کتاب «جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی» منتشر شد
کد خبر: 3771840
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷

کتاب «جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی» منتشر شد

گروه سلامت ــ کتاب جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی، به اهتمام یحیی میرحسینی و با سرپرستی علمی احمد پاکتچی منتشر شد.

جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی منتشر شدبه گزارش ایکنا، کتاب «جستار‌هایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی» به اهتمام یحیی میرحسینی و با سرپرستی علمی احمد پاکتچی در سه فصل و ۴۱۷ صفحه گردآوری و از سوی دبیرخانه نظام سلامت در اسلام منتشر شد.
 
این کتاب، در فصل نخست به مروری بر خاستگاه و جایگاه تاریخی روایات طبی پرداخته و از هفت مقاله تشکیل شده است. در فصل دوم به کاوش در اعتبار و اصالت منابع روایات طبی می‌پردازد و دارای چهار مقاله بوده و فصل سوم آن نیز به مبانی فهم و معیار‌های نقد روایات طبی اختصاص دارد و متشکل از هفت مقاله است.
 
کتاب جستار‌هایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی، مجموعه مقالاتی است که به نحو هدفمند در زمینه پژوهش‌های علوم حدیث در روایات طبی گزینش شده و با مقدمه محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب ایرانی، در طرح احیای میراث مکتوب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منتشر شده است.
 
پاکتچی در مقدمه‌ای تفصیلی به موضوعاتی همچون؛ نگاه روشمند به احادیث طبی، آسیب‌شناسی احادیث طبی، مسأله اخبار آحاد و فقه‌الحدیث احادیث طبی، روش‌شناسی نقد اسنادی و نقد متنی احادیث طب و مسائلی مانند مبانی حجیت روایات و تسامح در ادله‌ سنن می‌پردازد.
 
نگارندگان مقالات را طیف گسترده‌ای از اساتید حدیث‌پژوه حوزه و دانشگاه تشکیل می‌دهند که کتاب را دارای ویژگی‌های ممتازی از نظر پژوهشی ساخته و برخی از مقالاتی که پیشتر چاپ شده بود نیز با بازنویسی مختصر و گاه با ترجمه و یا نگارش مجدد با ذکر منبع اصلی، در اثر آورده شده است.
 
یادآوری می‌شود، چندی قبل در مراسم رونمایی از کتاب «جستار‌هایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی»، آیت‌الله جمال‌الدین دین‌پرور، رئیس بنیاد نهج‌البلاغه، حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام مهدوی کنی، رییس وقت دانشگاه امام صادق(ع)، احد قراملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و جمعی از استادان حوزوی و دانشگاهی نیز حضور داشتند.
 
انتهای پیام
captcha