و مسجد TV نیز از ایده‌های مسجدی‌ها بوده که اجرا شده است.

این گزارش را اینجا بخوانید.

رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهارشنبه 14 آذرماه در حکمی علیرضا رشیدیان را به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت و حمید محمدی را به عنوان مشاور خود منصوب کرد.

رد نشود///امید، آگاهی و تلاش در هفته‌ای که گذشت/ از شور دانشجویی تا اجلاس نماز
حمید محمدی به تازگی به دلیل تقبل مسئولیت جدید در حوزه دیپلماسی عمومی تصمیم به جدایی از حج و زیارت گرفته بود.

برخورد پلیس فتا با سایت‌های قمار

سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ این هفته در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های عمده‌ای که فضای مجازی دارد بحث فرامرزی بودن آن است، اظهار کرد: این فرامرزی بودن به همان اندازه‌ای که می‌تواند آسیب یا تهدید داشته باشد بجای خودش اگر به موقع از آن استفاده کنیم می‌تواند تبدیل به فرصت شود. امروز باید این واقعیت را بپذیریم که بستر نهایی فضای مجازی به طور کامل در اختیار دشمن و غرب است و بر این اساس، پرواضح است که حوزه دین و دین‌ستیزی بهترین جایگاهی است که غرب می‌تواند از آن در جهت اهدافش بهره ببرد. در این مسیر اگر آن‌ها بخواهند فعالیتی بکنند قطعا به فضای مجازی گرایش پیدا می‌کنند؛ آن‌ها هر روز در تلاش هستند با قدرت و شدت بیشتری از فرصتی که فضای نامحدود مجازی در اختیارشان گذاشته بهره ببرند و اهداف خودشان را در تضعیف باور‌های دینی و اعتقادی خانواده‌های ما از طریق این فضا دنبال می‌کنند.

امید، آگاهی و تلاش در هفته‌ای که گذشت/ از شور دانشجویی تا اجلاس نماز

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌هایی که فضای مجازی دارد بحث دسترسی به اطلاعات است؛ تمام اطلاعاتی که هر فرد نیاز داشته باشد در این فضا به آسانی موجود است و چه بسا غرب بهترین حوزه‌ای را که احساس می‌کند موضوعات ضد دینی خودش را به اجرا بگذارد و انتشار دهد در این فضا است. متاسفانه به دلیل مسائلی که ما در کشور عهده دارش هستیم و موضوعاتی که کاربران ما از آن غافل هستند، آنطور که باید از این فضا استفاده نمی‌کنیم؛ لازمه کار این است که وقتی غرب از عدم حضور ما سو استفاده می‌کند و در حوزه‌های مختلف، دین را مورد هجمه قرار داده است و مطالبی را منتشر می‌کند که دین‌ستیزی اشاعه شود تا به اقشار آسیب‌پذیر و فکر و روح جوانان ما خدشه وارد کند، از فرصت‌هایی که ما در اختیار داریم بیشتر استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی اقدام و واکنش پلیس درخصوص سایت‌های قمار و شرط‌بندی که هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و نحوه فعالیت این سایت‌ها، به ایکنا گفت: هرگونه سایت، کانال و صفحه مجازی که اقدام به عمل قمار به شیوه‌های مختلف کند، قاعدتا طبق شرع و قانون جرم مرتکب شده و مجازات برای آن تعریف شده است. معمولا کسانی که در سایت‌های قمار و شبکه‌های اجتماعی، شرط‌بندی را تبلیغ می‌کنند، مجوز‌های لازم را از مراجع قانونی دریافت نکرده‌اند و در اکثر این سایت‌ها، اقدامات و جرایم دیگری خارج از بحث شرط‌بندی مانند پولشویی را شاهد هستم.

کاظمی با اشاره به شیوه‌های کلاهبرداری و اقدامات این سایت‌ها گفت: مدیران آن‌ها برای رد گم‌کردن وارد سایت‌های شرط‌بندی می‌شوند و مبالغ خود را در این سایت‌ها واریز می‌کنند و بعد از آن، این پول را با نام شخص دیگری از سایت‌های شرط‌بندی خارج می‌کنند. از این طریق پول سرقتی را به راحتی برداشت می‌کنند و شکل پول را تغییر می‌دهند تا قابل ردیابی از طریق پلیس و مراجع قضایی نباشد. پلیس اگر مواردی را که در سایت‌ها و صفحات اینستاگرامی فعال هستند را شناسایی کند، سریعا به حوزه مقابله و مبارزه با جرائم اعلام کرده و با اخذ مجوز‌های لازم نسبت به برخورد مقابله‌ای و قضایی، با این گونه سایت‌ها اقدام می‌کند. با توجه به حساسیت‌هایی که در خصوص سایت‌های قمار و پولشویی وجود دارد، برخورد با این سایت‌ها در دستور کار روزانه ما قرار دارد و درحال انجام اقدامات لازم برای شناسایی مدیران این سایت‌ها و برخورد قانونی با آن‌ها هستیم.

در تکاپوی جشنواره بازی‌های ویدئویی ایران

نشست خبری هشتمین جشنواره بازی‌های ویدئویی ایران، سه‌شنبه 13 آذرماه با حضور حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، حاجی‌میرزایی، دبیر هشتمین دوره این جشنواره و جمعی از هئیت داوران و خبرنگاران رسانه‌های مختلف در ساختمان این بنیاد برگزار شد.

کریمی قدوسی در ابتدای این نشست با بیان جزئیات برگزاری این جشنواره گفت: امروز مهمترین رویکرد بنیاد، بحث حمایت از تولید داخل است و در این خصوص یکی از اقداماتی که انجام شد تغییرات ویژه در هشتمین جشنواره بازی‌های ویدئویی ایران و همچنین برگزاری رویداد همگرا و لیگ بازی‌های رایانه‌ای بود. مهمترین تغییرات این دوره از جشنواره در زمینه ژانربندی، داوری و میزان جوایز بود. جوایز این دوره به شدت افزایش یافت و تلاش کردیم تا رغبت و میل بازی‌سازان را برای تولید بازی‌های باکیفت‌تر ملی بیش از پیش افزایش دهیم.

رد نشود///امید، آگاهی و تلاش در هفته‌ای که گذشت/ از شور دانشجویی تا اجلاس نماز

وی با بیان اینکه تغییر در داوری این دوره از جشنواره یکی از تغییرات مهم است، گفت: داوری‌ها را دو مرحله‌ای و متشکل از گروه‌های بازی‌سازان، که در این دوره بازی را ارائه نکرده‌اند، گروه‌های رسانه‌ای و تخصصی حوزه بازی و بهترین ژانر از نگاه مردم تقسیم کرده‌ایم. تمام این گروه‌ها با انجام کارشناسی انتخاب شده‌اند. یکی دیگر از ویژگی‌های این جشنواره تغییر نام آن بود که به جای استفاده از عبارت «بازی‌های رایانه‌ای» برای نخستین بار از «بازی‌های ویدئویی» استفاده شد. همچنین نام تهران از جشنواره حذف و «ایران» جایگزین شده است. این اقدام به پیشنهاد فعالان و رسانه‌های تخصصی این صنعت روی داده تا نام جشنواره، جامعیت بیشتری را دربرگیرد و بتوانیم از سایر نقاط کشور هم مشارکت داشته باشیم.

