پیشنهادهای دو بانوی افغان و عراقی به بانوان قرآن‌پژوه
کد خبر: 3771346
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱

پیشنهادهای دو بانوی افغان و عراقی به بانوان قرآن‌پژوه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ بانوی برگزیده بخش بین‌الملل پانزدهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه ضمن ارائه پیشنهادهایی به منظور برگزاری هرچه بهتر این همایش، گفت: بی‌توجهی در به‌کارگیری تنوع مباحث دینی در امر آموزش به جوانان و نوجوانان و حتی کودکان منجر به افزایش دین‌گریزی جوانان شده است و باید برای جذب آنان نوع بیان ما از دین متفاوت باشد.

سه‌شنبه/// عامل دین‌گریزی در عصر حاضر؛ بی‌توجهی به کاربست تنوع مباحث دینی در امر آموزشپانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، ۸ آذرماه سال جاری با محوریت قرآن و امام جواد(ع) و به همت مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه و مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار شد. حدود ۵۰۰ بانوی قرآن‌پژوه از تهران و ۲۰۰ نفر از شهر مشهد در همایش امسال حضور یافتند. این همایش صرفاً مختص بانوان قرآنی و به منظور تجلیل از نقش قرآنی بانوان در سطح ملی و بین‌المللی بود. بانوان پژوهشگر و هنرمندی که آثار برتری را در حوزه قرآن داشتند توانستند به این همایش راه یابند. این همایش بین‌المللی امسال میزبان بانوانی از کشور‌های عراق و افغانستان بود. چهار بانوی برگزیده قرآنی از این دو کشور در روز برگزاری همایش معرفی و تجلیل شدند. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با دو بانوی برگزیده عراقی و افغان را می‌خوانید.
سه‌شنبه/// عامل دین‌گریزی در عصر حاضر؛ بی‌توجهی به کاربست تنوع مباحث دینی در آموزشامال خلف علی، پژوهشگر حوزه علوم و معارف قرآن کریم در دانشگاه بغداد است که برای نخستین بار در این همایش شرکت کردند. وی درباره حضور و مشارکتش گفت: به خاطر حضور در این همایش بزرگ زنان خدا را شاکرم و از برگزارکنندگان این همایش بین‌المللی تشکر می‌کنم.
این بانوی برگزیده عراقی در پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه با تأکید بر اینکه تمرکزش بر قرآن باعث راهیابی او به این همایش شده است، ادامه داد: این همایش بسیار خوب بود و مقالاتی که به این همایش فرستاده شده بود با تمرکز بر ائمه(ع) به ویژه براساس کیفیت استدلال‌های امام جواد(ع) به نص قرآن و تفسیر بود.
برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی مختص بانوان در لوای قرآن کم است
وی افزود: این همایش فرصت مناسبی برای آشنایی با زنان فعال قرآنی است. معمولاً تجمع‌های وسیع زنان در ایران، عراق و یا کشور‌های دیگر کمتر برگزار می‌شود.‌ ای کاش چنین تجمع‌ها و همایش‌های بین‌المللی که مختص بانوان است تکرار شود. همچنین، مجامع بین‌المللی وسیع بانوان را تحت لوای قرآن کمتر می‌بینیم و‌ بهتر است این موارد بیشتر تکرار شود. امیدواریم در کشور عراق هم این کنفرانس‌ها و همایش‌ها برگزار شود.
زن عین جامعه است
امال خلف علی با بیان اینکه تنها «مرکز صدیقه طاهره(س)» در عراق برای برگزاری گردهمایی‌های مختص بانوان تلاش می‌کند، گفت: این مرکز زیر نظر عتبه عباسیه است، اما با این حال بیشتر همایش‌ها و گردهمایی‌های قرآنی مختص آقایان است. حضور زنان و مشارکت آن‌ها در چنین همایش‌هایی بسیار ضروری است. معتقدم که زن عین جامعه است؛ چرا که زن باید فرزند تربیت کند و این تربیت باید سرشار از نگاه قرآنی و سیره اهل‌بیت(ع) باشد. اگر این‌گونه نباشد با نقص روبه‌رو می‌شویم. بر هر زنی واجب است که ابتدا برای تربیت خود بکوشد و سپس نیمه دیگر جامعه را، که فرزندانش هستند، تربیت کند. همان‌طور که حضرت زهرا(س) این چنین بودند.

سه‌شنبه/// عامل دین‌گریزی در عصر حاضر؛ بی‌توجهی به کاربست تنوع مباحث دینی در امر آموزش
 
