نگاهی به کتاب زندگی و مبارزات شهید محراب در سالروز شهادتش
کد خبر: 3771627
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹

نگاهی به کتاب زندگی و مبارزات شهید محراب در سالروز شهادتش

گروه ادب ــ کتاب «زندگی و مبارزات آیت‌الله شهید سیدعبدالحسین دستغیب» اثری با استناد به روایت اسناد و خاطرات به رشته تحریر درآمده است.

نگاهی به کتاب زندگی و مبارزات شهید محراب در سالروز شهادتشبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب، روحانی مبارز و امام جمعه شیراز، 20 آذر 1360 توسط اعضای سازمان منافقین ترور شد و به شهادت رسید. به مناسبت سی‌وهفتمین سالروز شهادت این عالم مجاهد، کتاب «زندگی و مبارزات آیت‌الله شهید سیدعبدالحسین دستغیب به روایت اسناد و خاطرات» به منظور استفاده علاقه‌مندان و محققان معرفی می‌شود.
این کتاب که شرح زندگی، مبارزات، دیدگاه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شهید محراب است، براساس اسناد و تاریخ شفاهی جمع‌آوری شده و توسط مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است.
کتاب حاضر در دو بخش فراهم آمده است؛ بخش اول کتاب با عنوان «مدخل پژوهشی» مشتمل بر چهار فصل است. فصل اول به تولد، دوران کودکی، خانواده و تحصیلات آیت‌الله دستغیب پرداخته است و فصل دوم به مبارزات سیاسی وی در نهضت اسلامی اختصاص دارد که با تکیه بر منابع شفاهی و اسناد و روایات بررسی شده است. مبارزات آیت‌الله دستغیب با رژیم پهلوی در 15 خرداد 1342 و ماجرای دستگیری وی، معرفت شهید دستغیب نسبت به امام خمینی(ره)، زندان و تبعید دوم در سال 1343، عزیمت به نجف و دیدار با امام خمینی(ره)، مخالفت با برگزاری جشن هنر در سال 1357 و دستگیری و تبعید از شیراز در سال 1357 از جمله مباحث این فصل است. در همین فصل نظرات و دیدگاه‌های شهید دستغیب در باب مباحثی چون ولایت فقیه هم بررسی شده است.
فصل سوم درباره فعالیت‌های اجتماعی شهید دستغیب است و مباحثی چون بازسازی مسجد جامع شیراز، احیای مراکز دینی، نوسازی و ساخت مدارس علمیه و تأسیس حوزه علمیه را دربرمی‌گیرد. در فصل چهارم هم گوشه‌ای از فعالیت‌های پژوهشی و آثار قلمی شهید محراب معرفی می‌شود.
در بخش دوم کتاب، ابتدا فهرست موضوعی اسناد که براساس تاریخ مرتب شده‌ آمده و سپس اصل اسناد و در برخی مواقع با توجه با ناخوانا بودن اصل سند، بازنویسی آن‌ها آمده است. در پایان این بخش، تصاویری از آیت‌الله دستغیب از جوانی تا شهادت گنجانده شده است.
کتاب «زندگی و مبارزات آیت‌الله شهید سیدعبدالحسین دستغیب به روایت اسناد و خاطرات» به تألیف حمید سفیدگر شهانقی و محمد چغایی‌اراکی، با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و در ۲۳۰ صفحه از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
انتهای پیام

captcha