کریمی قدوسی در ادامه به اهداف برگزاری این جشنواره پرداخت و گفت: شناخت و حمایت از استعداد‌های موجود در صنعت کشور با رویکرد تقویت صنعت بازی‌سازی در ایران، ایجاد نگرش مثبت در مدیران عالی کشور جهت گسترش صنعت بازی‌های ویدئویی و تصحیح نگرش منفی برخی از مسئولان به این مقوله، قدردانی از بازی‌سازان بااستعداد و بازی‌های باکیفیت در سراسر کشور و بهره‌مندی از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و ادبیات غنی کشور در تولید بازی‌های ویدئویی از مهترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا، مبنی بر حمایت‌های اعلام شده معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از صنعت بازی‌های بومی و برگزیدگان دوره قبل، گفت: امروز صحبت‌های خیلی خوبی را با ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز داشتیم که به احتمال فراوان برنده‌های این دوره از جشنواره مبادی ورود شرکت‌های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌شود، برگزیدگان به صورت شرکت خلاق به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری معرفی می‌شوند. سال گذشته به دلیل عدم این تفاهم مشترک برای برندگان عملاً این اتفاق رخ نداد. البته این موضوع هم قطعی نیست، اما توافقات اولیه آن شکل گرفته است.

به گزارش ایکنا؛ بازی‌سازان از ۱ آذر تا ۱۵ دی‌ماه فرصت دارند تا بازی‌های خود را به این جشنواره ارسال کنند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت فراخوان و ارسال آثار خود می‌توانند به سایت جشنواره به نشانی irangamefestival.ir مراجعه کنند.

نسبت «قرآن و اخلاق حرفه‌ای در سلامت» بررسی می‌شود

محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این هفته در گفت‌وگو با ایکنا، از برگزاری چهارمین همایش فعالان قرآن وعترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و اظهار کرد: این همایش قرار است از ۱۰ تا ۱۲ بهمن‌ماه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شود. قرآن و اخلاق حرفه‌ای در سلامت، محور اصلی این همایش بوده و در سه گروه اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود. حضور چهره‌های شاخص کشوری و بین‌المللی قرآنی در جامعه پزشکی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی پژوهش‌های قرآنی و مطالعات میان‌رشته‌ای، تجلیل از پژوهش‌های برتر و برگزاری کارگاه‌های تخصصی تشکیلاتی از برنامه‌های این همایش است.

وی تصریح کرد: آخرین مهلت ارسال مقالات به این همایش ۱۰ دی ماه بوده و علاقمندان می‌توانند مقالات خود را به نشانی تهران، اوین، خیابان دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ساختمان شماره ۲، کانون قرآن و عترت، دبیرخانه همایش فعالین قرآن و عترت ارسال کنند.

بازار سیاه دارو و غفلت سازمان‌های ناظر!

خرید داروی دولتی از سوی سوداگران بازار سیاه ناصرخسرو را کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، تأیید می‌کند. وی درگفت‌وگو با ایکنا گفت: موارد متعددی در این باره مشاهده شده است. این افراد به هر طریقی نسخه‌ای را در دست و از طریق داروخانه‌های دولتی و با قیمت مصوب دارو را تهیه می‌کنند، بخشی از دارو را بیمار ذخیره‌سازی می‌کند و بخشی دیگر را در بازار سیاه می‌فروشد. از سوی دیگر آن فرد ممکن است مصرف‌کننده واقعی نباشند یا ممکن است داروی ایرانی را مصرف کنند و داروی خارجی را بفروشند.

جهانپور از جمله راه‌های جلوگیری از این اقدام را توزیع کنترل شده‌ داروها دانسته و اظهار می‌کند: بیش از ۳۰۰ قلم دارو با هماهنگی بیمه تهیه می‌شود و اگر آنها همکاری کنند، هماهنگی‌هایی برای ایجاد سامانه‌ای جدید در حال انجام است که با کد ملی و سوابق بیمار دارو در اختیار بیمار قرار گیرد که هم میزان مصرف و هم نیاز بیمار نیز به آن دارو کنترل شود.

حسام‌الدین شریف‌نیا، عضو انجمن داروسازان تهران، نیز در این باره به ایکنا گفت: بخشی از داروهایی که در ناصرخسرو به فروش می‌رود، از همین داروهایی است که بیماران با نسخه و با کسر بیمه از داروخانه‌ها خارج کرده‌اند. از جمله دلایل این کار نبود نسخه‌نویسی الکترونیک در کشور است. بعضی از بیماران به دلیل نیازی که دارند دارویی را که از داروخانه گرفته با قیمت بیشتر از داروخانه می‌فروشند و بخشی از هزینه‌های این بیماران از این طریق جبران می‌شود.

