صبر مانع از خسران انسان می‌شود
کد خبر: 3770473
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷

صبر مانع از خسران انسان می‌شود

گروه معارف - نماینده ولی‌ فقیه در جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: انسان برای اینکه دچار خسران نشود، باید چهار ویژگی ایمان، عمل صالح، حق و صبر را در وجود خود پرورش دهد.

صبر مانع از خسران انسان می‌شود

حجت‌الاسلام مجتبی کوچک‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه یکی از نشانه‌های فرد مؤمن، صبور بودن است و موفقیت پیامبران در سایه صبر به دست آمد، اظهار کرد: خداوند در سوره مبارکه عصر می‌فرماید:«إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ، إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ». در این سوره، خداوند به عصر و زمان قسم می‌خورد که انسان در خسران و زیان است، مگر کسانی که چهار صفتی را که در این سوره مبارکه آمده، رعایت کنند.
وی افزود: ایمان، عمل صالح و سفارش یکدیگر به حق و صبر، چهار ویژگی است که در این سوره بر رعایت آنها تأکید شده و این صفات در کنار هم انسان را از خسران و زیان نجات داده و به موفقیت نزدیک می‌کند.
نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: فخر رازی که مفسر قرآن بود، می‌گوید من از تفاوت میان خسران و زیان آگاهی نداشتم تا اینکه روزی در هوای گرم از کنار یخ‌فروشی رد می‌شدم که مردم را به خریدن یخ تشویق کرده و می‌گفت اگر یخ‌ها را نخرید، آب می‌شود و اصل سرمایه‌ام از بین می‌رود، ولی برای مثال هیچ‌گاه یک فرش فروش با گذشت زمان سرمایه‌اش را از دست نمی‌دهد. انسان نیز برای اینکه دچار خسران نشود، باید چهار ویژگی را که خداوند در سوره عصر بیان کره است، رعایت کند.

ظفر حاصل صبر است
حجت‌الاسلام کوچک‌زاده خاطرنشان کرد: صبر و ظفر دوستان قدیمی هستند که بر اثر صبر، نوبت ظفر آید و اگر بخواهیم به پیروزی برسیم، باید صابر باشیم، چنانکه خداوند در قرآن می‌فرماید:«إِنَّ اللّه مَعَ الصَّابِرِینَ؛ همانا خداوند با صابران است». از طرف دیگر، خداوند انسان را در زندگی مورد آزمایش قرار می‌دهد که در باره این موضوع در آیات 155 تا 157 سوره بقره می‌فرماید:«وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْء مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْص مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصّابِرینَ؛ قطعا ما شما را به چیزى از ترس و گرسنگى و کاهش اموال و نفوس و فرزندان مى‌آزماییم و تو ـ اى پیامبر ـ به شکیبایان نوید ده».
وی ادامه داد: در آیه بعد می‌فرماید:« الَّذینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَةٌ قالُوا إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ؛ همانان که چون پیشامد ناگوارى به آنان برسد مى‌گویند: ما از آنِ خداییم و به سوى او باز مى‌گردیم» و در آیه 157 سوره بقره آمده است:«أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ؛ اینانند که الطافى از جانب پروردگارشان شامل حالشان خواهد شد و در پى آن، رحمتى آنان را فرا خواهد گرفت و در نتیجه به سوى حق هدایت خواهند یافت».

صبر پیش نیاز رسیدن به قله کمال است

این استاد حوزه تصریح کرد: اگر بخواهیم به سر منزل مقصود برسیم و هدایت شویم، باید تلخی‌ها و مشکلات را تحمل کنیم، گرچه امتحانات الهی همیشه تلخ نیست و گاهی خداوند انسان را با مال و قدرت امتحان می‌کند؛ پس در خوشی و شادی خداوند را فراموش نکنیم تا در امتحان الهی سربلند باشیم.
وی با بیان راهکارهای نهادینه ساختن صبر در افراد جامعه گفت: باید آثار و نتایج صبر برای افراد تبیین شود تا بدانند که از طریق صبر می‌توانند به سرافرازی، پیروزی و عاقبت به‌خیری دست پیدا کنند، همچنین این فرهنگ باید در جامعه شکل بگیرد که صبر پیش نیاز رسیدن به قله کمال است.
حجت‌الاسلام کوچک‌زاده با بیان اینکه صبر به سه نوع تقسیم می‌شود، افزود: نوع اول، صبر در مصیبت است، به این معنا که باید در برابر مشکلات مقاوم باشیم؛ نوع دوم، صبر در عبادت که از طریق آن خود را رشد دهیم و نوع سوم، صبر در معصیت که باید در برابر گناه خویشتن‌دار باشیم. در واقع هم در سختی‌ها و هم در خوشی‌ها باید به یاد خدا بود و صبر پیشه کرد.
انتهای پیام

 

captcha