مؤسسه قرآنی امام صادق(ع) شهر بن؛ الگوی مشارکت مردمی در مباحث قرآنی
کد خبر: 3777176
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳

مؤسسه قرآنی امام صادق(ع) شهر بن؛ الگوی مشارکت مردمی در مباحث قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیر مؤسسه امام صادق(ع) شهر بن گفت: مردم از هرگونه طرح و برنامه قرآنی استقبال و با تمام توان در آن مشارکت می‌کنند به گونه‌ای که شاهد راهیابی کلاس‌های قرآنی به خانه‌ها هستیم و در این راستا بیش از ۱۰۰ خانواده منزل خود را به این امر اختصاص داده‌اند.

مؤسسه قرآنی امام صادق(ع) شهر بن، الگوی مشارکت مردمی در مباحث قرآنی

محمود سلیمی، مدیر مؤسسه امام صادق(ع) شهر بن در چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: این مؤسسه از سال 1363 فعالیت قرآنی خود را با برگزاری روخوانی و جمع‌خوانی قرآن در مساجد و حسینیه‌ها و با اجاره کردن ساختمان و به صورت خودجوش آغاز کرد.
وی افزود: در سال 1368 با ثبت این مؤسسه در سازمان ثبت شرکت‌ها، ساختمانی با کمک مردم قرآن‌دوست شهر بن خریداری و فعالیت رسمی این مؤسسه آغاز شد.
سلیمی با فعال‌تر ارزیابی کردن مشارکت خواهران در مقایسه با برادران در این مؤسسه، اظهار کرد: این مؤسسه طی چند دهه فعالیت به تربیت شمار بسیار زیادی حافظ و قاری پرداخته که بسیاری از این افراد از چهره‌های مذهبی و مردمی شناخته شده شهر هستند.
وی این مؤسسه را در امر تربیت و جذب مربی خودکفا خواند و گفت: سالانه در حدود 70 الی 80 مربی قرآن در این مؤسسه تربیت و برای ارزیابی بیشتر و شرکت در دوره‌ها و آزمون‌های تکمیلی به تهران اعزام می‌شوند.
مدیر مؤسسه امام صادق‌(ع) شهر بن یادآور شد: ساختمان دارالقرآن کارکرد ستادی دارد و اکثر کلاس‌ها در خانه‌ها و محلات و با هزینه مردم و با همدلی بسیار بالای آنان برگزار می‌شود.
سلیمی با اشاره به جمعیت یک‌‎هزار نفری قرآن‌آموزان و مشارکت‌کنندگان در طرح‌های این مؤسسه، گفت: 150 استاد، مسئول آموزش این افراد در مباحث متنوع قرآنی از جمله حفظ، روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن، تفسیر و تدبر، مفاهیم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، حفظ موضوعی و احکام قرآنی هستند.
سلیمی در تشریح فضای قرآنی شهر بن اظهار کرد: شهر بن از قدیم‌الایام مهد فعالیت‌های مذهبی و قرآنی بوده و اساتید نام آشنایی چون غلامرضا معلم‌(سید‌ذبیح‌الله) و امیرقلی قاصد از نمونه‌های بارز اساتید محلی بودند که در مکتب‌خانه بن به آموزش مباحث دینی و قرآنی می‌پرداختند.
وی افزود: با توجه به پیشینه مذهبی این شهر، مردم از هرگونه طرح و برنامه قرآنی استقبال و با تمام توان در آن مشارکت می‌کنند به گونه‌ای که شاهد راهیابی کلاس‌های قرآنی به خانه‌ها هستیم و در این راستا بیش از 100 خانواده، منزل خود را به این امر اختصاص داده‌اند.
سلیمی با اشاره به اینکه این فعالیت‌ها کاملاً جهادی انجام می‌شود، گفت: به مدد الهی و با کمک مردم قرآن‌دوست شهر بن مشکلات مالی، چندان محسوس نیست و این مشارکت تا حدی فراگیر است که مردم حتی در تهیه قرآن، محتوای آموزشی، پذیرایی و غیره در قالب نذر و خیرات، این مؤسسه را مساعدت می‌کنند.
وی با اشاره به موفقیت‌های مؤسسه در نهادینه کردن فرهنگ قرآنی و بسط و گسترش فضای مذهبی در شهر، بیان کرد: تمام مناسبت‌های مذهبی نیز در همین جلسات خانگی گرامی داشته می‌شوند و به این ترتیب این جلسات فضای خوبی را برای اشاعه فرهنگ قرآن و عترت به صورت توأمان فراهم کرده است.
سلیمی تعامل با آموزش و پرورش شهرستان را هم خوب اریابی کرد و گفت: این مؤسسه به صورت مستمر در تعامل و همفکری با مربیان پرورشی مدارس است و زمینه جذب دانش‌آموزان به سمت فعالیت‌های قرآنی کاملاً مهیاست، ضمن اینکه از امکانات آموزش و پرورش نظیر سالن همایش و وسایل کمک آموزشی نیز در مؤسسه استفاده می‌شود.
مدیر مؤسسه امام صادق(ع) شهر بن افزود: به دلیل سابقه این مؤسسه و نیز خدمات شایانی که به جامعه قرآنی شهر داشته و همچنین ارتباط تنگاتنگ با دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی، این نهاد در برخی موارد همچون برگزاری جشن‌ها بخشی از هزینه‌ها را تقبل می‌کند.
سلیمی تأکید کرد: به مدد همراهی پرشور مردم و به لطف وثوق بالای جامعه به این مؤسسه، بسیاری از مشکلات مالی دیگر مؤوسسات فعال را نداریم اما نمی‌توان انکار کرد که در صورت دریافت بودجه از سوی نهادهای ذیربط می‌توان فعالیت‌های بسیار گسترده‌تری از جمله برگزاری محافل قرآنی، کرسی تلاوت و دعوت از چهره‌ها و اساتید کشوری، در سطح شهر و استان به انجام رساند.
وی برگزاری کرسی تلاوت در ایام الله دهه فجر و همزمان با ایام فاطمیه را مهم‌ترین برنامه پیش‌روی مؤسسه خواند و در تشریح چشم‌انداز پیش‌روی مؤسسه، اضافه کرد: به‌دلیل ارتقای شهر بن به شهرستان، به حول و قوه الهی، دامنه فعالیت‌های مؤسسه هم در آینده‌ای نه چندان دور گسترش پیدا خواهد کرد و شهرهایی نظیر وردنجان و شیخ‌شبان از برنامه‌ها و طرح‌های این مؤسسه بهره‌مند خواهند شد.
یادآور می‌شود، مؤسسه امام صادق(ع) شهر بن در چهارمحال و بختیاری، در خیابان مدرس واقع شده و پذیرای علاقمندان قرآن و عترت(ع) است.
انتهای پیام

captcha