کم‌فروشی و گران‌فروشی؛ آفت‌ کسب روزی حلال
کد خبر: 3775961
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶

کم‌فروشی و گران‌فروشی؛ آفت‌ کسب روزی حلال

گروه فعالیت‌های قرآنی - کم‌فروشی و گران‌فروشی یکی از آفت‌های کسب روزی حلال است که در هر دوره و هر قومی در زمان‌های مختلف برخی اهالی بازار و کسبه به این کار دست می‌زنند، به گونه‌ای که خداوند در سوره‌هایی چون «هود»، «اسراء»، «رحمن»، «انعام» و «اعراف» به این وضوع مهم اشاره‌ کرده است و سوره «مطففین» نیز به معنای کم‌فروشی در این راستا نازل شده است.

کم‌فروشی و گران‌فروشی؛ آفت‌ کسب روزی حلال

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، خداوند متعال در برخی از آیات قرآن برای درس عبرت جهانیان به قومی که چنین اعمال ناشایستی مرتکب شده‌اند و هیچ پندی نمی‌گرفتند را به وضوح بیان فرموده است. اینگونه می‌توان اشاره داشت که کم‌فروشی تنها در این امر که کاسبی در فروش جنس خود کم‌فروشی کند خلاصه نمی‌شود بلکه می‌تواند در کارهای مختلف نیز مشاهده شود که می‌توان در این میان به عواملی مانند اینکه استادی در آموزش خود کم کاری کند و دیگر مواردی از این قبیل اشاره کرد.
خداوند در قرآن‌ کریم به یکی از مهم‌ترین عوامل در عدالت جامعه که همان عدالت در خرید و فروش و ایجاد اعتماد عمومی است اشاره‌های فراوانی داشته است، به گونه‌ای که در آیه اول تا ششم سوره «مطففین» اعتقاد به خدا را مهم‌ترین عامل در عدالت اقتصادی و مانعی در برابر کم‌فروشی معرفی می‌کند و همچنین در آیات ۸۵ و ۸۶ سوره «هود» نیز ایمان را به عنوان مهم‌ترین باز دارنده از کم‌فروشی انسان‌ها می‌داند.
از این رو خداوند و پیامبران همواره بر مأموران درونی از بینش توحیدی، معاد، حسابرسی روز قیامت، نماز و تقوا یاد کرده و به آن توجه فراوانی داشته‌اند و آن را مهم‌ترین ابزارهای مبارزه با بی‌عدالتی نیز معرفی کرده‌اند.
همانطور که در آیات قرآن مجید به این موضوع اشاره شده است؛ خداوند در داستان شعیب(ع) در آنجا که قوم را مخاطب ساخته، در آیه 181 تا 184 سوره شعراء مى‌گوید: «أَوْفُوا الْكَيْلَ وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ»، «حق پیمانه را ادا کنید، دیگران را به خسارت می‌فکنید، با ترازوى صحیح وزن کنید، حق مردم را کم نگذارید و در زمین فساد نکنید».
همچنین در آیه هفتم و هشتم سوره «الرحمن» رعایت عدالت در وزن را هم ردیف عدالت در نظام آفرینش در عالم جهان هستى می‌داند و مى‌فرماید: «وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِيزانَ «7» أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزانِ «8»»، در این آیه آمده است که «خداوند آسمان را برافراشت و میزان و حساب در همه چیز قرار داد تا شما در وزن و حساب طغیان نکنید»، در واقع این آیه به این امر اشاره دارد که مساله رعایت عدل در سنجش مسئله کوچک و کم اهمیتى نیست، بلکه جزئى از اصل عدالت و نظم کلى حاکم بر سراسر عالم هستى است.

انتهای پیام

captcha