اتکال به خداوند ‌و اعتماد به نیروهای فرهیخته؛ راه برون‌رفت از مشکلات
کد خبر: 3770999
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
حجت‌الاسلام رئیسی در جمع دانشجویان:

اتکال به خداوند ‌و اعتماد به نیروهای فرهیخته؛ راه برون‌رفت از مشکلات

گروه دانشگاه - تولیت آستان قدس رضوی در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی گفت: به‌کارگیری نیروهای فرهیخته و جوان جامعه که آشنا با مسائل کشور هستند، با اتکال به خداوند و اعتماد به نفس، راهکار برون‌رفت از مشکلات کشور است.

اتکال به خداوند ‌و اعتماد به نیروهای فرهیخته؛ راه برون‌رفت از  مشکلاتبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم گرامیداشت ۱۶ آذر و روز دانشجو به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی امروز یکشنبه، ۱۸ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. این مراسم با سخنرانی تولیت آستان قدس آغاز شد و با پرسش و پاسخ دانشجویان این دانشگاه ادامه یافت.

حجت‌الاسلام رئیسی در این مراسم با تبریک روز دانشجو اظهار کرد: ۱۶ آذر یادآور ایستادگی، شجاعت و شهامت دانشجویان عزیز است. جنبش دانشجویی ۶۵ سال قبل با بصیرت دانشجویانی که از روشنفکران جامعه بودند به ثمر نشست. ۱۶ آذر نماد مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی است.

وی با بیان شاخصه دانشجوی روشنفکر گفت: این‌ها کسانی هستند که در کسوت دانشجویی بیش و پیش از دیگران جامعه را رصد کنند، بشناسند و ایفای نقش کنند. جنبش دانشجویی در کشور ما همواره همراه مردم بوده و با بصیرت، روشن‌بینی و حضور به موقع در صحنه‌ها حضور یافته است. خصیصه و ویژگی این جنبش همراه بودن با عدالت‌خواهی است. اگر عدالت در جامعه نقض شود، می‌بیند و می‌فهمد و وظیفه خود را انجام می‌دهد. عدالت‌خواهی وظیفه دانشجویان است. روشنفکر کسی نیست که جامعه را به سمت فرهنگ غربی سوق دهد و استقلال کشور را به خطر بیندازد، روشنفکر واقعی کسی است که به استقلال فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بیاندیشد.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اصلاح‌گری و خواهان اصلاح اموربودن همواره با جنبش دانشجویی همراه بوده است، به نحوی که اگر کاستی ببیند، زبان به نقد می‌گشاید. این خصلت انسان‌های آگاه است. جوان به لحاظ روحیه جوانی و فهمی که از امور دارد، ظلم‌ها را بر نمی‌تابد و نسبت به آن‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهد. حضور او در جامعه باید همراه با آگاهی‌بخشی و امیدآفرینی باشد و احساس مسئولیت کند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشگاه همواره به عنوان حامی انقلاب و نظام بوده و دغدغه‌اش دغدغه مردم است. اگر چه برخی احزاب و دسته‌ها تصور دیگری از دانشجوی سیاسی دارند. دانشجوی سیاسی دانشجویی است که جامعه را خوب بشناسد و نیازهای آن را درک کند، متناسب با این نیازها ایفای نقش کند و وظیفه خود را انجام دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دشمن تا به امروز چه به وسیله جنگ سخت یا جنگ نرم تلاش کرده ظلم‌هایی علیه ملت ایران روا دارد. در دوره‌ای جنگ سخت را به وسیله صدام؛ دست نشانده خود در منطقه علیه ایران به راه انداخت و بعد از آن هم جنگ نرم به راه انداخت تا به ملت ما آسیب بزند. دشمن این دو جنگ علیه ما را بررسی کرده و می‌بیند جنگ سخت که هزینه‌بر است و نفرت عمومی در نیروهایش ایجاد می‌کند، از طرفی جنگ نرم بسیار هزینه دارد و دیربازده و غیرمطمئن است. اکنون آمده‌اند و جنگ تازه‌ای با تلفیق این دو جنگ علیه ملت ایران آغاز کرده‌اند و آن فشار بر ملت ایران است، البته این جنگ مخصوص ملت ایران نیست و برای همه ملت‌های آزادی‌خواه در جهان این نسخه پیچیده شده است.