زکیه محمودی از کشور افغانستان، برگزیده دیگری در بخش بین‌الملل پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه بود. وی در رشته تفسیر و علوم قرآنی و نیز رشته روانشناسی تربیتی گرایش اخلاق و تربیت اسلامی در مقطع ارشد تحصیل کرده است و دکتری قرآن و علوم حدیث گرایش حقوق دارد.
بیان نویی از دین برای جذب جوانان نداریم
محمودی درباره حضور و مشارکت خود در این همایش گفت: به مطالعات قرآنی اهتمام بسیاری دارم و روز به روز انگیزه و علاقه من به تحقیق و پژوهش با محوریت قرآن به‌ ویژه تحقیقات میان‌رشته‌ای بیشتر می‌شود و علاقه‌مندم قرآن را با علوم جدیدی مانند روانشناسی، حقوق و رشته‌های دیگر تلفیق کنم. با توجه به جهانی بودن دین مبین اسلام و معجزه بودن قرآن که برنامه سعادت‌بخش جامعه بشری در آن است و به تمام ابعاد جامعه بشری پرداخته است، علاقه داشتم به روش علمی بررسی کنم که بیان قرآن در مقایسه با علوم چیست؟
وی با تأکید بر الزامات انتقال دستورات اسلامی به نسل جدید، گفت: در عصر حاضر نوع بیانی که برای جذب جوانان به دین به کار می‌بندیم باید متفاوت باشد. امروز در وضعیتی قرار گرفته‌ایم که درصد دین‌گریزی جوانان افزایش یافته است و این شاید به دلیل بی‌توجهی به تنوعی است که در دین وجود دارد و از این‌ها برای آموزش به جوانان و نوجوانان و حتی کودکان استفاده نشده و تصور می‌کنم که در این زمینه می‌توان اقداماتی کرد.
این پژوهشگر قرآن اهل کشور افغانستان با بیان نقاط قوت برگزاری همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، افزود: زحمت زیادی برای برگزاری این همایش کشیده شده بود و طبعاً بعد از ۱۵ دوره برگزاری تجربیات برگزارکنندگان آن بیشتر شده است و هر سال هم بیشتر می‌شود. در این دوره که من حضور داشتم، موضوعات خوبی مورد بررسی و اجرا قرار گرفته بود. نقاط مثبت همایش و فرصت استفاده و بهره‌مندی بانوان بسیار بود. این همایش برای من به طور ویژه زمینه آشنایی با گروه‌های مختلف در زمینه‌های متعدد بود. برگزاری همایشی با موضوعات مختلفی که هم پژوهش را دربرمی‌گیرد و هم فعالیت‌های هنری را روش جدیدی است که می‌توان این روش را برای جذب افراد به حوزه قرآن به کار بست.
پیشنهادهایی برای برگزاری بهتر
وی پیشنهاد‌هایی هم برای بهتر برگزار شدن همایش در دوره‌های آتی داشت و گفت: این همایش ۱۵ سال برگزار شده است، یعنی ۱۵ سال تجربه کاری پشتوانه آن است. در این دوره بانوان کشور‌های عراق و افغانستان حضور داشتند، اما اگر در دوره‌های بعدی از بانوان دیگر کشور‌ها هم دعوت شود بهتر خواهد بود.
محمودی افزود: مسئله‌ای که به آن کم‌توجهی شد، فقدان ترجمه همزمان بود. مهمانان عرب‌زبان فارسی را اصلاً متوجه نمی‌شدند و بهره چندانی از برنامه‌ها نبردند و کتاب‌هایی که به آنان اهدا شد هم فارسی بودند. اگر این امکان فراهم شود و به زبان‌های عربی و انگلیسی ترجمه همزمان انجام شود، خوب است. همچنین در اهدای محصولات فرهنگی به دیگر زبان‌ها باید توجه شود.
وی ادامه داد: در رشته‌های هنری بانوان کار‌های ارزشمندی را انجام داده بودند. اگر از این پس همزمان با برگزاری همایش نمایشگاهی هم برپا شود، خواهران هنرمند می‌توانند آثار خود را به نمایش بگذارند و حضار هم از تماشای آن‌ها لذت ببرند و استفاده کنند.
این بانوی برگزیده همایش پانزدهم بانوان قرآن‌پژوه گفت: موضوع این همایش با رویکرد امام جواد(ع) بود و این امکان وجود داشت که فراخوان عمومی داده شود و افراد در موضوعات متعدد و متنوعی مانند تهیه نرم‌افزار‌های قرآنی در این همایش شرکت کنند و حتی افراد برگزیده‌ در رشته‌های متعددی تقدیر شوند. در نتیجه، بسیاری از استعداد‌ها کشف می‌شد، زیرا ممکن بود افرادی در روستا‌های دورافتاده‌تر باشند و استعداد‌های هنری در زمینه قرآن داشته باشند. خیلی بهتر است که این همایش در قالب گروه‌بندی برگزار شود؛ مانند قرآن‌پژوهان، خطاطان و ...
وی همچنین درباره برکت حضور قرآن در زندگی‌اش گفت و با قرائت بیتی از مولانا ادامه داد: آب دریا را اگر نتوان کشید/ هم به قدر تشنگی باید چشید. معارف قرآن خیلی عظیم است و هر آیه و حرف آن معرفت دارد و باید به قدر ظرفیتمان از آن استفاده کنیم. اگر توفیقی داشته‌ام، به برکت حضور قرآن در زندگی‌ام بوده است. ۱۴ سال است به کشورم برگشته‌ام، ۲۵ سال اول زندگی‌ام تا پایان مقطع ارشد (سال ۸۵) را در ایران زندگی کردم و برای تدریس در حوزه و دانشگاه به افغانستان بازگشتم تا از آنچه آموخته‌ام برای تعالی کشورم استفاده کنم.
گفت‌وگو از مریم روزبهانی
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha