کلیدی‌ترین نکته صوت و لحن برای داشتن یک قرائت دل‌نشین
کد خبر: 3778059
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷

کلیدی‌ترین نکته صوت و لحن برای داشتن یک قرائت دل‌نشین

گروه فعالیت‌های قرآنی- احمد ابوالقاسمی با اشاره به جدیدترین و کلیدی‌ترین نکته صوت و لحن برای داشتن یک قرائت دل‌نشین اظهار کرد: اگر بتوان به‌درستی نکات جدیدی در صوت و لحن را شناخته و تمرین کنیم بی‌شک قرائت ما نیز بسیار دل‌نشین خواهد شد.

کلیدی‌ترین نکته صوت و لحن برای داشتن یک قرائت دل‌نشین

احمد ابوالقاسمی، مدیر شبکه رادیویی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین اظهار کرد: در سخن گفتن اگر کسی اساس خوانندگی را بیاموزد نصف راه را رفته است.
وی افزود: در تکلم روزانه بعضی مواقع جدی هستیم، گاهی شوخ‌طبع، گاهی خواب‌آلود، گاهی بانشاط و یا حالات دیگر. در هرکدام از این حالات دهان به‌گونه‌ای باز می‌شود تا بتواند حالات مدنظر را نشان دهد.
این کارشناس حوزه قرآن تصریح کرد: اگر دهان بیش‌ازحد باز شود صدا به سمت فکاهی خواهد رفت ازاین‌رو دهان نیمه بسته و داشتن مهارت لازم برای کنترل آن دارای ارزش خواهد بود.
وی با بیان اینکه تلاوت قرآن کریم باید به‌صورت دهان نیمه بسته باشد، ادامه داد: همه انسان‌ها صدا دارند اما کنترل آن موجب می‌شود یکی صدای خوبی داشته باشد و دیگری ناهنجار. ازاین‌رو کنترل کردن فرم دهان نشان می‌دهد که آیا شما خواننده یا قاری خوبی هستید یا خیر؟
ابوالقاسمی بیان کرد: باید شاخ و برگ اضافی صدا هرس شود تا اصل صدا بیرون بیاید لذا تا زمانی که یک قاری نتواند دهانش را فرم دهد دانستن نغمات برای او بی‌فایده است.
مدیر شبکه رادیویی قرآن خاطرنشان کرد: شنونده 5 ثانیه وقت می‌گذارد و بعد تشخیص می‌دهد که آیا طرف مقابلش صوت خوبی دارد یا خیر چرا که با چند میلی‌متر جابجا کردن زبان صوت ممکن است زیبا شود یا نابهنجار. پس کنترل صدا دارای اهمیتی بسیار است.
این قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم در پایان عنوان کرد: این نکات جدیدی در صوت و لحن محسوب می‌شود که اگر بتوان به‌درستی آن را شناخته و تمرین کنیم بی‌شک قرائت ما نیز بسیار دل‌نشین خواهد شد.
انتهای پیام

captcha