گفت‌وگوی رهبران عربستان و افغانستان درباره روند صلح
کد خبر: 3776553
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵

گفت‌وگوی رهبران عربستان و افغانستان درباره روند صلح

گروه بین‌الملل ــ با نزدیک شدن دور تازه‌ نشست نمایند‌گان آمریکا و گروه طالبان در جده (از شهرهای عربستان)، رئیس‌جمهور افغانستان با پادشاه عربستان سعودی درباره روند مذاکرات صلح افغانستان، تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «8 صبح» افغانستان؛ در روزنامه ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان که امروز به چاپ رسیده، آمده است؛ اشرف غنی (رئیس‌جمهور این کشور) در تماس تلفنی از نقش و حمایت عربستان سعودی از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغانستانی‌ها، قدردانی کرده است. وی، نقش «کنفرانس سعودی» در راستای تحکیم صلح و ثبات در افغانستان را ارزنده دانست و این کنفرانس را یک گام و آغاز مطلوب برای مراحل بعدی این روند برشمرد.

در این روزنامه آمده است که پادشاه عربستان سعودی نیز اظهار کرده که به پروسه صلح با رهبری و مالکیت افغانستانی‌ها باور دارد و در راستای تحکیم صلح و ثبات در افغانستان، به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.

بر این اساس، قرار است نشستی به میزبانی عربستان سعودی در شهر جده این کشور طی روزهای آینده برگزار شود. نشست جده در ادامه نشست ابوظبی برگزار خواهد شد. قرار است نمایند‌گان ایالات متحده آمریکا، پاکستان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و گروه تروریستی طالبان در این نشست شرکت کنند.

پیش از این، زلمی‌ خلیل‌زاد (نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان) و نمایند‌گان گروه طالبان در امارات دیدار کردند. این دیدار سه روز به طول انجامید. در این نشست سه‌روزه، نمایند‌گان حکومت افغانستان حضور نداشتند. هر چند حکومت افغانستان نیز هیئت مذاکره‌کننده صلح به رهبری سلام رحیمی را به امارات متحده عربی فرستاده بود.

در حالی که حکومت افغانستان آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان را «قریب‌الوقوع» خوانده بود، نمایند‌گان طالبان با هیئت مذاکره‌کننده حکومت وارد گفت‌وگو نشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha