زنجیره چرخه توسعه تکنولوژی در کشور تشکیل شود
کد خبر: 3771126
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷

زنجیره چرخه توسعه تکنولوژی در کشور تشکیل شود

گروه اجتماعی - رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با بیان اینکه زنجیره چرخه توسعه تکنولوژی باید در کشور تشکیل شود، گفت: نبود برنامه‌ریزی مدون و دقیق، از علل عقب‌ماندگی کشور در توسعه متوازن است.

زنجیره چرخه توسعه تکنولوژی باید در کشور تشکیل شود

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، ولی عاقلی، رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی صبح امروز، 19 آذرماه در جلسه توسعه همکاری‌های فیمابین جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و شرکت شهرک‌های صنعتی استان که با حضور مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان برگزار شد، نبود برنامه‌ریزی مدون و دقیق را از علل عقب‌ماندگی کشور در توسعه متوازن دانست و افزود: مدیران دهه ۶۰ با تسهیل‌گری انقلابی در راستای حل مشکلات موجود تلاش می‌کردند، اما امروزه مسئله تامین بودجه قبل از اقدام به کار مطرح می‌شود و تا زمانی که مشکل بودجه حل نشود، حرکتی انجام نمی‌شود، لذا لازم بود در دهه ۷۰ تسهیل‌گری انقلابی تخصصی و علمی جایگزین تسهیل‌گری انقلابی می‌شد تا امروزه با کپی‌برداری از نظام‌های غربی در سرفصل‌های آموزشی و اجرای آن در کشور بدون توجه به بومی‌سازی آن‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو نشویم.
وی با اشاره به اینکه اتصال صنعت و دانشگاه در کشور کمرنگ است، گفت: متاسفانه دروس تئوری دانشگاه‌ها با صنعت ما متناسب نیست و این ناشی از همین کپی‌برداری غیر اصولی از نظام‌های آموزشی و صنعتی سایر کشورهاست که به دلیل عدم وجود عمق و ریشه در سطح گسترش یافته در حالیکه با بومی‌سازی می‌شد طرحها و ایده‌های جدیدی متناسب با شرایط و نیازهای کشور تولید کرد.
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی باتاکید بر اینکه زنجیره چرخه توسعه تکنولوژی باید در ایران تشکیل شود، اظهار کرد: فرهنگ زنجیره ارزش در کشور ما دارای مفهوم به معنای واقعی نیست، چرا که اطلاعات، منابع انسانی و سرمایه در قالب تسهیل‌گری و به شکل زنجیره بدون شناسایی نقاط ضعف و قوت و توجه به فرصت و تهدیدها، توانمندسازی و اتصال به بازار وارد صنعت نشده، لذا اتصال حلقه به زنجیره نامتوازن غیرممکن است.
وی با اشاره به فعالیتهای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی استان یادآور شد: فعالیت ۷ آزمایشگاه مجهز به دستگاههای تخصصی و پیشرفته، فعالیت گروههای شیمی تجزیه، آلی، متابولیتهای ثانویه گیاهان دارویی و گروه پژوهشی مدیریت کسب و کار، مراکز خدمات تخصصی صنایع غذایی و شیمیایی بخشی از فعالیتهای جهاد دانشگاهی استان است.
عاقلی با اشاره به فعالیت مراکز رشد واحدهای فناور کشاورزی و ۱۸ شرکت دانش‌بنیان در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی استان، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی استان در قالب شرکتهای دانش‌بنیان و مراکز رشد محصولاتی همچون موز، فیسالیس، کارلا و انواع گیاهان دارویی با تکنولوژی نوین و استفاده از آب کم‌کشت تولید کرده، همچنین استویا، گل محمدی و سیب پایه کوتاه به روش پروتکل کشت بافت را تولید می‌کند.
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با بیان اینکه هنوز تا رسیدن به هدف غایی توسعه فاصله داریم، خاطرنشان کرد: تسهیل‌گری و آسان‌سازی مطالب پیچیده در راستای فهم عامه مردم و صنعتگران زمینه توسعه را فراهم ‌می‌کند.
اولویت اصلی در آذربایجان غربی باید اشتغال‌زایی باشد
عبدلی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی، نیز در این جلسه ضمن تبریک به جهاد دانشگاهی استان، بخاطر فعالیت‌های درخشان پژوهشی و علمی و راه‌اندازی مراکز رشد فناور و دانش‌بنیان که در شناسایی ظرفیتهای استان و تبدیل آنها به فرصتی برای اشتغال تلاش کرده و موفق بوده، افزود: اولویت اصلی در استان باید اشتغال‌زایی باشد، چرا که آذربایجان غربی ظرفیتها و پتانسیلهای فراوانی دارد که می‌شود بستر رشد و توسعه استان را با استفاده از این فرصتها و جذب سرمایه گذار فراهم کرد.
وی با اشاره به اینکه تولید ایده و فناوری می‌بایست اولویت نخست در بحث حمایت از صنایع کوچک و متوسط قرار گیرد، افزود: آذربایجان غربی با توجه به اینکه قطب کشاورزی در کشور محسوب می‌شود، از ظرفیت و پتانسیل بالایی درزمینه صنایع تبدیلی و وابسته به کشاورزی برخوردار است و وظیفه ما نیز حمایت از صنایع تبدیلی و وابسته به آن جهت ایجاد اشتغال پایدار است.
وی با اشاره به اینکه برگزاری رویداد کارآفرینی کشاورزی و صنایع وابسته در راستای حمایت از صنایع تبدیلی موجب توجه این شرکت قرار گفته است، تصریح کرد: می‌توان با همکاری مجموعه جهاد دانشگاهی و شرکت شهرک‌های صنعتی و نیز تعامل سایر ارگانهای ذیربط از قبیل سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و دفتر امور هماهنگی استانداری نسبت به برگزاری هرچه با شکوه‌تر این رویداد در سطح ملی اقدام کرد.
عبدلی با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت خوشه‌های صنعتی استان بالاخص خوشه صنعتی عسل، خوشه صنعتی محصولات باغی و خوشه عرقیات گیاهی و نقل و بیدمشک استان به عنوان خوشه‌های صنعتی فعال در ارتباط با بخش کشاورزی استان در برگزاری رویداد مذکور بهره برد، گفت: باید بر نقش خوشه‌های صنعتی در راستای توسعه استان توجه ویژه‌ای داشت.
رئیس هیئت مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی استان بدنبال جذب سرمایه در بخش‌های صنعت و تولید است، تصریح کرد: اولویت اصلی شرکت ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و افراد جویای کار با بهره‌گیری از سرمایه‌های بخش خصوصی است و برای حمایت از صنعتگران، برنامه‌ها و اقدامات ویژه‌ای بکار گرفته شده است.
عبدلی در ادامه، افزود: اعتماد به نفس و صرف فعل ما می‌توانیم و نیز صداقت کاری دو عاملی می‌باشند که می‌توانند موجبات رشد و اعتلای هر مجموعه‌ای را موجب شوند.

انتهای پیام

captcha