چگونه بازی رایانه‌ای اسلامی متناسب با سن فرزند خود تهیه کنیم
کد خبر: 3770606
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳

چگونه بازی رایانه‌ای اسلامی متناسب با سن فرزند خود تهیه کنیم

گروه فناوری اطلاعات ــ «ESRA» تنها نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای در بین کشور‌های اسلامی است که می‌تواند برای تمامی خانواده‌ها جهت شناخت بازی‌ متناسب با سن فرزندشان یاری‌‌رسان باشد.

به گزارش ایکنا؛ همواره «فرهنگ استفاده مطلوب از بازی‌های رایانه‌ای» به‌عنوان یک هدف اساسی و مهم در کشور جز دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها و مسئولان به حساب می‌آید. علت انتخاب چنین هدفی در ایران، بهره‌مندی از قدرت آموزشی و تأثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای و دور شدن از احتمال ابتلا به اختلالات روحی و روانی و آسیب‌های منجر به استفاده نامناسب از آن بود.

با توجه به وجود صحنه‌های غیر‌اخلاقی، خشن، دلهره‌آور و از این قبیل، در بسیاری از بازی‌ها و همچنین نگرانی‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی خانواده‌ها و مسئولان فرهنگی کشور‌های مختلف، کشور‌ها را به تدوین نظام ویژه‌ای برای رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای وادار کرد.

همچنین عدم وجود الگوی مناسب در استفاده از بازی‌های رایانه‌ای، نگرانی والدین و عدم اطلاع آن‌ها از محتوا‌های نامناسب این رسانه جدید تعاملی، تأثیرات سوء جسمانی و روانی بازی‌های رایانه‌ای، استفاده هژمونیک نظام سرمایه‌داری از بازی‌ها در جهت تأثیرگذاری فرهنگی-اجتماعی و حاکم بودن رویکردی انفعالی در این عرصه ازجمله عواملی هستند که باعث شکل‌گیری نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه شد.

با تدوین این نظام و داشتن کنترل‌‍‌های لازم و ارائه اطلاعات دقیق به خانواده‌ها، می‌توان از صدمات جبران‌ناپذیری که گروه سنی اصلی مخاطب این گونه بازی‌ها یعنی کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کنند، جلوگیری به عمل آورد؛ بنابراین تدوین نظام رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای، به‌طوری که مبتنی بر قوانین و باور‌های فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی کشور‌های اسلامی باشد، امری بسیار ضروری است.

در کشور ما، «اِسرا» (نظام ملی رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای) این مسئولیت را به عهده دارد. ESRA مخفف Entertainment Software Rating Association است. نظام ESRA تنها نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای در بین کشور‌های اسلامی است که به دلیل اینکه در بررسی و تعیین رده‌بندی سنی بازی‌ها توسط نظام ESRA به ارزش‌ها و معیار‌های اسلامی توجه ویژه‌ای شده است، می‌تواند برای تمامی کشور‌های اسلامی مورد استفاده قرار گیرد.

‌گروه‌های سنی تعیین شده در ESRA بر اساس خصوصیات جسمی- حرکتی، خصوصیات عقلی- ذهنی، خصوصیات عاطفی و بالاخره خصوصیات اجتماعی شکل‌گرفته‌اند. گروه‌های سنی ESRA، به ۵ گروه اصلی شامل موارد زیر تقسیم‌بندی می‌شود:
• رده ۳+: ۳ سالگی و بالاتر
• رده ۷+: ۷ سالگی و بالاتر
• رده ۱۲+: ۱۲ سالگی و بالاتر
• رده ۱۵+: ۱۵ سالگی و بالاتر
• رده ۱۸+: ۱۸ سالگی و بالاتر
لیست بازی‌های رایانه‌ای مجاز در سایت ebazi.org قابل مشاهده است.
انتهای پیام
captcha