سیاستمداران، کتاب «مقاومت شکننده تاریخ تحولات اجتماعی ایران» را بخوانند
کد خبر: 3777227
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲

سیاستمداران، کتاب «مقاومت شکننده تاریخ تحولات اجتماعی ایران» را بخوانند

گروه اجتماعی - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه کتاب «مقاومت شکننده تاریخ تحولات اجتماعی ایران» در ایران دارای اهمیت بسیاری بوده و ۱۷ مرتبه به چاپ رسیده است‌، خاطرنشان کرد: امیدوارم متولیان امور کشور اهمیت کتاب را درک کرده و آن را برای درک بهتر امور بخوانند.

سیاستمداران، کتاب «مقاومت شکننده تاریخ تحولات اجتماعی ایران» را بخوانندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی جواد عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی دیروز، 9 دی ماه در نشست بررسی و نقد کتابی با عنوان «مقاومت شکننده تاریخ تحولات اجتماعی ایران» که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ایران، همچنان در مرحله وابستگی به خارج از کشور بسر می‌برد. جان فووان کتاب خود را در سال ۱۹۹۳ نوشته که آن زمان 14 سال از انقلاب اسلامی فاصله گرفته بود. فووان برای نگارش کتاب مقاومت شکننده تاریخ تحولات اجتماعی ایران تمام کتاب‌هایی که نویسندگان ایرانی چون امیر ارجمند، میثاق پارسا و... در مورد انقلاب سال 1357 نوشته بودند را مطالعه کرده بود.

وی با بیان اینکه این کتاب در ایران دارای اهمیت بسیاری بوده و ۱۷ مرتبه به چاپ رسیده است‌، خاطرنشان کرد: امیدوارم متولیان امور کشور اهمیت کتاب را درک کرده و آن را برای درک بهتر امور بخوانند. برخی از نویسندگان داخلی کتابی با عنوان تئوری و بررسی انقلاب‌های ایران نوشتند که در آن از دیدگاه‌های نظریه‌پردازانی چون آبراهامیان بهره گرفتند تا با دیدگاه‌های فووان مقابله کرده و آرای وی را نفی کنند. چنین تلاشی برای نفی دیدگاه فووان نشانگر اهمیت کتاب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی ادامه داد: برخی معتقدند گفت‌وگوی میان مورخان و جامعه‌شناسان بیهوده است چراکه این دو گروه نمی‌توانند گفته‌های یکدیگر را درک کنند. جان فووان با توجه به تجربه‌های پیشین و نظریه‌های توطئه‌ای که در مورد استبداد شهری وجود داشته، تلاش کرده در نگارش کتاب خود در مورد ایران، دچار این دسته از دام‌ها و لغزش‌ها نشود.

وی با اشاره به ارزشمندی کتاب جان فووان از لحاظ ارزش محتوای تاریخی گفت: این کتاب از لحاظ ارزش محتوای تاریخی، کتاب قابل اعتمادی است چراکه نویسنده بیش از ۵۰۰ منبع مربوط به تاریخ تحولات ایران را برای نگارش کتاب خود بررسی کرده است. یکی از کارهای مهم فووان این است که مهم ترین تحقیقات تاریخی مربوط دوره ۵۰۰ ساله تاریخ ایران را دیده و در برخی مواقع به سراغ متن‌های اصلی رفته است.

عباسی بیان کرد: فووان در نگارش کتاب خود، آثار تمام صفویه شناسان، قاجارشناسان و پهلوی شناسان معروف را دیده و از همه آن‌ها استفاده کرده است؛ بنابراین نقطه اتکای تاریخی کتاب وی قابل قبول است. هر چند برخی مواقع یکسری تناقض‌های تاریخی در کتاب وجود دارد.

انتهای پیام

captcha