بروکراسی اداری؛ پاشنه آشیل مدیریت شهری/ ضرورت تحول فرهنگی در نگرش نیروهای شهرداری
کد خبر: 3771242
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
شهردار تهران:

بروکراسی اداری؛ پاشنه آشیل مدیریت شهری/ ضرورت تحول فرهنگی در نگرش نیروهای شهرداری

گروه جامعه ــ شهردار تهران با بیان اینکه تحول فرهنگی در نگرش نیروهای شهرداری و تحول ساختاری در پذیرش فرایندهای نوآورانه، جایگزین بروکراسی اداری می‌شود، گفت: یادمان باشد پاشنه آشیل مدیریت شهری بی‌توجهی به این موضوع است که به شهر آسیب می‌زند.

بروکراسی اداری؛ پاشنه آشیل مدیریت شهری/ ضرورت تحول فرهنگی در نگرش نیروهای شهرداریبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ پیروز حناچی، شهردار تهران در آئین افتتاح دومین همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند»، که امروز، 19 آذرماه، با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، پروانه مافی، نماینده مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران شهری برگزار شد، اظهار کرد: ریشه حل بسیاری از مسائل، در فرهنگ پرافتخار این دیار نهفته است و کافی است به این فرهنگ مراجعه کنیم و از آن درس بگیریم و در زندگی استفاده کنیم.

شهردار تهران افزود: این همایش نشانه‌ای از شروع همکاری‌های گسترده وزارت ارتباطات و شهرداری تهران است؛ در این مسیر، راه‌حل بسیاری از مشکلات شهر جز با بهره‌گیری از کمک و یاری شهروندان ممکن نمی‌شود.

مهمترین مشکل تهران از منظر مردم 

وی در ادامه با اشاره به نظرسنجی‌های صورت گرفته در خصوص مهم‌ترین مشکلات تهران از دید شهروندان بیان کرد: بنابر نظرسنجی‌های صورت گرفته، از نظر مردم آلودگی و ترافیک دو مشکل عمده تهران است که می‌توان با مشارکت شهروندان آنها را حل کرد. حرکت نمادینی هم که به عنوان «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» بر آن تأکید کردیم و سر و صدای زیادی هم به پا کرد، در حقیقت به این مسئله اشاره می‌کند که اگر بخواهیم مشکلاتمان را حل کنیم، باید با همکاری یکدیگر باشد.

حناچی با تأکید بر اینکه پایداری زیست‌پذیری، کاهش آلاینده‌های هوا، ایجاد عدالت و برخورداری از خدمات برای همه، از اهداف اصلی شعار «تهران شهری برای همه» است، گفت: لازمه این کار مدیریت شرافتمندانه و هوشمند است. چارچوب کلی این برنامه بر مبنای شهر خلاق قرار گرفته است و شهر خلاق، تفکر خلاقانه را در تهران تعقیب می‌کند.

شهردار تهران همچنین به سیاست افزایش شریان‌های اصلی عبوری در تهران اشاره کرد و یادآور شد: افزایش شریان‌های اصلی تهران به معنای افزایش تقاضای سفر در شهر است، باید قدری به راه طی شده بیاندیشیم و از تجربیات خود درس بگیریم. یادمان باشد برای اینکه تهران شهری خلاق شود، لازم است در سه محور فرهنگ، ساختار و زیرساخت‌های شهری به صورت مستمر تحول ایجاد شود.

پاشنه آشیل مدیریت شهری

وی تأکید کرد: تحول فرهنگی در نگرش نیروهای شهرداری و تحول ساختاری در پذیرش فرایندهای نوآورانه، جایگزین بروکراسی اداری می‌شود. یادمان باشد پاشنه آشیل مدیریت شهری بی‌توجهی به این موضوع است که به شهر آسیب می‌زند.

حناچی با بیان اینکه تحول زیرساختی در استفاده از فناوری‌های نوظهور به عنوان مهم‌ترین محرک باید مورد توجه مدیران ارشد شهرداری باشد، تصریح کرد: شهر تهران این افتخار را داشته که از دیرباز در این عرصه پیش‌قدم بوده و از دوره‌های گذشته سرمایه گذاری‌های بسیاری در این زمینه کرده است، اما تغییرات در حال وقوع در دنیا، بسیار سریع‌تر است. به عنوان مثال 15 سال پیش هیچ تلفن همراهی امکان جا‌بجایی دیتا را نداشت، اما امروز این اتفاق به راحتی رخ می‌دهد. بر این اساس، تحولات اخیر نعمت‌های نوظهور هستند و حرکت به سمت شهر هوشمند به عنوان یک زیرساخت الزامی است.

وی افزود: اگر به سمت هوشمندسازی نرویم «گپ دیجیتال» در انتظارمان است؛ بنابراین باید به این نکته توجه کنیم که حرکت به سمت شهر هوشمند ضروری است. امروز تهران درگیر چالش‌های مختلف است. از قدیم هم گفته می‌شد در آینده نزدیک کسانی که با فرآیند دیجیتال همراهی نکنند دچار بیماری «گپ دیجیتال» می‌شوند؛ این گپ امکان پیشرفت را می‌گیرد، بر این اساس باید آن را به حداقل برسانیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تحولاتی در تجارت به وجود آمده است، گفت: اگر این تحول عظیم اتفاق بیافتد و 311 هزار واحد تجاری نتوانند با این پیشرفت همراهی کنند، این امر می‌تواند تبدیل یه یک تهدید شود. به هر صورت توسعه فناوری دیجیتال تأثیر خود را بر تجارت‌های خرد هم گذاشته است.

