گره رسوم بلندترین شب سال با آموزه‌های دینی
کد خبر: 3774086
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵

گره رسوم بلندترین شب سال با آموزه‌های دینی

گروه اجتماعی- شب یلدا با سنت‌های زیبایی چون صله‌رحم و دید‌و‌بازدید، احترام به بزرگان، همدلی و صمیمیت در خانواده، تلاوت قرآن کریم، خواندن اشعار پسندیده و نیکو، تفأل به ابیات دیوان حافظ گره‌خورده که هر کدام از این سنت‌ها و آداب پسندیده و نیکو در دین مبین اسلام نیز بسیار مورد توجه و تأکید است.

گره رسوم بلندترین شب سال با آموزه های دینی

به گزارش ایکنا از قزوین، آخرین شب پاییز و آذرماه که به شب یَلدا یا شب چلّه معروف است به‌عنوان بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین شناخته می‌شود.
تغيير تدريجى شب و روز و به‌تبع آن تاريكى و روشنى نشانه دقت و ظرافت آفرينش و نشان عظمت آفريدگار است و اهل دانش و بصيرت به‌خوبی می‌دانند كه شب و روز و تاريكى و روشنايى دو نشانه از نشانه‌های پروردگار و دو نعمت الهى هستند، خداوند متعال در سوره اسراء آیه ١٢ می‌فرماید «وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ آيَتَيْنِ ۖ فَمَحَوْنَا آيَةَ اللَّيْلِ وَجَعَلْنَا آيَةَ النَّهَارِ مُبْصِرَةً» ما شب و روز را دو نشانه قرار داديم، نشانه شب را تاريك و روز را روشن گردانيديم.
این شب برای ما ایرانی‌ها یادآور جمع شدن کوچک‌ترها در منزل بزرگ‌ترهای خانواده است تا در کنار هم شبی به‌یادماندنی را برای خود رقم ‌زنند. در این شب، جوان‌ترها پای صحبت‌ها و قصه‌های بزرگان خود می‌نشینند و از لابه‌لای داستان‌ها و قصه‌هایی با معرفت و کهن و قرآنی که از زبان این گنج‌های زندگی می‌شنوند، هزاران پند و اندرز، عبرت‌ها و درس‌های بی‌شماری برای خود می‌اندوزند.
در حقیقت شب یلدا با سنت‌های زیبایی چون صله‌رحم و دید‌و‌بازدید، احترام به بزرگان، همدلی و صمیمیت در خانواده، تلاوت قرآن کریم، خواندن اشعار پسندیده و نیکو، تفأل به ابیات دیوان حافظ گره‌خورده که هر کدام از این سنت‌ها و آداب پسندیده و نیکو در دین مبین اسلام نیز بسیار مورد توجه و تأکید است.

یلدا به‌عنوان یک آیین سنتی درآمیخته شده با سنن اسلامی قابل احترام است

حجت‌الاسلام علی عباسی رئیس حوزه علمیه قزوین در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به اینکه یلدا هیچ‌گاه با موازین اسلامی و دینی منافات نداشته است، اظهار کرد: یلدا به‌عنوان یک آیین سنتی درآمیخته شده با سنن اسلامی قابل احترام است.
وی با بیان اینکه دین اسلام همواره بر سنت‌هایی همچون صله‌رحم، ارتباط با دیگران و همچنین احساس مسئولیت در قبال مردم و خانواده تأکید داشته است، افزود: تمام این تأکیدات اسلامی را در شب یلدا می‌توان مشاهده کرد و از همین رو این شب منافاتی با آیین اسلامی ندارد.
حجت‌الاسلام عباسی بیان کرد: یلدا به‌عنوان شبی طولانی یکی از آیات و نشانه‌های الهی است ولی باید دقت کنیم که به‌عنوان یک مسلمان علاقه‌مند به آیین‌های سنتی و ملی صحیح، چگونه از این شب استفاده کنیم.
وی عنوان کرد: این شب از جهت صله‌رحم، مطلع شدن از احوال دیگران و احساس مسئولیت نکردن در برابر دیگران دارای اهمیت بسیار زیادی در اسلام است و باید از آن به‌درستی بهره‌ برد.
این کارشناس دینی شب یلدا را از نشانه‌های الهی دانست و ادامه داد: تمام آیات الهی بستر و نشانه‌ای برای تکامل بشریت است و مؤمنین باید این نشانه‌ها را درک کنند.
وی با اشاره به آسیب‌های یلدا ابراز کرد: پرهیز از مصادیق اسراف، غفلت، غیبت و کوچک شمردن دیگران باعث خواهد شد تا این شب پیوند مستحکم‌تری با سنت‌های دینی داشته باشد.
رئیس حوزه علمیه قزوین در پایان با بیان اینکه همه باید در همه حال یاد خدا را در دل داشته باشیم، خاطرنشان کرد: با تکریم مؤمنین، شب یلدا که یک رسم سنتی است را می‌توان با یاد خدا پیوند زده و بهترین استفاده را از آن داشت.

انتهای پیام

captcha