دوره شیوه تدریس درسنامه نهج‌البلاغه برگزار شد
کد خبر: 3770138
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴

دوره شیوه تدریس درسنامه نهج‌البلاغه برگزار شد

گروه معارف - ‌صبح امروز ۱۵ آذرماه اولین دوره شیوه تدریس درسنامه نهج‌البلاغه با همکاری موسسه قرآن و عترت اصحاب‌الثقلین اراک در محل فرهنگسرای آیینه ‌اراک برگزار شد.

دوره شیوه تدریس درسنامه نهج‌البلاغه برگزار شد

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، ‌حجت‌الاسلام اسد‌زاده، یکی از مولفین کتاب درسنامه نهج‌البلاغه ‌صبح پنج‌شنبه ۱۵ آذرماه با حضور در اولین دوره شیوه تدریس درسنامه نهج‌البلاغه که با همکاری موسسه قرآن و عترت اصحاب‌الثقلین اراک در محل فرهنگسرای آیینه ‌برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های درسنامه نهج‌البلاغه درس به درس بودن آن است.
وی ادامه داد: ویژگی اول درسنامه رعایت‌ اصول آموزشی است ‌که شامل سیر تدریحی از آسان به سخت، موضوع‌محور بودن، بیان ساده‌، کوتاه و جامع، جذابیت و رغبت‌آفرینی وجود تامین بر تمرین و پژوهش و ... می‌باشد.
یکی از مولفین ‌کتاب درسنامه نهج‌البلاغه افزود: ویژگی دوم مهارت‌آفرینی‌ و مهارت‌افزایی‌، ویژگی سوم ‌جامعیت و بروز بودن ‌و سودمندی که شامل‌ استفاده از مسایل پر‌تکرار در نهج‌البلاغه‌ موضوعات روز مورد‌نیاز مخاطبان و توجه به مسایل و اصول رفتاری مباحث اخلاقی، اعتقادی و سیاسی موثر در مسیر تکامل فردی و اجتماعی، برقراری رابطه سازمان‌‌یافته میان نهج‌آموز و متن نهج‌البلاغه، ایجاد حس سودمند بودن و مفید بودن و ... است.
حجت‌الاسلام اسد‌زاده گفت: از جمله اهداف علمی و کاربردی مجموعه درسنامه نهج‌البلاغه ‌می‌توان به ‌آشنایی با بخش‌های مختلف نهج‌البلاغه، ایجاد علاقه و شوق برای ارتباط هرچه بیشتر با نهج‌البلاغه و انس با آن، آشنایی با اکثر موضوعات‌ مطرح شده در نهج‌البلاغه ‌به ویژه موضوعات‌ به روز و مورد نیاز‌، بهره‌مندی علمی و عملی از معارف و آموزه‌های ‌ناب علوی‌ در زندگی فردی و اجتماعی ... اشاره کرد.
وی گفت: در زمینه آشنایی با اهداف آموزشی و انگیزشی بخش‌های مختلف ‌نهج‌البلاغه باید دانست که در ارتباط با‌ درسنامه نهج‌البلاغه ابتدا با متن عربی مواجه می‌شویم که باید ترجمه و مفاهیم و سپس پیام آن را فرا گیریم. اصرار داریم که نهج آموز با متن عربی مواجه شود.
یکی از مولفین کتاب درسنامه نهج‌البلاغه ‌افزود: در پیام‌های حکمت کتاب درسنامه‌ قسمت‌هایی وجود دارد که در مخاطب انگیزه ایجاد می‌کند که بیشتر به کلام حضرت توجه نماید.
حجت‌الاسلام اسد‌زاده بیان کرد: از دیگر بخش‌های کتاب درسنامه نهج‌البلاغه کارگاه ترجمه است و افراد برای ترجمه به قسمت پایانی کتاب مراجعه کنند این امر یادگیری، مهارت‌افزایی و انگیزه در آن‌ها ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه یکی از ضعف‌های نظام آموزشی نبود مطالعه و پژوهش است، اظهار کرد: سعی نمودیم در این کتاب از روش آسان به سخت زمینه آشنایی نهج‌آموز را با مطالب کتاب فراهم سازیم.
یکی از مولفین ‌کتاب درسنامه نهج‌البلاغه افزود: بخش آخر هر درس این کتاب به پرسش و ارزیابی اختصاص دارد، باید توجه داشت فرآیند آموزش به وسیله آن‌ها تکمیل می‌شود.
حجت‌الاسلام اسد‌زاده گفت: برای آموزش موفق چند شاخصه از جمله موضوع‌شناسی نهج‌البلاغه، ساختار و موضوعات، اخبار و اسناد، منبع‌شناسی و شخصیت‌شناسی، معاجم لغوی و کار با آن‌ها‌، ترجمه‌ها و شروح نهج‌البلاغه و میزان اعتبار آن‌ها‌، ارزیابی درست و منطقی‌، تبیین وا‌ژگان و استخراج آن‌ها و ... لازم است.
وی تاکید کرد: نکته مهم در تدریس این است که فعالیت علمی از تصمیمات و تفکرات‌ ما نشات می‌گیرد لذا نوع نگرش مربی به آموزه‌های دینی بسیار مهم است.
یکی از مولفین ‌کتاب درسنامه نهج‌البلاغه به روش تدریس پرداخت و اشاره کرد: برای تدریس‌ هر کتاب باید طرح درس داشته باشیم یعنی ساختار سازمان‌یافته برای تدریس‌ و یک نقشه کلی برای فعالیت‌های آموزش‌ که اهداف و مفاهیم و ارزیابی مشخص باشد و آن را مربیان باید برای درسنامه نهج‌البلاغه بکار گیرند.
حجت‌الاسلام اسد‌زاده بیان کرد: سوالی که مربی درس را با آن آغاز می‌کند، مفاهیم مرتبط با موضوع‌ که باید به نهج‌آموزان منتقل شود مهم است‌. سوالات باید طوری طراحی شود که مطالب در ذهن نهج‌آموز سازمان‌دهی شود‌. زمان و مدت پاسخگویی مناسب برای آزمون در نظر گرفته شود، ارزیابی نیز به صورتی باشد که مهارت نهج‌آموز را مورد سنجش قرار دهد.
انتهای پیام

captcha