هدف از اجرای طرح بشارت 1452، آشنایی کودکان و نوجوانان با قرآن است
کد خبر: 3772121
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
رئیس مرکز مجازی حفظ قرآن:

هدف از اجرای طرح بشارت 1452، آشنایی کودکان و نوجوانان با قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی - حجت‌الاسلام نجفی گفت: عمده هدف ما از اجرای طرح بشارت آشنایی کودکان و نوجوانان با قرآن و آشتی بزرگسالان با این مصحف شریف است، بچه‌ها را تخصصی درگیر حفظ نکنید، علاقه‌سازی به حفظ قرآن و ارتباط با این کتاب ارزشمند یکی از دغدغه‌های شما باشد، طرح در سه قسمت سوره‌های«ناس تا زلزال»، «طارق تا بینه» و «نبأ تا بروج» اجرا می‌شود هیچ اجباری نیست که همه افراد در سه گام شرکت کنند.

هدف از اجرای طرح بشارت 1452، آشنایی کودکان و نوجوانان با قرآن است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، همایش تبیین طرح ملی بشارت 1452 امروز، 22 آذر با حضور معلمان، اساتید، حافظان، قاریان خمین در مصلای این شهرستان برگزار شد.
حجت‌الاسلام علیرضا نجفی، رئیس مرکز مجازی حفظ قرآن، در این همایش گفت: وجه تسمیه نام‌گذاری طرح بشارت به 1452 برگرفته شده از سال نزول قرآن است و عنوان طرح هر سال بشارت است اما سال آن تغییر پیدا می‌کند.
وی تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه هر سال به تنهایی مسابقات را برگزار می‌کند، سال گذشته در اقدامی نو مسابقات طرح تربیت حافظان با مشارکت ارشاد اسلامی برگزار شد، برگزاری آزمون این طرح باعث صرفه‌جویی در هزینه‌کردها شد، اقتصاد مقاومتی این نیست که فقط الگوی مصرف اصلاح شود همین‌که با اقدامی نو در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم یعنی گامی در راستای تحقق فرمایش رهبری برداشته‌ایم.
نجفی با اشاره به فعالیت خوب آموزش و پرورش در حوزه قرآن، اظهار کرد: فعالیت در حوزه قرآن باید دلی باشد، قرآن مایه آرامش بوده و باید برای خدا انجام شود، معلمان و تمام افرادی که در این حوزه وارد می‌شوند دقت کنند اگر مردم را امر می‌کنند خودشان نیز در این حوزه ورود پیدا کنند.
وی بیان کرد: امسال بر خلاف سال‌های قبل طرح بشارت بسیار از شبکه‌های مختلف به ویژه شبکه قرآن و رادیو معارف در قالب برنامه‌های محتوا‌محور تولید شد، تیزرهای تلویزیونی با زبان‌های ساده در قالب برنامه مدرسه قرآن برای دانش‌آموزان پخش می‌شود.
حجت‌الاسلام نجفی ادامه داد: عمده هدف ما از اجرای طرح بشارت آشنایی کودکان و نوجوانان با قرآن و آشتی بزرگسالان با این مصحف شریف است، بچه‌ها را تخصصی درگیر حفظ نکنید، علاقه‌سازی به حفظ قرآن و ارتباط با این کتاب ارزشمند یکی از دغدغه‌های شما باشد، طرح در سه قسمت سوره‌های«ناس تا زلزال»، «طارق تا بینه» و «نبأ تا بروج» اجرا می‌شود هیچ اجباری نیست که همه افراد در سه گام شرکت کنند.
وی گفت: طرح در دو بخش آموزش و پرورش و عمومی برگزار می‌شود، افراد با ثبت‌نام در اپلیکیشن بشارت می‌توانند در آزمون 9 اسفند که همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود در آزمون طرح شرکت کنند. آزمون آموزش و پرورش نیز از 18 اسفند سال جاری در مدارس برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام نجفی اضافه کرد: دانش‌آموزان امروز نیاز به تشویق‌های مادی همچون اهدای قلم و دفتر ندارند، آنان برای ارتقای شخصیت و استقامت در مسیر نیاز به تجلیل دارند. متأسفانه فرهنگ‌سازی و هویت‌بخشی به دانش‌آموزان کودک و نوجوان در خانواده‌ها و بقیه مراکز آموزشی متولی به درستی انجام نشده است.
وی افزود: دانش‌آموزان باید الفاظ را با توجه به معانی حفظ کنند، حفظ الفاظ کارایی چندانی ندارد، هدف از حفظ قرآن فهم دقیق آیات است، ما مسئولان و والدین نتوانستیم زیبایی‌های دین اسلام را به کودکان آموزش دهیم. آموزه‌های زیبای اسلام باید در قالب سبک زندگی اسلامی برای مردم بازگو شود.
این مقام مسئول بر لزوم حفظ قرآن کارکنان ادارات تأکید کرد و گفت: مزایای حفظ قرآن برای نوجوانان و جوانان بازگو شود، حافظ باید از این مزیت‌ها همچون انتخاب محل خدمت سربازی، حضور در دانشگاه و... آگاه شود، برای طرح بشارت نیز بیش از 3 میلیارد تومان جایزه در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: تشویق حافظان با حضور مسئولان انجام شود، به جایگاه حافظان در مدرسه و کلاس توجه ویژه شود، توجیه والدین برای تشویق کودکان حافظ خود از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان انجام داد. برای تعریف الگوگیری نتوانستیم در کشور درست عمل کنیم، برای تشویق کودک با حفظ پایین از حافظان کل استفاده نکنید الگوها باید از جنس خود بچه‌ها باشند، از حافظان در جلسات مختلف یاد کنید، تابوی حفظ باید شکسته شود.
حجت‌الاسلام نجفی تصریح کرد: از دانش‌آموزان حافظ در اداره کلاس کمک بگیرید، معیارهای انتخاب سرگروه‌ها را برای دانش‌آموزان تشریح کنید، معجره گروه‌بندی را جدی بگیرید، اگر قرار است مسئولیتی دهید آن مسئولیت به حفاظ سپرده شود تا هم حافظ ترغیب به ادامه داشته باشد و هم دیگر دانش‌آموزان به حفظ علاقمند شوند.
وی هشدار داد: سبک زندگی‌های امروز اشتباه است از زندگی اسلامی دور افتاده‌ایم، قرآن بازی با ریاضی نیست، در این مصحف شریف اصول ریز و کارگشایی وجود دارد که می‌تواند زمینه رشد انسان در هر زمینه‌ای را فراهم کند، ضمنا معلمان در هر صفحه قرآن نکته عملی و ناب از قرآن در کلاس را بازگو کنند.
انتهای پیام

captcha