مشکلاتی که زر وجود انسان را طلا می‌کند
کد خبر: 3774151
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵

مشکلاتی که زر وجود انسان را طلا می‌کند

گروه اجتماعی_ امتحان الهی و سختی‌های زندگی جزء جدانشدنی زندگی دنیایی هر انسانی است که می‌توان با رجوع به آیات قرآنی و روایات معنا و فلسفه آن را دانست.

مشکلاتی که زر وجود انسان را طلا می‌کند

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، انسان از همان آغاز زندگی در رنج سختی است. از زمانی که در رحم مادر قرار دارد و مراحل مختلف رشد را طی می‌کند تا زمانی که متولد می‌شود و با گریه زندگی دنیایی خود را آغاز می‌کند.

انسان از زمان کودکی، نوجوانی و جوانی و بالاخره در هنگام پیری مراحلی از سختی‌ها و درد و رنج‌هایی را طی می‌کند که اگر بیشتر به آن توجه کنیم هر کدام از آن‌ها برای تکامل و طی کردن مراحل رشدمان لازم است. پس بهتر است در زمان طوفان‌های سخت زندگی به آثار آن توجه کرد.

پروانه برای بیرون آمدن از پیله سعی می‏‌کند و رنج و زحمت می‌‏کشد، این رنج و زحمت همانند ورزشی است که بال و پر او را تقویت کرده و او را برای زندگی در این دنیا آماده می‏‌کند. می‌شود از این رفتار پروانه برای زندگی خود درس گرفت همانطور که از تمام رفتارهای طبیعت خداوندی می‌توان درس‌هایی گرفت.

خداوند در قرآن می‌فرماید: لقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی کَبَدٍ؛ راستى که ما انسان را در سختی و رنج و مشکل آفریدیم. آیه ۴ سوره بلد.

در قسمتی از آیه ۱۵۴ سوره آل عمران خداوند امتحان الهی را موجب تکامل و تربیت انسان دانسته است و می‌فرماید: وَلِيَبْتَلِيَ اللَّهُ مَا فِي صُدُورِكُمْ وَلِيُمَحِّصَ مَا فِي قُلُوبِكُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ؛ اینها براى اين است كه خداوند آنچه را در دل‌هاى شماست بيازمايد و آنچه را در قلب‌هاى شماست پاك گرداند و خدا به راز سينه‏‌ها آگاه است.

همچنین خداوند در آیه ۱۶ سوره توبه امتحان را موجب بازشناسی مومنان دانسته است و می‌فرماید: اَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَكُوا وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَا رَسُولِهِ وَلَا الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُون؛ َآيا پنداشته‏‌ايد كه به خود واگذار مى‌شويد و خداوند كسانى را كه از ميان شما جهاد كرده و غير از خدا و فرستاده او و مؤمنان محرم اسرارى نگرفته‏‌اند معلوم نمى‌دارد و خدا به آنچه انجام مى‏ دهيد آگاه است.

حضرت علی(ع) می‏‌فرماید: «و لکن اللّه‏ یختبر عباده بانواع الشدائد و یبتلیهم بضروب المکاره اخراجا للتکبر من قلوبهم و اسکانا للتذلل فی نفوسهم و لیجعل ذلک ابوابا فتحا الی فضله و اسبابا ذللا لعفوه؛ خداوند همواره بندگان خود را به انواع شداید مواجه می‏‌کند و اقسام کوشش‌‏ها و مجاهدت‌‏ها را پیش پای آنها می‏‌گذارد، تکالیفی گوناگون برخلاف طبع آسایش ‏طلب آنها بر آنها مقرر می‏‌دارد تا غرور و تکبر از دلشان بیرون رود، نفوس‏شان به عبودیت خدا رام گردد و این وسیله‏‌ای است برای اینکه درهای فضل و رحمت پروردگار به روی آنها گشوده شود».

امام علی(ع) در حدیثی دیگر چنین می‏‌فرماید: «ان‏ اللّه‏ یبتلی عباده عند الاعمال السیئة بنقص الثمرات و حبس البرکات و اغلاق خزائن الخیرات لیتوب تائب و یقلع مقلع و یتذکر متذکر و یزدجر مزدجر؛ خداوند بندگان خود را که گناهکارند با کمبود میوه‏‌ها و جلوگیری از نزول برکات و بستن در گنج‏‌های خیرات، گرفتار می‏‌کند. برای آنکه توبه‏‌کننده باز گردد. گناهکار دل از معصیت بکند و پند گیرنده پند گیرد و بازدارنده راه نافرمانی را بر بندگان ببندد».

در این سخن در واقع یکی از آثار سختی‌ها و رنج‌های زندگی که همان توبه و بازگشت به سوی خداست بیان شده است، توبه‌ای که سبب تکامل انسان است و شاید بدون تحمل سختی‌ها ممکن نشود.

از پيامبر اسلام(ص) چنين نقل شده است: «إِنَّ الرَّجُلَ لَيَكُونُ لَهُ الدَّرَجَةُ عِنْدَ اللَّهِ لَا يَبْلُغُهَا بِعَمَلِهِ يُبْتَلَى بِبَلَاءٍ فِي جِسْمِهِ فَيَبْلُغُهَا بِذَلِكَ؛ براي مرد در نزد خداوند درجه و مقام است كه به وسيله عمل خود نمي‌‌تواند به آن برسد پس خداوند بدن او را گرفتار مي‌‌گرداند، به اين وسيله به آن مقام نائل مي‌‌گردد».

بنابراین خداوند برای اینکه انسان شایسته اشرف مخلوقات شود، او را در تنگناهای زندگی قرار می‌دهد تا ببیند چقدر شایسته بنده خدا بودن است.
صبر، بیمه‌ای در هنگام مشکلات
مشکلات و سختی‌های زندگی به ما کمک می‌کنند که صبور باشیم و این صبر شخصیتمان را قوی‌تر کرده و کمکمان می‌کند و این یکی از آثار مهم سختی‌ها است.
اما در میان این مشکلات، صبر یکی از نعمت‌هایی است که خداوند متعال در وجود انسان قرار داده است. صبر در هر فردی به هر اندازه‌ای وجود دارد و در طول زندگی با ایمان و تقوا، تقویت می‌شود.
خداوند در آیه 200 سوره آل عمران می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد، اميد است كه رستگار شويد».
شکیبایی راه گذر از مشکلات است که نعمت‌های زندگی را به انسان هدیه داده و آرامشی وصف ناپذیر به صابر می‌دهد تا آنجا که خداوند به صابران بارها مژده می‌دهد.
دعا کلیدی است که خداوند در وجود انسان قرار داده است تا با آن قفل صحبت با خداوند شکسته شده و در هنگام مصائب و مشکلات با دعا و توسل آرامش یابد.
در میان تمام طوفان‌های زندگی باید به خداوند اعتماد کرد، به او توسل جست و در نهایت امید و ایمان را در دل قوی‌تر کرد و این آیه را همواره در دل خود زمزمه کرد که «إِنَّ مَعَ العُسرِ يُسرًا».

زهرا حمیدی
انتهای پیام

captcha