آغاز ثبت‌‌نام جشنواره سیزدهم «مدهامتان» با رویکرد هنری
کد خبر: 3770648
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۲
معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور خبر داد:

آغاز ثبت‌‌نام جشنواره سیزدهم «مدهامتان» با رویکرد هنری

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سعادتی با بیان آغاز ثبت‌نام سیزدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان و تلاش برای هنری شدن رویکردهای آن از سه‌و‌نیم برابر شدن بودجه قرآنی ستاد عالی کانون‌های مساجد با وجود کاهش بودجه سازمانی خبر داد.

آغاز ثبت‌نام جشنواره سیزدهم مدهامتان / رشد سه و نیم برابری بودجه قرآنی / تمرکز بر رویکرد هنری

سعید سعادتی، معاون فرهنگی ـ هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره آخرین اخبار جشنواره قرآنی مدهامتان گفت: دبیرخانه دائمی این جشنواره در مشهد قرار گرفته تا از این پس تمامی کارها و فعالیت‌های اجرایی جشنواره در این شهر انجام شود. با وجود این، سیاست‌گذاری‌ها، راهبردها و نظارت کلان بر جشنواره و سیاست‌های آن از طریق مرکز پیگیری خواهد شد.
وی به تشکیل شورای سیاست‌گذاری جشنواره قرآنی مدهامتان و همچنین تشکیل کمیته‌‌ علمی در این شورا پرداخت و اظهار کرد: جلسات مقدماتی این شورا با حضور صاحب‌نظران تشکیل شده اما جلسات و فعالیت رسمی این شورا از ابتدای دی‌ماه خواهد بود.
سعادتی به برگزاری جلساتی با ستاد عالی هماهنگی مسابقات کشور برای رسیدن به انسجام بیشتر پرداخت و گفت: امسال برای اولین بار در تاریخ جشنواره مدهامتان مسابقات در رده سنی زیر 16 سال و در سطح کشوری نیز برگزار خواهد شد تا از موازی‌کاری‌ها در این زمینه کاسته و بر روی این مسابقات متمرکز شود.
معاون فرهنگی ـ هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور به افزایش رویکرد هنری به این جشنواره پرداخت و ادامه داد: در همین راستا امسال رشته نقاشی به مجموعه رشته‌ها اضافه می‌شود و برای سال‌های آینده نیز رشته‌هایی از جمله خوشنویسی   بیشتر خواهد شد.
وی اذعان کرد: در بخش حفظ و قرائت تقریباً همه دستگاه‌ها حاضرند و بخشی از کار را کانون‌های مساجد انجام می‌دهند، اما در زمینه هنر کمتر شاهد ورود دستگاه‌ها بوده‌ایم. در حالی که اگر وارد شده بودند، اکنون می‌توانستیم برای چهل‌سالگی انقلاب فیلم‌های فاخر، انیمیشن، تئاتر، نمایشنامه‌های قرآنی و ... داشته باشیم. تلاشمان این است که با همفکری اهالی این حوزه بتوانیم سبقه هنری این جشنواره را پررنگ‌تر کنیم. انتظار مردم نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد چنین است.
سعادتی با تأکید بر اینکه فرمایش مقام معظم رهبری در این زمینه احصاء شده و به زودی جمع‌بندی خواهد شد، بیان کرد: بر همین اساس تلاش می‌کنیم تا سبقه جشنواره هنری شود و از این پس شاهد فعالیت‌هایی در حوزه سرود، تئاتر، خوشنویسی، شعر با مضامین و مفاهیم قرآنی باشیم.
معاون فرهنگی ـ هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایکنا درباره زمانبندی سیزدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان نیز گفت: از 15 آذرماه نشانی سامانه‌ ثبت‌نام متقاضیان اعلام شد و در ماه‌های دی و بهمن مراحل استانی آن برگزار خواهد شد.
وی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود به پیش‌بینی حضور 20 هزار نفر در سیزدهمین دوره جشنواره پرداخت و افزود: به احتمال فراوان مرحله کشوری نیز اردیبهشت‌ماه سال آینده در مشهد برگزار می‌شود.
سعادتی درباره استقرار دبیرخانه دائمی این جشنواره در مشهد گفت: استقرار دبیرخانه دائمی در یک شهر به منزله میزبانی دائمی آن شهر از جشنواره نخواهد بود. امسال برحسب اتفاق این شهر میزبان جشنواره است و در همه ادوار میزبان به صورت گردشی انتخاب خواهد شد.
معاون فرهنگی ـ هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور تمرکزگرایی و «تهرانیزه» شدن فعالیت‌ها را یکی از آسیب‌های فعالیت‌های فرهنگی دانست و گفت: در بحث‌های مختلف از جمله فیلم و مطبوعات فعالیت‌ها متمرکز شده است؛ در صورتی که هر چقدر در این حوزه‌ها به ظرفیت‌های استانی اعتماد کنیم و ظرفیت‌های بالقوه استان‌ها شکوفا شود، بهتر خواهد بود. ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد در همین راستا کارویژه‌های ملی خود را به صورت استانی توزیع کرده است.
وی بیان کرد: در کشور هشت منطقه و هر منطقه برای کاری در نظر گرفته شده است که بحث قرآن و عترت نیز در منطقه خراسان شامل خراسان‌ رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی می‌شود که دبیرخانه دائمی با مرکزیت شهر مشهد شکل گرفته است.
سعادتی همچنین به برگزاری گردهمایی مسئولان کشوری ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد در مشهد پرداخت و افزود: دبیرخانه دائمی در آن گردهمایی رسماً اعلام و پوستر رسمی جشنواره سیزدهم مدهامتان با حضور برخی از معاونان وزیر ارشاد نیز رونمایی شد.
معاون فرهنگی ـ هنری کانون‌های مساجد کشور در پایان با بیان اینکه در زمینه فعالیت‌های قرآنی اتفاقات خوبی رخ داده است، گفت: با توجه به اینکه اعتبارات سازمانی کم شده، اما اعتبار قرآنی سه و نیم برابر افزایش یافته است و اگر می‌خواهیم قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را به فعالیت‌ها بازگردانیم غیر از این راهی نداریم.

انتهای پیام

captcha