گزارش ایکنا از وضعیت بازارسیاه دارو را اینجا بخوانید؛ به امید آن که سازمان‌های مسئول در این زمینه، از بار مسئولیت خود شانه خالی نکنند!

عزم آموزش و پرورش برای ترویج مؤثر نماز

محمد‌رضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش، این هفته با اشاره به برگزاری بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز گفت: اداره کل قرآن و عترت و نماز، فعالیت‌های شاخصی را به منظور اجرایی کردن سند توسعه و تقویت اقامه نماز در مراکز آموزشی و پروشی در دست اقدام دارد که این سند یکی از اسنادی نظام مهندسی فرهنگی و به تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش رسیده، رئیس جمهور به آموزش و پرورش ابلاغ کرده است، اجرای این سند، هدف آموزش و پرورش در حوزه نماز است.

رد نشود///امید، آگاهی و تلاش در هفته‌ای که گذشت/ از شور دانشجویی تا اجلاس نماز

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های اداره کل قرآن، عترت و نماز با سایر بخش‌های آموزش و پرورش برای اجرای این سند، گفت: شش طرح ملی و رسمی در حوزه نماز آموزش و پرورش را دنبال می‌کنیم. یکی از آن‌ها آموزش عملی نماز در مدارس ابتدایی است و از دیگر طرح‌ها می‌توان به برگزاری جشن‌های تکلیف و آموزش احکام، مسابقات احکام و انشای نماز اشاره کرد. وی تجهیز و بهسازی نمازخانه‌های مدارس را از سایر طرح‌های این اداره کل دانست و افزود: ساماندهی نماز‌های جماعت و ائمه جماعات از دیگر طرح‌های این حوزه به شمار می‌روند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز گفت یادآورشد: هر روز ۳۰۰ هزار نفر در مدارس درگیر نماز هستند. در ۱۰۷ هزار مدرسه و البته در تمامی مدارسی که ساعت آموزشی داریم و وقت شرعی شده باشد، نماز برپا می‌شود که ۲۰ هزار نفر از ائمه جماعات و ۵۰ هزار فرهنگی فضای معنوی مناسبی را در آموزش و پرورش ایجاد کرده‌اند، بهترین نوع اقامه نماز برپایی جماعت آن است، لذا بسیار نیک است در مدارس همکاران فرهنگی در کنار دانش‌آموزان به اقامه نماز بپردازند.

بیست‌وهفتمین اجلاس سراسری نماز برگزار شد

سرانجام پس از ماه‌ها تلاش مسئولانه و برگزاری اجلاس‌های متعدد استانی، بیست‌وهفتمین اجلاس سراسری نماز با محور «شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز»، چهارشنبه ۱۴ آذرماه، با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با قرائت متن پیام مقام معظم رهبری از طرف آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی، نماینده ولی فقیه در سمنان، آغاز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در این اجلاس گفت: با اقامه نماز این آسیب‌ها کمتر می‌شود و در این صورت کار قوه قضائیه و دادگاه‌ها کم می‌شود. در نماز همه چیز وجود دارد و همه آموزه‌های اخلاقی را از نماز می‌توانیم فرابگیریم. در نماز همه چیز از ماه و خورشید گرفته برای وقت نماز تا خاک برای تیمم، آب برای وضو، ازدواج، ورزش، مسواک، خوش‌بویی، بهداشت، حضور در صحنه سیاسی، عدالت، نظم، حق حیوان و احترام کودک آمده است و شما چیزی را پیدا نمی‌کنید که در نماز وجود نداشته باشد. نماز یک مهندسی است و هرچه هست در نماز است. چه آمپول اثرگذاری است که وقتی از پدیده‌های الهی می‌ترسیم می‌گویند نماز آیات بخوان؛ یا اگر زلزله می‌آید می‌گویند نماز بخوان؛ این چه آمپول آرامش بخشی است که اسلام به ما تأکید می‌کند. اگر کودکی به دنیا می‌آید در گوش او اذان اقامه می‌خوانند و می‌گویند نماز شکر به جای آورید.

