«زهد» از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع)/ جامعه امروز اسیر زینت‌هاست
کد خبر: 3777787
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
حجت‌الاسلام صابری‌اراکی:

«زهد» از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع)/ جامعه امروز اسیر زینت‌هاست

گروه معارف - یکی از صفات متقین و مؤمنین در مفاهیم آیات قرآن و احادیث اهل‌بیت(ع) زهد و وارستگی است، در جامعه امروز وقتی کسی با لباس پاره و کهنه ظاهر شود، می‌گویند فلانی خیلی زاهد است در صورتی‌که این نوع نگاه نشان می‌دهد که لغت زهد اشتباه معنا شده است و معنای حقیقی آن را متوجه نشده‌ایم.

آنالیز«زهد» از دیدگاه امیرالمومنین(ع)/ جامعه امروز اسیر زینت‌هاست

حجت‌الاسلام ابوالفضل صابری‌اراکی، خطیب برجسته کشوری در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، در تشریح معنای زهد گفت: یکی از صفات متقین و مؤمنین در مفاهیم آیات قرآن کریم و احادیث اهل‌بیت(ع) زهد و وارستگی است که زاهدانه زندگی می‌کنند، در جامعه امروز وقتی کسی با لباس پاره و کهنه ظاهر شود، می‌گویند فلانی خیلی زاهد است در صورتی‌که این نوع نگاه نشان می‌دهد که لغت زهد اشتباه معنا شده است و معنای حقیقی آن را متوجه نشده‌ایم. فکر می‌کنیم هر کس که فقیر باشد زاهد است یا هر کس لباس وصله‌دار بپوشد زاهد است در صورتی که امیرالمومنین(ع) در یک حدیث نورانی به آنالیز «زهد» می‌پردازد.
وی ادامه داد: حضرت امیر(ع) می‌فرماید: زهد از سه حرف تشکیل شده است، یعنی «ز»، «ه» و «د». امیرالمؤمنین(ع) در تشریح بیشتر این واژه می‌فرماید: حرف «ز» یعنی ترک‌الزینت؛ یعنی ای شیعیان من اگر می‌خواهید زاهد باشید اولین کاری که باید انجام دهید این است که زینت را در زندگی خویش ترک کنید که متاسفانه جامعه امروز ما اسیر زینت‌هاست. البته کلمه زینت در میان مردم مصادیق متعددی دارد، در حالی‌که در روایات آمده است که زینت مؤمن ایمان و تقواست. ولی امروز متاسفانه مدارک تحصیلی از قبیل لیسانس و فوق‌لیسانس و دکتری در میان برخی از مردم تبدیل به زینت شده است.
خطیب دربار حسینی(ع) افزود: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه روایت می‌فرماید، «ه» یعنی ترک‌الهَوی؛ به این معنا که باید هوای نفس ترک شود و در زندگی باید آنچه که خدا و دین و آئین‌نامه محمد و آل محمد(ع) بر آن تأکید فرموده‌اند را جامه عمل بپوشانیم، به عبارت دیگر آنچه که هوای نفس دستور می‌دهد را باید ترک کرد.
صابری‌اراکی تصریح کرد: و اما آخرین حرف کلمه زهد یعنی «د» ترک‌الدنیا است، البته این ترک دنیا به این معنا نیست که انسان کسب و کار را تعطیل کند و به طور کلی به دنیا پشت کند بلکه به این معناست که انسان به دنیا دلبستگی نداشته باشد. به عبارت دیگر ترک دنیا در این کلام یعنی ترک دنیای مذموم، دنیایی که راسُ کل خطیئة می‌باشد. در صورتی‌که یکی از دعاهای قرآنی ما این است؛ « رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، یعنی خدایا در دنیا به من حسنه عطا کن زیرا من خواهان دنیای خوب هستم. کدام دنیا؟ دنیایی که پل باشد برای رسیدن به حسنات آخرت(وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً). دنیا برای دنیا مذموم است، دنیایی که بخاطر آن دروغ گفته شود، احتکار صورت بگیرد، به خون شهدا و بیت‌المال مسلمین خیانت بشود، دنیای بدی است.
وی در پایان گفت: پس بر اساس سخن حضرت علی(ع) انسان اگر بخواهد زاهد بشود با این این سه مورد را ترک کند، حال اگر انسانی این مشخصات را دارا بود می‌توان لفظ زهد و زاهد را برای وی بکار برد و گرنه خیر.
انتهای پیام

captcha