لزوم دخالت وزارت بهداشت برای کنترل سموم
کد خبر: 3770419
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
قربانی بیان کرد:

لزوم دخالت وزارت بهداشت برای کنترل سموم

گروه سلامت ــ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود تولیت‌های چندگانه در حوزه غذا، گفت: وزارت بهداشت باید در آزمایشگاه‌های مرجع به صورت «رندوم» سمومی را که در بدنه محصولات قرار دارد مشخص کرده و مجاز بودن و غیر مجاز بودن آن را اعلام کند.

تولیت چندگانه به معنی نادیده گرفتن امنیت و ایمنی غذا نیست/ لزوم دخالت وزارت بهداشت برای کنترل سموممحمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تولیت‌های چندگانه در حوزه غذا در کشور اظهار کرد: تکلیف این مسئولیت‌ها و تولیت‌‎ها در قانون روشن شده است و این مسئولیت‌های چندگانه به معنی نادیده گرفتن امنیت و ایمنی غذا نیست.
وی افزود: در حوزه تولید محصولات کشاورزی ۱۰۰ درصد اختیارات با وزارت جهاد کشاورزی بوده و این در نتیجه قانونی است که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و کار‌های تولید، توزیع، تنظیم بازار، واردات و تعرفه گذاری بر عهده این وزارت‌خانه گذاشته شده است.
قربانی بیان کرد: در راستای ایمنی و اطمینان از سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی، قانون‌گذار محصولات را به داشتن پیوست سلامت ملزم کرده و در این راستا وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد را مسئول پیگیری این هدف دانسته است.
عضو فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت تولیت محصولات غذایی را بر عهده ندارد، گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه وزارت بهداشت موظف است در زمینه کنترل سلامت محصولات کشاورزی، مانند میزان سموم، استاندارد آن در مواد غذایی واردات و تولید آن نظارت و دخالت کرده و حتی دست آن از لحاظ قانونی بسیار باز است.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت باید در آزمایشگاه‌های مرجع به صورت «رندوم» سمومی را که در بدنه محصولات قرار دارد مشخص کرده و مجاز بودن و غیر مجاز بودن آن را اعلام کند.
قربانی یادآور شد: چنانچه اثبات شود محصولی بهداشتی نبوده و از استاندارد‌های لازم برخوردار نیست باید اعلام شده و توسط نهاد‌های قضایی پیگیری شود.
انتهای پیام
captcha