حناچی با بیان اینکه امروز شاهدیم که حتی مادربزرگ‌ها هم با تبلت اسنپ می‌گیرند، اضافه کرد: در حال حاضر تهران درگیری‌های فراوانی همچون آلودگی هوا و آب و عدم توازن منطقه‌ای دارد. با این وجود، ما در تهران توسعه بسیاری داشتیم به طوری که 25 درصد تولید ناخالص کشور در دو درصد منطقه جغرافیایی در تهران اتفاق می‌افتد و این به معنای آن است که در سایر نقاط کشور توسعه اتفاق نیافتاده و بسیاری از استعداها و قابلیت‌ها در سایر نقاط کشور نادیده گرفته شده است. در واقع، توسعه تهران می‌تواند یک تهدید باشد چرا که در تمام کشور به این اندازه توسعه وجود ندارد.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه هوشمندسازی شهرها پنج مرحله دارد و تهران در مرحله اول یعنی برنامه‌ریزی است، گفت: قدم اول در هوشمندسازی شهر، ایجاد دسترسی راحت به دیتاها برای مردم است، اما نکته مهمی که وجود دارد این است که سایر بخش‌های دولت نیز باید در این زمینه همکاری کنند. در تمام کشورهای دنیا دولت متولی ایجاد بستر برای اطلاعات مشترک و ایجاد بیگ دیتا است و بقیه بخش‌های جامعه در آن بستر، اطلاعات خود را ارائه می‌دهند. برهمین اساس انتظار داریم که دولت در این زمینه به ما کمک کند و امیدواریم فصل جدیدی از کمک به تمام شهرداری‌های کشور آغاز شود که این امر در نحوه اداره امور تأثیرگذار خواهد بود.

حناچی در ادامه به برخی از مشکلات شهرداری تهران اشاره و عنوان کرد: یکی از مشکلات شهرداری تهران، میزان درآمد است که امیدواریم با لایحه جدیدی که دولت به مجلس داده است، درآمد پایدار مناسبی برای شهر تهران و سایر شهرهای بزرگ ایجاد شود. علاوه بر این لایحه، براساس کار عمیقی که همکارانم انجام دادند، صدور مجوزها، واگذاری حق امتیاز، فروش اموال، به اشتراک گذاری درآمد و پرداخت به ازای تعداد دفعات استفاده از خدمات، مجموع منابع شهرداری است که ما حداکثر از دو یا سه عنوان از این موارد استفاده می‌کنیم. با این حال، امیدوارم با توجهی که در دولت برای حل مشکل مالی شهرداری‌ها ایجاد شده است بتوانیم بر مشکلات مالی فائق بیاییم.

وی با اشاره به موضوع بافت‌های فرسوده در شهر تهران نیز بیان کرد: موضوع بافت‌های فرسوده نیازمند توجه ویژه است. در شهر تهران در عمق زیر 10 متر آجر پیدا می‌شود و این یعنی در تهران، بارها در طول تاریخ زلزله اتفاق افتاده است. از این رو، باید یاد بگیریم چگونه با زلزله مواجه شویم و هوشمندانه پیشگیری کنیم.

شهردار تهران افزود: امروز حرکت به سمت شهر هوشمند یک الزام است و البته باید بین شهر الکترونیک و هوشمند تفاوت قائل شویم. هوشمندی شهر و دسترسی آزاد به دیتاها بسیار مؤثر است. ایجاد درآمدهای پایدار بسیار مهم است و باید منابع جدیدی را در شهر تعریف کنیم.

حناچی همچنین به توافق امروز شهرداری تهران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: امیدوارم این توافق آغاز خوبی برای همکاری ما باشد تا بتوانیم تهران را شهری بهتر برای مردم کنیم.

شهردار تهران در پایان سخنان خود به پدیده بلاک‌چین یا اینترنت اشیا پرداخت و تصریح کرد: همکارانم در معاونت فناوری این موضوع را دنبال می‌کنند، چرا که گفته می‌شود تحولاتی که اینترنت اشیا در زندگی مردم می‌گذارد بسیار زیاد است و مانند اینترنت زندگی مردم را تغییر خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در پایان این برنامه، تفاهم‌نامه‌ای در زمینه هوشمندسازی میان شهرداری تهران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امضا شد. این تفاهم‌نامه به امضای پیروز حناچی، شهردار تهران و محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید.

همچنین، در ادامه، از دو سامانه «باهم» که یک پلتفرم شبیه شبکه اجتماعی، برای طرح و به چالش کشیدن مشکلات شهری است و سامانه «داده نما» که مرجع دیتاهای شهر تهران است، رونمایی شد. همچنین در این مراسم از کتاب جامع «تهران هوشمند» و تمبر «تهران هوشمند» رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام

captcha