انسان با بهره‌گیری از قرآن می‌تواند به خودسازی بپردازد
کد خبر: 3775057
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳

انسان با بهره‌گیری از قرآن می‌تواند به خودسازی بپردازد

گروه فعالیت‌های قرآنی - امام جمعه مهربان‌، اظهار کرد: قرآن مجموعه‌ای است که باید همه آن در کنار هم باشد و انسان با بهره‌گیری از آن می‌تواند به خودسازی بپردازد.

انسان با بهره‌گیری از قرآن می‌تواند به خودسازی بپردازد

حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه مهربان‌ در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: قرآن مجموعه‌ای است که باید همه آن در کنار هم باشد و انسان با بهره‌گیری از همه آن است که می‌تواند به خودسازی بپردازد.
وی افزود: قرآن، ماهیت زمینی ندارد، بلکه از ماهیتی آسمانی و ملکوتی برخوردار است. ویژگی برجسته دیگر قرآن این است که به دست فرشتگانی که نیکو سرشت و نیک کردارند، به فرمان خدا به رشته تحریر در آمده است و انسان‌ها در نگارش آن هیچ نقشی نداشته‌اند.
وی با استناد به آیات ۲ تا ۴ سوره زخرف « وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ» ﴿۲﴾، سوگند به كتاب روشنگر «إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»(۳)، ما آن را قرآنى عربى قرار داديم باشد كه بينديشيد «وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ(۴)» و همانا كه آن در كتاب اصلى [لوح محفوظ] به نزد ما سخت والا و پر حكمت است.

حجت‌الاسلام مرسلی، ضمن بازگو کردن راه دست یافتن به اسرار آیات قرآنی ادامه داد: راه دست یافتن به حقایق و اسرار آیات قرآنی، پیامبر و اهل بیت پاک و مطهر او هستند، زیرا آنان مورد عنایت ویژه الهی و مصون از هر خطا و گناه هستند.
امام جمعه مهربان توجه به معانی و مفاهیم قرآن را باعث روشن شدن روح انسان دانست و یادآور شد: توجه به معانی و مفاهیم قرآن، دلیل دیگری است که باعث روشن شدن قلب و روح انسان و کسب معرفت در حین تلاوت قرآن می‌شود، هرچند پی بردن به عمق معانی و مفاهیم واقعی قرآن خارج از دسترس برخی از انسان‌ها است، اما درحد توان با رعایت موارد فوق می‌توان از این دریای بیکران فیض و معرفت کسب ثواب کرد و روح و قلب خویش را با تلاوت قرآن و دقت در معانی آن تعالی بخشید.
وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: پس فرو فرستاد بر پیامبر(ص) قرآن را نوری که چراغ‌های آن فرو نمی‌رود و چراغی که افروختگی‌اش کاهش نپذیرد و دریایی که ژرفای آن کس نداند و راهی که پیمودنش رهرو را به گمراهی نکشاند و پرتویی که فروغ آن تیرگی نگیرد و فرقانی که نور برهانش خاموش نشود و تبیانی که ارکانش ویرانی نپذیرد و بهبودی که در آن بیم بیماری نباشد و ارجمندی که یارانش را شکست و ناپایداری نباشد و حقی که یاورانش را زیان و خواری نباشد، پس قرآن معدن ایمان است.
حجت‌الاسلام مرسلی، از ساخته شدن تصویر خداوند در قرآن گفت و تأکید کرد: تصویری که قرآن از خداوند ساخته چنان زیبا، دلنشین و عقل‌پسند است که انسان نه یک دل بلکه هزار دل بدان می‌بازد.

انتهای پیام

captcha