رد نشود///امید، آگاهی و تلاش در هفته‌ای که گذشت/ از شور دانشجویی تا اجلاس نماز

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه باید مسئله نماز در کشور را به‌ گونه‌ای حل کنیم که کشور‌های همسایه به ما متلک نگویند، ادامه داد: آن‌ها می‌گویند که مهتابی و نور سبز را برای مکان‌های مقدس مانند مسجد و امثال آن استفاده می‌کنیم، اما شما ایرانی‌ها آن را سردر کله‌پاچه‌فروشی‌ها می‌زنید؛ وقتی تحقیق کردم دیدم که درست می‌گویند؛ غرور دینی ما به ما این اجازه را نمی‌دهد که کشور‌هایی مثل دبی و امثال آن بخواهند در زمینه‌های اعتقادی به ما متلک بگویند.

قرائتی در این اجلاس خطاب به رئیس جمهور گفت: از رئیس جمهوری می‌خواهم که در هیئت دولت حداقل سالی یک ساعت در خصوص اقامه نماز و مسائل آن صحبت کنند. نماز مثل تمبر می‌ماند و اگر در سال یک ساعت درخصوص نماز صحبت کنند و آنجایی که تشکر لازم است، تشکر علنی کنند و در جایی که ضعفی می‌بینند گزارش بدهند، قطعا وضعیت مطلوب‌تری را شاهد خواهیم بود. امیدواریم برای نماز هم مصوبات جدیدی در هیئت دولت انجام شود.

در ادامه این مراسم که در حال برگزاری است با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور، از ۱۵ فرد و دستگاه برگزیده در این اجلاس با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد.

بر این اساس از وزارت کشور به دلیل تدوین و ابلاغ بخشنامه ۱۲ ماده‌ای کمک به برگزاری اجلاس‌های استانی و شهرستانی با موضوعیت نماز، علیرضا بیرانوند به عنوان ورزشکار نمونه نمازی، سازمان بهزیستی به خاطر آموزش و توانمند سازی مدیران و مربیان مهد‌های کودک و تهیه محتوا برای نابینایان و ناشنوایان، سیدمحمدمهدی موسوی‌محب به عنوان نوجوان نمونه نمازی، وزارت آموزش و پرورش به لحاظ آموزش و توانمندسازی آموزش‌یاران نهضت سواد آموزی و مدیران مدارس و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری با موضوع نماز، سید موسی بلادیان رئیس ستاد اقامه نماز خوزستان به خاطر ۲۸ سال خدمت داوطلبانه و افتخاری در ستاد اقامه نماز، وزارت راه و شهرسازی برای ارتقا سطح کیفی و کمی نمازخانه فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های ریلی، خانم معصومه بهرامی به لحاظ تجربه موفق در جذب دانش آموزان به نماز، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به خاطر اقدامات ویژه نمازی در فضای مجازی و قاسم شریفی به خاطر اقدام ویژه در آموزش نماز در مدارس استان سمنان و نیز از کمیته امداد امام خمینی (ره)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت نیرو، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان زندان‌ها، اقدامات تامینی و تربیتی کشور تجلیل به عمل آمد.

ایکنا تنها رسانه مروج فرهنگ نماز معرفی شد

در نوبت عصرگاهی بیست‌وهفتمین اجلاس سراسری نماز، از دکتر سیدمحمدجواد شوشتری، مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تجلیل به عمل آمد و ایکنا، رسانه برتر کشور در ترویج اقامه نماز معرفی شد.

گفتنی است این رسانه قرآنی در سال گذشته به تولید بیش از ۱۰ هزار محتوای مرتبط با نماز در ۳۰ استان کشور و به زبان‌های مختلف دنیا مبادرت کرده است.

انتهای پیام

captcha