رشد ۲۰ درصدی شاخص خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی/ مردم‌سالاری دیجیتال چشم‎انداز بلوغ دولت
کد خبر: 3771323
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳
معاون وزیر ارتباطات خبر داد:

رشد ۲۰ درصدی شاخص خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی/ مردم‌سالاری دیجیتال چشم‎انداز بلوغ دولت

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به رشد ۲۰ درصدی شاخص خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی در ارزیابی دور چهارم گفت: توسعه دولت الکترونیک یک فرآیند طولانی است که چرخه‌ای از بلوغ را طی می‌کند و می‌توان از مردم‌سالاری دیجیتال به عنوان چشم‎انداز توسعه و بلوغ آن یاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در حاشیه همایش تهران هوشمند و در نشست اعلام نتایج ارزیابی خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی کشور و معرفی سه دستگاه برتر و سه دستگاه با کمترین رتبه، گفت: طبق نتایج دور چهارم آخرین ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی در خصوص اقدامات انجام شده، از بین ۹۳ دستگاه اجرایی در تابستان سال جاری و جایگاه خدمات الکترونیکی این دستگاه‌ها با ۲۲ درصد بهبود نسبت به دوره قبل به رقم 60/05 درصد افزایش روبه‎رو بودیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در ادامه با بیان اینکه دولت هوشمند، متفاوت از دولت الکترونیک است، افزود: دولت هوشمند زمانی محقق می‌شود که بانک‌های مختلف اطلاعاتی، در راستای ارائه خدمت مشخص برای شهروندان یکپارچه شوند.

وی در تشریح اقدامات لازم برای دستیابی به دولت هوشمند گفت: برای نیل به هدف اسقرار دولت هوشمند باید گام‌های سه‌گانه‌ای برداشته شود و وجود زیرساخت‌هایی با قابلیت هوشمند‌سازی و اشتراک‌گذاری اطلاعات یکی از گام‌های اساسی در این زمینه است. همچنین شهروند هوشمند که دانش و توانمندی استفاده از سرویس‌های ارائه شده را داشته باشد، از مولفه‌های ضروری است.

معاون وزیر ارتباطات به گام‌های چرخه بلوغ الکترونیک در کشور اشاره کرد و گفت: ارزیابی‌های انجام شده از خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی با شاخص‌هایی نظیر حضور در وب، تعاملی بودن و ارتباط دو طرفه شهروندان با دستگاه‌ها، تراکنشی بودن باهدف تراکنش اطلاعاتی و استعلامات، یکپارچی با سایر سازمان‌ها و همچنین فضای مشارکتی با هدف حضور مشارکت‌جویانه شهروندان در تصمیم‌گیری‌ها صورت گرفته است.

ناظمی از افزوده شدن دو شاخص دیگر در ارزیابی دور پنجم خبر داد و گفت: لحاظ کردن داده، باز بودن اطلاعات سازمان به گونه‌ای که دسترسی عمومی شهروندان را به داده‌ها فراهم کند و دیتای خود را با حفظ حریم شهروندان در اختیار کسب و کار‌ها قرار دهد و همچنین معیار اتصال به مراکز داده دولت از جمله شاخصه‌های ارزیابی است. اینکه دستگاه‌ها تا چه میزان از سرویس‌های خود را از طریق مرکز تبادل داده دولت به اشتراک می‌گذارند از دیگر موارد این شاخصه‎هاست.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، با اشاره به استقرار دولت الکترونیک و بهره‌برداری شهروندان از خدمات و سرویس‌های هوشمند گفت: زنجیره خدمت‌رسانی در این زمینه تنها مختص به قوه مجریه نیست و باید همه دستگاه‌ها نظیر قوه قضائیه، نیروی انتظامی، صدا و سیما، شهرداری‌ها و قوای مسلح، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به این زنجیره بپیوندند تا شاهد بهره‌برداری موثرتر و بیشتر مردم از دولت الکترونیک باشیم.

وی در خصوص ابزار‌های پیش‌بینی شده برای الزام دستگاه‌های اجرایی به منظور همکاری دولت الکترونیک اظهار کرد: وابسته‌کردن بودجه دستگاه‌ها به میزان پیاده‌سازی برنامه دولت الکترونیک و همچنین استقرار مشوق پیاده‌سازی سرویس‌ها نظیر اقدامات پیش‌دستانه و در راستای مسئولیت اجتماعی و همچنین فشار اجتماعی از طریق ارائه گزارش و مطالبه‌گری شهروندان برای دسترسی بیشتر به خدمات دولت الکترونیک دستگاه‌ها را موظف به پاسخگویی می‌کند.

وی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به استقرار همه‌جانبه دولت الکترونیکی در کشور گفت: توسعه دولت الکترونیک یک فرآیند طولانی است که چرخه‌ای از بلوغ را طی می‌کند و می‌توان از مردم‌سالاری دیجیتال به عنوان چشم‌انداز توسعه و بلوغ دولت الکترونیک یاد کرد.
انتهای پیام
captcha