وی ادامه داد: این جنگ برای آن است که ملت ایران را به تسلیم وادار کنند و حال که این دو جنگ سخت و نرم نتیجه نداده، با فشار بر ملت ایران در تلاش است نتیجه را به دست بیاورد. به همین منظور هم کنوانسیون‌ها و قراردادهایی را پیش روی ما می‌گذارند تا به وسیله این‌ها خودتحریمی برای ملت ایران به ارمغان بیاورند. امروز شاهد مشکلات و مصائبی هستیم که این اقدامات در جهات مختلف ایجاد کرده است. یقین داریم صبوری، هوشیاری و بیداری ملت ایران، ما را در پیروزی مقابل این تهدیدها یاری می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به وظیفه مسئولان سطوح و لایه‌های مختلف کشور گفت: باید به داشته‌های خود اعتماد کنیم و از نیروهای فرهیختگان جوان جامعه و آشنا با مشکلات کمک بگیریم. راهکار برون‌رفت از مشکلات در اتکال به خداوند و اعتماد به نفس است. در این زمینه مقام معظم رهبری فرمودند: جوانان ما راه‌ حل مشکل‌اند، نه مشکل. باید به داشته‌های ملت اتکا کنیم. بیگانگان نه گره‌ای از کار ملت گشوده‌اند و نه خواهند گشود. تجربه‌ها را می‌بینم و می‌گویم راه ما راه ایستادگی، مقاومت و تسلیم نشدن، کار و تلاش است.

وی ادامه‌داد: مسئولان در بخش‌های مختلف بدانند اگر‌ یک‌جایی مقابل دشمن کوتاه آمدیم، آنها به این بسنده نمی‌کنند تا اینکه کاملا تسلیم شوید. راه عقب‌نشینی دشمن، مقاومت، ایستادگی و آگاه بودن به ترفندها و روش‌های اوست تا در مقابل این ترفندها یک کنشگر فعال در میدان عمل باشیم.

حجت‌الاسلام رئیسی با تاکید بر باور و اعتقاد ملت ایران به توان بالای دفاعی کشور، آرمان‌های انقلاب اسلامی و حضور موفق ایران در منطقه، یادآور شد: با این همه در حوزه اجرا و عملکردها، مردم ناراضی هستند و سؤال آن‌ها این است که حوزه آرمان‌ها و مسائل دفاعی و حضور ایران در منطقه عرصه موفقیت است، اما چرا در درون دچار مشکل هستیم؟ فقر، تبعیض و فساد اداری زیبنده جمهوری اسلامی نیست. حق مردم است که از ما بپرسند مشکل، نخواستن است یا نتوانستن؟ چطور در حوزه‌هایی موفقیت‌های فراگیر و مورد توجه دنیا داریم، اما در حل مشکلات معیشتی باز مانده‌ایم؟

وی با بیان اینکه همه آنچه که وجود دارد، محصول تلاش‌های دشمن نیست، گفت: اگر بی‌تدبیری‌ها نبود، این مشکلات می‌توانست نباشد. راهکار این است که همه دست به دست هم دهند و با انسجام ملی در مقابل دشمنان بایستند، ما خواهیم توانست در عرصه کار و تلاش، تولید و اقتصاد مقاومتی و ایستادگی مقابل دشمن، یک نگاه و هدف را دنبال کنیم که در این صورت قطعاً موفق خواهیم بود. دو قطبی و چند‌قطبی‌کردن جامعه مفید برای حل مشکلات کشور نیست. آدرس غلط دادن، حاشیه را به متن آوردن و مسائل غیرمهم را مهم جلوه‌دادن، مسئله نیست. اقتصاد، معیشت، کار، اشتغال جوانان و تولید و گره‌گشایی از مشکلات مسئله اصلی مردم است.

حجت‌الاسلام رئیسی یادآور شد: با وجود همه تهدیدها همواره ملت ما نشان داده با اتکال به خداوند و اعتماد به نفس، راه خروج از مشکلات وجود دارد. بسیاری از تحریم‌ها و تهدیدهای حال حاضر را در زمان گذشته هم داشتیم، اما شرایط امروز شرایطی است که به طور کامل می‌توان مشکلات را حل کرد. متأسفانه برخی مشکل را مشکل اقتصادی نمی‌بینند و راهکار آن را از راه‌های سیاسی دنبال می‌کنند. مشکلات اقتصادی ما راهکار اقتصادی دارد و کسانی که دنبال راهکار سیاسی هستند، اشتباه می‌کنند.

گزارش از مریم روزبهانی

انتهای پیام

captcha