افزایش مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در خراسان‌شمالی
کد خبر: 3776915
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳

افزایش مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در خراسان‌شمالی

گروه اجتماعی - رئیس سازمان اورژانس و مدیریت حوادث خراسان‌شمالی گفت: طی ۹ ماه گذشته ۳۸ مورد مسمومیت با گاز منو اکسیدکربن به اورژانس ۱۱۵ استان گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان افزایش داشته است.

افزایش مسمومیت با گاز منو اکسید کربن در خراسان‌شمالی

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان تقی دولت آبادی، رئیس سازمان اورژانس و مدیریت حوادث استان اظهار کرد: مسمومیت با مونواکسید کربن براثر تنفس این گاز خطرناک ایجاد می‌شود که بر اثر تنفس بیش از اندازه، مونواکسید کربن در خون جایگزین اکسیژن می شود و با از بین رفتن اکسیژن ، سلول ها در سراسر بدن می میرند و فعالیت اندام ها متوقف می شود.
وی بیان کرد: سردرد ، سرگیجه ، ضعف ، تهوع ، استفراغ و درد در قفسه سینه از علایم شایع در مسمومیت با گاز منواکسید کربن است.
دولت آبادی با بیان اینکه دستگاه‌های حرارت مرکزی ، بخاری ، آبگرمکن ، اجاق ها ، گاز آشپزخانه و خودروها از جمله دستگاه هایی هستند که می توانند گاز منواکسید کربن تولید کنند، افزود: نداشتن تهویه مناسب یا بسته شدن دودکش ها در این وسایل سبب سوختن ناقص مواد نفتی شده و افراد را در معرض خطر مسمومیت با منواکسید کربن قرار می دهد.
وی افزود: برای کاهش خطر مسمومیت بهتر است دودکش ها و هواکش ها را به صورت مرتب بررسی کنید ، در فصل سرما همه روزنه های جریان هوا در منزل یا محیط کار را مسدود نکنید ، از نصب آبگرمکن در حمام خودداری کنید و اگر تمام افراد خانواده شما علایم مشابهی داشتند به مسمومیت با منوکسیدکربن شک کنید.
دولت آبادی تاکید کرد: اولین و مهم ترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با این گاز یا انواع گازگرفتگی شده ،رساندن اکسیژن و هوای تازه به فرد است البته باید منبع نشت گاز را نیز شناسایی و قطع کنید و سریعا با اورژانس تماس بگیرید.
انتهای پیام

captcha